Ruda Śląska - portal miejski RudaSlaska.com.pl

Wiadomości z Rudy Śląskiej

Chebzie nowoczesnym centrum przesiadkowym? Kiedy i za ile?

  • Dodano: 2015-02-20 15:30, aktualizacja: 2015-10-29 18:15

Byliśmy z wizytą w Wydziale Inwestycji, gdzie pokazano nam plany przebudowy Chebzia…

Przyjazd do miasta samochodem może wiązać się ze staniem w korkach, szukaniem miejsc parkingowych i wieloma innymi utrudnieniami. Ruda Śląska w ślad za zachodnimi miastami chce w Chebziu stworzyć centrum, w którym mieszkańcy przesiadaliby się z samochodów na pociąg, tramwaj, rower, a nawet na transport pieszy.

Wobec tego remontu jako pierwszy wymaga zabytkowy dworzec PKP, o który miasto walczy już długi czas. W dużej mierze nowości czekają sferę transportu. Pętla tramwajowa ulegnie pewnym modernizacjom. Nie zmienią się kierunki jazdy poszczególnych linii, rozkład jazdy zsynchronizowany będzie z innymi liniami, a na przystankach pojawią się elektroniczne tablice, z których dowiemy się, ile minut pozostało do przyjazdu konkretnych środków lokomocji. Usytuowanie przystanków przy pętli nieco się zmieni. Będą one jednak wygodne i łatwiej będzie do nich dotrzeć niż dziś, zapewnia naczelnik.

Rozwiązaniem jest przystanek wiedeński, który ma się znaleźć przy ulicy Dworcowej. Wygląda on w ten sposób, ze pasażerowie wsiadają do tramwaju z poziomu jezdni. Nie ma tam progów i innych przeszkód.

Chcielibyśmy też skierować wszystkie linie autobusowe na pętlę tramwajową. Wtedy pętla byłaby jeszcze lepiej skomunikowana, a pasażerowie łatwiej mogliby dostać się w każdą część Rudy Śląskiej – dodaje naczelnik Janik.

Będzie też coś dla głodnych pasażerów. Przy pętli powstanie centrum obsługi z rozbudowanym punktem gastronomicznym.

Idąc w kierunku poprawy bezpieczeństwa, powstałyby specjalne perony oraz rozmieszczenie wiat przystankowych.

Zaprojektowaliśmy także dodatkowy tor tramwajowy łączący dotychczasowy układ torów z budynkiem dworca – mówi naczelnik.

Rower jako środek lokomocji w Rudzie Śląskiej

Szczególnym punktem w projekcie jest stworzenie kładki pieszo-rowerowej nad torami. Ruch rowerowy spowodowany budową ścieżek i łączeniem ich ma obecnie głównie miejsce w dzielnicach południowych miasta. Nie ma jednak połączenia ścieżek z dzielnicami północnymi. Skutecznie ten ruch oddziela tor kolejowy relacji Gliwice-Katowice. Ta kładka miałaby to zmienić. Kiedyś w tym miejscu istniało podobne rozwiązanie, władze chcą ją w sposób nowoczesny odtworzyć.

Możliwość ruchu pieszego pojawiłaby się także w miejscu kładki do ruchu kolejowego nad odcinkiem trasy DTŚ. Istniejąca kładka byłaby specjalnie oznakowana sygnalizacją świetlną i dopuszczona do ruchu pieszego. Obecnie tamtędy z powodu braku innego przejścia nielegalnie przechodzą ludzie, co może być niebezpieczne.

Dla pieszych projektant zaproponował także wygodne chodniki łączące dworzec z pętlą. Dziś przechodzenie pomiędzy tymi dwoma punktami bez uniknięcia zderzenia z autem graniczy z cudem.

W jednym z zabytkowych budynków przy dworcu kolejowym miasto chce umieścić wypożyczalnię rowerów.

Idea jest taka, że ktoś dojeżdża do Chebzia samochodem, zostawia go na stworzonym w tym celu miejscu parkingowym, których będzie sporo i przesiada się na rower, który wypożycza z powstałej wypożyczalni. – mówi Piotr Janik, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Ruda Śląska.

Cała przebudowa odbędzie się z poszanowaniem zabytkowych zabudowań istniejących w Chebziu.

Jak mówi naczelnik: Mamy tutaj dużą ilość pięknych budynków, które chcemy przy okazji tego remontu wyeksponować, w żadnym wypadku pozbywać ich się z krajobrazu. Dzisiaj te zabudowania nie są doceniane, a są bardzo wartościowe.

Plany wyglądają imponująco. Co jednak z nich wyjdzie? Wszystko zależy od finansów, jakie miasto pozyska na stworzony projekt. Miasto nie dysponuje bowiem środkami, z których mogłoby samo zrealizować przedsięwzięcie.

Gdyby zrealizować cały projekt kompleksowo, byłaby to ogromna suma rzędu 80 mln zł. Urząd mówi, że byłby to długotrwały proces wdrażania poszczególnych etapowych działań rozłożony na wiele lat. Na początku realizowane będą te najbardziej istotne oraz najbardziej realne np. pod względem własnościowym inwestycje w Chebziu.

Głównie chcielibyśmy spełnić w tej dzielnicy funkcję park&drive, czyli stworzyć parkingi, usprawnić komunikację, zająć się infrastrukturą rowerową, czyli stworzyć kładkę pieszo-rowerową, założyć monitoring. Budynek dworca to także dla nas priorytet, którego remont wykonamy przy pomocy środków unijnych – mówi naczelnik Piotr Janik, po czym dodaje - Remont dworca to koszt ok. 5 mln zł.

Co z tym dworcem?

Naczelnik Wydziału Inwestycji Piotr Janik przekonywał na spotkaniu, że priorytetowa inwestycja, jaką jest dworzec, powróci do swojego wyglądu sprzed kilkudziesięciu lat, jednak w ulepszonej wersji.

Chcielibyśmy przywrócić go do pierwotnego wyglądu. Projektant doszedł do materiałów źródłowych i w tym charakterze chciał zachować nowy wygląd dworca. Trójnawowy układ, kamienne płytki z mozaiką na podłodze, sufit w dawnej boazerii, taki zobaczymy dworzec po remoncie. A do tego galeria prac no i siedziba teatru, który jużteraz ma na dworcu swoje miejsce.

Wszystkie priorytetowe inwestycje w Chebziu są warte około 22 mln zł. To mniej niż całościowa kwota 80mln, jednak ciągle zbyt duża w porównaniu do dofinansowania, jakie możemy otrzymać. Te ma wynieść ponad 15mln zł.

Kiedy to nastąpi?

Staramy się od kilku lat o wpisanie tego projektu w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Urząd wojewódzki jest obecnie na etapie uzgodnień z Komisją Europejską. Pozostaje kwestia uszczegółowienia i opracowania wytycznych do programów europejskich. - mówi Aleksandra Kruszewska, naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta.

Pierwsze konkursy związane z pozyskaniem środków mają pojawić się w II kwartale 2015. Pierwsze środki unijne zostaną uruchomione na początku 2016 roku. Wtedy tez miasto złoży wniosek aplikacyjny.

O jaką kwotę walczymy? O 15 mln 200 000 zł głównie będziemy się ubiegać. Kiedy pojawi się możliwość uzyskania większej ilości środków, także zawalczymy o nie – dodaje naczelnik Kruszewska.

Jak oceniacie realność tych planów? Czy Chebzie stanie się naszym rudzkim centrum? 

Galeria zdjęć

następne zdjęcia »

Komentarze (20)    dodaj komentarz »

  • Mieszkaniec

    Nie rozumiem za co ten teatr miałby dostać siedzibę za to że w ogóle nic nie zrobili a obiecywali

  • Mariuaz

    Nie lepiej wyburzyc te rudery na ul. Przedtorze /Dworcowa/Zabrzanska i zrobić centrum przesiadkiwr z prawdziwego zdarzenia? Pętlę tramwajową zlikwidować na ul. Niedurnego i wybudować nową w miejscu wyburzonych kamienic? Tylko wtedy dworzec wreszcie odżyje.

  • gość

    To może nic nie róbmy?! Najlepiej narzekać i marudzić. Moim zdaniem fajna koncepcja zagospodarowania terenu. Chacharstwo było, jest i będzie bo jest ogólne przyzwolenie. Popatrzmy na Kaufhaus - wzór osiedle!!! Osiedle zostało "odświeżone" i po co, przecież tam też jest chacharstwo? Na Chebziu jest nowy peron i jak do tej pory metalowe ławeczki jeszcze są, czyli nie jest tak źle.

  • ela

    Promowanie jChebzia juz bylo i skończyło się jak widac ! Teraz kolejny raz chce sie utopic pieniądze w ten bieda piszczący kawałek Rudy .Chacharstwo ,wandalizm i bezrobocie ! Nic z tego nie będzie ten pomysł nie ma przyszłości ,dajcie najpier ludziom pracę a nie wymyslajcie bzdurnych projektów !

  • Chebzianka

    Sama jesteś chacharstwo. Ja tu mieszkam i się nie poczuwam do takiego określenia.

  • hanka bielicko

    Fajny pomysł ale to najpierw wykludźcie chacharów stamtąd którzy wszystko demolują. Dworzec pięknie odnowili a potem zaraz był pobazgrany!!!!!

  • Ruda zdziała cuda

    ... a potem się obudzicie i jak co dzień pójdziecie na spóźniony i zatłoczony tramwaj linii 9. Pierdu pierdu. Prędzej w Piecowni na Karmańskim zrobią filię wireckiego szpitala.

  • Kazek

    nie rozumiem po co - czy z tego cos bedziemy mieli, miasto zarobi na czym na parkingu ? -

  • gość

    Pobożne życzenia za ile i za ile lat i dlaczego tak drogo.

  • grisza

    Chebzie pętla z rowerami, którymi pojedziny na Godulę, Orzegów, Wirek, no może i Halembę.

  • Ada$

    Bez przesunięcia pętli pod dworzec kolejowy, to centrum nie będzie funkcjonować jak powinno. Tyle w temacie. Sam pomysł centrum przesiadkowego jest bardzo dobry, koncepcja jest już gorsza - właśnie z powodu odległości między pętlą a dworcem.

  • ratatuj

    Wizja szklanych domów. Przecież nie dalej jak 3 msc temu pisano o podobnych pracach na Orzegowie, dwie takie inwestycje przy tych wszystkich obciążeniach budżetowych są bardzo nierealne. Ponadto w trakcie jest budowa NS i wydział inwestycji mógłby się pochwalić co z NS w kierunku Bytom? Czy powstanie? Kiedy powstanie? Poza tym rozpatrując wniosek o dotację na budowę centrum przesiadkowego zapewne dużym minusem Rudy Śląskiej będzie wspaniałomyślna likwidacja tramwaju linii 18.

  • Angol

    Warto by pomyslec o dworcu dla autobusow miedzymiastowych i zagrnicznych ktorego brakuje w tak duzym miescie jak jest Ruda Slaska.

  • Święty

    Następne szklane domy, a prawda jest jedna kto i ile na tym zarobi ? Jakie znów kredyty weźmiemy.

  • xyz

    Ja tam zadnym planerem nie jestem, ale jak na moje to zeby ludziom wygodniej bylo mozna by wpuscic autobusy w srodek petli tramwajowej wtedy nigdzie by docierac nie trzeba bylo i dla podroznych byloby prosciej. A pomysl calkiem niezly tyle ze moglibyscie odnowic przy okazji ta dzielnice bo strasza te ufajdane budynki, a samo miejsce na bezpieczne (szczegolnie po zmroku) nie wyglada.

  • Chebziak

    Dobre to ino robic,komu sie niepodobato na wiocha wynocha ibasta.

  • jorg9

    Powodzenia. Były szpital na Wirku miał też ładnie wygladać.

  • Sorry

    Z całym szacunkiem ale ten plan nie ma przyszłości - nie na chebziu, to beda pieniądze wyrzucone w błoto - zajmijcie sie inwestorami i tym aby dac prace w rudzie a nie wyganiać ich na cug do Katowic Gliwic czy Zabrza - kaj ten przyjezdny ma pojechać tym rowerem ? Do pracy w UM ?

  • www

    a przejscia od strony Goduli brak... to jest myslenie "na przyszlosc"... ktora to juz wizualizacja/koncepcja od 20 lat?

  • nic za nic

    Przesiadać się na transport pieszy? Cóż za nowomowa

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.

Drogi Użytkowniku!

Dokładamy wszelkich starań by korzystanie z naszego serwisu było dla Ciebie komfortowe.

Dlatego staramy się dopasować dostępne w nim treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies oraz przetwarzaniu przez administratora danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych.

Przez dalsze korzystanie, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, z naszego serwisu wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.

Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić w przeglądarce ustawienia dotyczące plików cookies, a także uzyskać dodatkowe informacje o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach z naszej Polityki Prywatności.

Przejdź do serwisu