Wiadomości z Rudy Śląskiej

Czy linia tramwajowa nr 9 zostanie zlikwidowana? Na razie mowa jest o jej zawieszeniu

  • Dodano: 2019-02-20 16:30, aktualizacja: 2019-02-20 19:29

Linia tramwajowa nr 9 łączy Bytom z Rudą Śląską, Świętochłowicami i Chorzowem. Pokonanie 17-kilometrowej trasy zajmuje średnio 70 minut. Ostatnio pojawiły się pogłoski o jej zawieszeniu. Czy do tego dojdzie?

120 lat historii: Linia tramwajowa nr 9 może poszczycić się długą i chlubną historią. Jej trasa pokrywa się z trasą uruchomioną 5 listopada 1899 roku na linii Szombierki - Chebzie - Nowy Bytom - Wirek. 6 sierpnia 1901 roku przedłużono ją z Wirku aż do Świętochłowic.

Przez wiele lat linia ta nie była modernizowana. Nie mogąc się doczekać remontu torowiska, w 2016 roku prezydent Rudy Śląskiej postawiła ultimatum spółce Tramwaje Śląskie, stawiając na szali remont lub zawieszenie funkcjonowania linii tramwajowej nr 9. Zgodnie z założeniami tramwaje miały zostać zastąpione przez autobusy. Wówczas udało się wypracować kompromis, a niedawno (październik 2017 roku) zmodernizowano torowisko w Nowym Bytomiu.

Przypomnijmy, że prace remontowe na ul. Niedurnego rozpoczęto 20 marca, a 16 października 2017 roku tramwaj linii 9 powrócił na tory. Modernizacja objęła 900 metrów jednotorowej linii wbudowanej w ziemię, czyli odcinek torowiska od skrzyżowania z ul. Hutniczą do ul. Grochowskiej w Rudzie Śląskiej. To jednak nadal zaledwie kropla w morzu potrzeb, ponieważ stan infrastruktury jest fatalny, a linia naszpikowana jest mijankami wydłużającymi niepotrzebnie czas przejazdu. Rozwiązaniem byłaby budowa drugiego toru, ale na to brakuje odpowiedniego miejsca.

Czy linia tramwajowa nr 9 zostanie zawieszona?

Jak wyjaśnia Katarzyna Tomczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Świętochłowicach miasto to nie złożyło wniosku o zawieszenie linii tramwajowej nr 9.

Zdajemy sobie sprawę ze złego stanu torów na trasie, którą pokonują tramwaje linii nr 9. Gmina Świętochłowice nie zwracała się jednak z wnioskiem o zawieszenie bądź likwidację linii. Trwają natomiast prace mające na celu przygotowanie i wybór najlepszych rozwiązań, które pomogą udrożnić ciągi komunikacyjne w naszym mieście – precyzuje Katarzyna Tomczyk.

Rzeczniczka dodaje także, że wiążące decyzje jeszcze nie zapadły, a istotną rolę w tym procesie będą odegrają m.in. analizy, o których przygotowanie poproszona zostanie Politechnika Śląska.

Odcinek chorzowski pozostanie bez zmian

Kolejnym miastem przez które przebiega trasa tramwaju nr 9 jest Chorzów. Miasto deklaruje, że nawet w przypadku zawieszenia linii nr 9 w Bytomiu, Rudzie Śląskiej oraz w Świętochłowicach, chorzowski odcinek będzie obsługiwany bez zmian.

W Chorzowie stawiamy na komunikację miejską wykorzystującą tramwaje. Dlatego wspólnie z Tramwajami Śląskimi będziemy remontować ulicę 3-go Maja, a w przyszłości torowiska i jezdnie ulicy Hajduckiej i Powstańców. Tramwaje są ekologiczne i wygodne dla mieszkańców. Warto jednak zauważyć, że linia numer 9 biegnie głównie przez Rudę Śląską, Świętochłowice czy Bytom. Jeśli te miasta podejmą decyzję o likwidacji linii, to chorzowski odcinek linii nr 9 będzie nadal obsługiwany, ponieważ pokrywa się z przebiegiem linii numer 7 i 20 – wyjaśnia Karolina Skórka, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Chorzowie.

A co z Rudą Śląską?

Miasto Ruda Śląska nie wyklucza zawieszenia funkcjonowania tej linii tramwajowej i wprowadzenia czasowej, zastępczej komunikacji autobusowej. Magistrat wyjaśnia, że ma to związek z olbrzymią liczbą negatywnych komentarzy zgłaszanych do rudzkiego magistratu przez mieszkańców podróżujących linią nr „9”, ale nie tylko.

Jak zaznacza magistrat, Ruda Śląska od dłuższego czasu podejmuje starania zmierzające do modernizacji rudzkiego odcinka linii tramwajowej nr „9”. Funkcjonowanie tej linii tramwajowej stanowi priorytet dla sprawnie funkcjonującego transportu zbiorowego opartego na komunikacji tramwajowej.

Niestety z przykrością należy stwierdzić, że w chwili obecnej miasto nie do końca zadowolone jest ze współpracy ze Spółką Tramwaje Śląskie, których jest akcjonariuszem. Na sytuację tę ma wpływ brak zdecydowanych działań, o których wcześniej zapewniała Spółka Tramwaje Śląskie, dotyczących niezmodernizowanych odcinków linii tramwajowej nr „9”. Chodzi tutaj o modernizację na odcinku od granicy z miastem Bytom (od tzw. Młynu Szombierskiego) w ciągu ul. Karola Goduli a następnie wzdłuż ul. Niedurnego do ul. Hutniczej – wyjaśnia Andrzej Nowak, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Ruda Śląska ds.Transportu Zbiorowego.

Andrzej Nowak podkreśla również konieczność niezwłocznej modernizacji odcinka linii zaczynającego się na ul. Grochowskiej do granicy z miastem Świętochłowice w rejonie ul. Katowickiej.

Po przeprowadzeniu ww. działań modernizacyjnych istnieje realna możliwość wprowadzeniu 15 min. taktów w kursowaniu tramwajów na linii „9”, co zapewne uatrakcyjni jej funkcjonowanie – dodaje pełnomocnik prezydenta – dodaje Nowak.

Warto dodać, że Ruda Śląska podpisała 26 października 2016 r. „List intencyjny” z Tramwajami Śląskimi, którego celem nadrzędnym było ustalenie kierunków i sposobów realizacji wspólnych działań prowadzących do przeprowadzenia prac budowlanych modernizacji infrastruktury technicznej linii tramwajowej nr „9”, jak również określenie zakresu współpracy, niezbędnej do skutecznej realizacji ww. modernizacji.

Niestety poza modernizacją niespełna 900 m. odcinka w Nowym Bytomiu (od ul. Hutniczej do ul. Grochowskiej) do dziś nie zmieniło się nic w tej sprawie. Mając na uwadze dotychczasowy brak reakcji Spółki Tramwaje Śląskie na prośby i apele, miasto Ruda Śląska zaczyna powoli tracić nadzieję, że wcześniejsze zapewnienia Spółki zostaną zrealizowane. Co więcej stoimy na stanowisku, że jesteśmy jako Miasto traktowani, mówiąc delikatnie: przedmiotowo - komentuje przedstawiciel magistratu.

Rudzianie nie mają jednak dobrych doświadczeń związanych z zawieszeniem linii tramwajowej. Ostatnią zawieszoną była popularna „osiemnastka”. Tramwaj ten woził mieszkańców Rudy Śląskiej do Bytomia, a bytomian do Rudy Śląskiej do 14 lutego 2015 roku, kiedy to linia została zawieszona. Przypomnijmy, że decyzja ta argumentowana była  między innymi niebezpiecznym przejazdem pod wiaduktem kolejowym oraz złym stanem technicznym mostu na ul. Piastowskiej w Rudzie Śląskiej. Remont wspomnianego obiektu jednak przeprowadzono 2017 roku, lecz usunięto szyny, uniemożliwiając reaktywację linii tramwajowej, którą zastąpiła linia autobusowa nr 118. Czy los „osiemnastki” podzieli linia nr 9?

Komentarze (58)    dodaj »

  • ZN

    Od kiedy 18 jezdzila w Swietochlowicach?

  • mieszkaniec

    Tramwaje należy zlikwidować to przestarzały środek transportu

  • Mm

    Dlatego wznowil tramwaje Luksembug w którym jest najwyzsza najnizsza placa w eu.

  • Mieszkanka Bykowiny

    I co śmierdzące autobusy dać

  • nutka

    Dać elektryczne autobusy !!!

  • pracownik lutowy

    Zawieszenie lub zamknięcie linii nr 9 będzie w pewnym sensie alegorią stanu naszego miasta. Od wielu lat zaniedbane, byle jakie, nieremontowane, zanieczyszczone i zniszczone w dużej części przez szkody górnicze. Rozwój następuje zbyt wolno i małymi etapami, wg polskiej zasady "jakoś to będzie". Władze gdzieniegdzie przylepiają plaster na sączącą się ranę. Budują od 10 lat trasę N-S i liczą, że nastąpi cud gospodarczy i może ktoś wybuduje gigantyczny budynek na Chebziu "Radius" co już samo w sobie brzmi absurdalnie. Słaba komunikacja miejska, słabe warunki bytowe, wiele skażonych patologią osiedli, smog taki, że można nim chleb smarować i problemy społeczne. Ciągły brak pomysłu na budownictwo komunalne i wsparcia dla młodych rodzin, które mogłyby zwiększyć populację miasta. Jest tyle "dziur" na tym obrazku Rudy Śląskiej, że być może jesteśmy świadkami początku powolnego upadku miasta, które może stać się drugim Bytomiem lub Wałbrzychem.

  • dolebra

    Proszę cię wyprowadź się stąd !!!

  • Pracownik lutowy

    Już wkrótce :)

  • Müller

    Jednego gorola mniej.

  • Pracownik marcowy

    Z umysłowym zaściankiem trudno dyskutować

  • facet z rudy

    Masz rację, ja wyremontowałem swoją wielką płytę, jestem w trakcie jej sprzedaży i uciekam do lub tuż pod Gliwice. Mieszkam w Rudzie od urodzenia, wszyscy z mojej rodziny (prócz mnie) wyjechali z Rudy (mieszkają w innych miastach Polski). Nie pracuję i nigdy nie pracowałem w Rudzie (brak firm które wykorzystałyby moje umiejętności). Do tego nie mogę wieczorem wyjść gdziekolwiek bo tutaj nic nie ma. Żadnych dobrych knajpek, restauracji, parku, nawet kina (prócz Plazy) czy teatru. Centrum miasta to kebaby, banki i lombardy... To miasto to sypialnia i zaplecze życiowe dla emerytowanych górników oraz pracowników dyskontów.

  • Berta

    To prawda że w Rudzie nie ma dokąd pójść, zero dobrych knajpek. Kino w Plazie przy obecnych cenach biletów jest nie do przyjęcia. Biorę dzieciaki i jedziemy do zabrzańskiego Multikina, gdzie bilety dużo tańsze

  • Ratatuj

    No cóż jak wiele negatywów wpływa do UM widać choćby po tej sondzie. Pewnie pozytywów ludzie nie zgłaszają :) Miasto jest traktowane po macoszemu nie tylko w tym temacie, trochę to przypomina Polskę PiS w UE. Skoro nie potrafi się podjąć współpracy to inne miasta nie współpracuja z naszym miastem, proste. Likwidacja 9 = referendum!!!! To też proste. Bo aktualnie 9 w godzinie szczytu najszybciej się dostać z Goduli do N. Byromia i przeciwnie, wynika to z ogromnych korków na tym odcinku. Zawieszenie owszem ale na czas remontu, inaczej będzie znów bardzo ekologiczne działanie druzyny Grażyny!

  • krecha

    Brawo! Zamiast inwestować w komunikację miejską, likwidujecie jedyną linię tramwajową w mieście. Po kiego czorta jakieś plany o centrum przesiadkowym w Chebziu, skoro okazuje się, że po mieście jedynie autem da się poruszać, chociaż coraz trudniej ze względu na korki i brak parkingów. Zaczynamy po woli rezygnować z komunikacji miejskiej: 215,18,9, a potem 155,982,39?

  • Rudziol

    Jasne likwidujcie wszędzie tramwaje, wszak to jedyne eko wozidło ale tego chyba zarządzający nie widzą. Lepszy dla nich 15 letni autobus a ponoć tyle smogu jest od samochodów.

  • No ja tez jestem

    Jasne wszystko zlikwidujcieW takim razie po co byl ten potezny remont na neidurnego i pieniadze w bloto skoro teraz autobus checie puscic. Smiechu warte

  • chop

    Moim zdaniem linię zlikwidować i obstawić autobusami technologii LNG/LPG lub elektrycznymi (Jaworzno). Tory zlikwidować i naprawić i poszerzyć nawierzchnię w miejscach współdzielenia torowisk. Mniej hałasu, nowszy, lepszy (brak poślizgów na podjazdach zimą i jesienią) ekonomiczniejszy tabor oraz ułatwienia wejścia dla osób starszych, dzieci, niepełnosprawnych, chorych i matek z wózkami (wozy niskopodłogowe).

  • The Truth

    Brak poślizgu na podjazdach powiadasz ? Jak wszystkie dziad transy które mają autobusy nie wjadą pod górkę na Niedurnego. Co jest tańsze ? Nowy "ekonomiczny" tabor czy to co jest użytkowane. Gdzie będziesz LNG tankować ?? Sieć elektryczną tez trzeba przerobić albo stworzyć od nowa a to kosztuje

123

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.

Czytaj również