Wiadomości z Rudy Śląskiej

Czy linia tramwajowa nr 9 zostanie zlikwidowana? Na razie mowa jest o jej zawieszeniu

  • Dodano: 2019-02-20 16:30, aktualizacja: 2019-02-20 19:29

Linia tramwajowa nr 9 łączy Bytom z Rudą Śląską, Świętochłowicami i Chorzowem. Pokonanie 17-kilometrowej trasy zajmuje średnio 70 minut. Ostatnio pojawiły się pogłoski o jej zawieszeniu. Czy do tego dojdzie?

120 lat historii: Linia tramwajowa nr 9 może poszczycić się długą i chlubną historią. Jej trasa pokrywa się z trasą uruchomioną 5 listopada 1899 roku na linii Szombierki - Chebzie - Nowy Bytom - Wirek. 6 sierpnia 1901 roku przedłużono ją z Wirku aż do Świętochłowic.

Przez wiele lat linia ta nie była modernizowana. Nie mogąc się doczekać remontu torowiska, w 2016 roku prezydent Rudy Śląskiej postawiła ultimatum spółce Tramwaje Śląskie, stawiając na szali remont lub zawieszenie funkcjonowania linii tramwajowej nr 9. Zgodnie z założeniami tramwaje miały zostać zastąpione przez autobusy. Wówczas udało się wypracować kompromis, a niedawno (październik 2017 roku) zmodernizowano torowisko w Nowym Bytomiu.

Przypomnijmy, że prace remontowe na ul. Niedurnego rozpoczęto 20 marca, a 16 października 2017 roku tramwaj linii 9 powrócił na tory. Modernizacja objęła 900 metrów jednotorowej linii wbudowanej w ziemię, czyli odcinek torowiska od skrzyżowania z ul. Hutniczą do ul. Grochowskiej w Rudzie Śląskiej. To jednak nadal zaledwie kropla w morzu potrzeb, ponieważ stan infrastruktury jest fatalny, a linia naszpikowana jest mijankami wydłużającymi niepotrzebnie czas przejazdu. Rozwiązaniem byłaby budowa drugiego toru, ale na to brakuje odpowiedniego miejsca.

Czy linia tramwajowa nr 9 zostanie zawieszona?

Jak wyjaśnia Katarzyna Tomczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Świętochłowicach miasto to nie złożyło wniosku o zawieszenie linii tramwajowej nr 9.

Zdajemy sobie sprawę ze złego stanu torów na trasie, którą pokonują tramwaje linii nr 9. Gmina Świętochłowice nie zwracała się jednak z wnioskiem o zawieszenie bądź likwidację linii. Trwają natomiast prace mające na celu przygotowanie i wybór najlepszych rozwiązań, które pomogą udrożnić ciągi komunikacyjne w naszym mieście – precyzuje Katarzyna Tomczyk.

Rzeczniczka dodaje także, że wiążące decyzje jeszcze nie zapadły, a istotną rolę w tym procesie będą odegrają m.in. analizy, o których przygotowanie poproszona zostanie Politechnika Śląska.

Odcinek chorzowski pozostanie bez zmian

Kolejnym miastem przez które przebiega trasa tramwaju nr 9 jest Chorzów. Miasto deklaruje, że nawet w przypadku zawieszenia linii nr 9 w Bytomiu, Rudzie Śląskiej oraz w Świętochłowicach, chorzowski odcinek będzie obsługiwany bez zmian.

W Chorzowie stawiamy na komunikację miejską wykorzystującą tramwaje. Dlatego wspólnie z Tramwajami Śląskimi będziemy remontować ulicę 3-go Maja, a w przyszłości torowiska i jezdnie ulicy Hajduckiej i Powstańców. Tramwaje są ekologiczne i wygodne dla mieszkańców. Warto jednak zauważyć, że linia numer 9 biegnie głównie przez Rudę Śląską, Świętochłowice czy Bytom. Jeśli te miasta podejmą decyzję o likwidacji linii, to chorzowski odcinek linii nr 9 będzie nadal obsługiwany, ponieważ pokrywa się z przebiegiem linii numer 7 i 20 – wyjaśnia Karolina Skórka, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Chorzowie.

A co z Rudą Śląską?

Miasto Ruda Śląska nie wyklucza zawieszenia funkcjonowania tej linii tramwajowej i wprowadzenia czasowej, zastępczej komunikacji autobusowej. Magistrat wyjaśnia, że ma to związek z olbrzymią liczbą negatywnych komentarzy zgłaszanych do rudzkiego magistratu przez mieszkańców podróżujących linią nr „9”, ale nie tylko.

Jak zaznacza magistrat, Ruda Śląska od dłuższego czasu podejmuje starania zmierzające do modernizacji rudzkiego odcinka linii tramwajowej nr „9”. Funkcjonowanie tej linii tramwajowej stanowi priorytet dla sprawnie funkcjonującego transportu zbiorowego opartego na komunikacji tramwajowej.

Niestety z przykrością należy stwierdzić, że w chwili obecnej miasto nie do końca zadowolone jest ze współpracy ze Spółką Tramwaje Śląskie, których jest akcjonariuszem. Na sytuację tę ma wpływ brak zdecydowanych działań, o których wcześniej zapewniała Spółka Tramwaje Śląskie, dotyczących niezmodernizowanych odcinków linii tramwajowej nr „9”. Chodzi tutaj o modernizację na odcinku od granicy z miastem Bytom (od tzw. Młynu Szombierskiego) w ciągu ul. Karola Goduli a następnie wzdłuż ul. Niedurnego do ul. Hutniczej – wyjaśnia Andrzej Nowak, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Ruda Śląska ds.Transportu Zbiorowego.

Andrzej Nowak podkreśla również konieczność niezwłocznej modernizacji odcinka linii zaczynającego się na ul. Grochowskiej do granicy z miastem Świętochłowice w rejonie ul. Katowickiej.

Po przeprowadzeniu ww. działań modernizacyjnych istnieje realna możliwość wprowadzeniu 15 min. taktów w kursowaniu tramwajów na linii „9”, co zapewne uatrakcyjni jej funkcjonowanie – dodaje pełnomocnik prezydenta – dodaje Nowak.

Warto dodać, że Ruda Śląska podpisała 26 października 2016 r. „List intencyjny” z Tramwajami Śląskimi, którego celem nadrzędnym było ustalenie kierunków i sposobów realizacji wspólnych działań prowadzących do przeprowadzenia prac budowlanych modernizacji infrastruktury technicznej linii tramwajowej nr „9”, jak również określenie zakresu współpracy, niezbędnej do skutecznej realizacji ww. modernizacji.

Niestety poza modernizacją niespełna 900 m. odcinka w Nowym Bytomiu (od ul. Hutniczej do ul. Grochowskiej) do dziś nie zmieniło się nic w tej sprawie. Mając na uwadze dotychczasowy brak reakcji Spółki Tramwaje Śląskie na prośby i apele, miasto Ruda Śląska zaczyna powoli tracić nadzieję, że wcześniejsze zapewnienia Spółki zostaną zrealizowane. Co więcej stoimy na stanowisku, że jesteśmy jako Miasto traktowani, mówiąc delikatnie: przedmiotowo - komentuje przedstawiciel magistratu.

Rudzianie nie mają jednak dobrych doświadczeń związanych z zawieszeniem linii tramwajowej. Ostatnią zawieszoną była popularna „osiemnastka”. Tramwaj ten woził mieszkańców Rudy Śląskiej do Bytomia, a bytomian do Rudy Śląskiej do 14 lutego 2015 roku, kiedy to linia została zawieszona. Przypomnijmy, że decyzja ta argumentowana była  między innymi niebezpiecznym przejazdem pod wiaduktem kolejowym oraz złym stanem technicznym mostu na ul. Piastowskiej w Rudzie Śląskiej. Remont wspomnianego obiektu jednak przeprowadzono 2017 roku, lecz usunięto szyny, uniemożliwiając reaktywację linii tramwajowej, którą zastąpiła linia autobusowa nr 118. Czy los „osiemnastki” podzieli linia nr 9?

Komentarze (58)    dodaj »

  • bbb

    Spróbujcie dojechać do Gliwic, albo centrum Zabrza ze Szczęść Boże w Rudzie Śląskiej. Takiej beznadziei komunikacyjnej nie ma chyba nigdzie w Polsce.

  • Anna K

    Są godziny na trasie Godula pl.Niepodległości do Chebazie Rondo Pawła są potworne korki a tramwaj to rozwiązuje. Autobus tez stoi w korku. Ale torowisko jest w tragicznym stanie

  • NIEZADOWOLONY

    TRAMWAJ JEST WYGODNY I NIE TRUJE TAK JAK AUTOBUSY A SZCZEGÓLNIE LINIA 121 SYF-BRUD-SMRÓD TE AUTOBUSY CHYBA NIGDY NIE BYŁY MYTE I CZYSZCZONE I TAKI SYF CHCĄ NAM ZAFUNDOWAĆ WŁADZE MIASTA WŁADZE MIASTA DO LIKWIDACJI ZANIM WSZYSTKO ZLIKWIDUJĄ

  • Godula

    Taka moda walki ze smogiem a my likwidujemy tramwaj?Włodarze naszego miasta mają nas gdzieś.Czym mieszkańcy Goduli i Orzegowa mają dojeżdżać do miast ościennych.Czyżby oczekiwane centrum przesiadkowe w Chebziu już działało?Jako jedyne dzielnice Rudy Śląskiej nie mają żadnych bezpośrednich połączeń autobusowych z Swiętochłowicami, Chorzowem, Katowicami ,Zabrzem i Gliwicami.

  • motorowy

    Jak sie dobrze pomysli to jest miejsce,nadrugi tor dla 9ki tramwaju, postąpic radykalnie czyli drogajednokierunkowa miejscami,no imyslec.

  • Rudzianka

    Linia tramwajowa nr 9 powinna zostać zmodernizowana i powinna zostać zmieniona trasa jej funkcjonowania z Chorzowa do Katowic.Najwyższy czas, aby ktoś przeanalizował do jakich miast obecnie najczęściej podróżują w związku z pracą i nauką mieszkańcy Rudy Śląskiej. To w Katowicach są uczelnie do których każdego dnia jeździ nasza młodzież i to w Katowicach jest największy rynek pracy.

  • Rafał K.

    Uważam że tramwaje to najlepszy środek komunikacji a linia 9 wq mnie mieszkańca Bykowiny to najważniejsza arteria pozwalająca jednym srodkiem transportu przejechać pół Rudy i dotrzeć do ościennych miast . Ale jeśli mamy likwidować linię 9 to należy iśc krok dalej i zlikwidować wszystkie tramwaje w RSL a w miejsce torowisk utworzyć bus pasy co znacząco poprawi komunikacje autobusową ułatwi kierowcą poruszanie się a i budżet miasta zaoszczędzi na składce dla złodzieji z Tramwajów Śląskich.

  • Lol

    Miasto dopłaca do tramwajów, to dlaczego nie dopłacają taksówkarzą? To też jakby nie było jest komunikacja w Rudzie Śląskiej

  • Ktosia

    Taksa to nie środek transportu publicznego jak tramwaje czy autobusy :-( Taryfa to komfort dla klienta, który nie korzysta z transportu publicznego i folguje sobie swoim wygodom.

  • łał

    Taksówkarzą nie dopłacają bo prywatne interesy mają. A gdyby transportowali ludzi zeppelinami, w przyszłości, to też jakby nie było będzie komunikacja w Rudzie Śląskiej?

  • nowobytomianin

    ... taksówkarzom ..

  • Kierowca

    Bo taksówkarzą się nie da dopłacić! Dopłacić można tylko taksówkarzom. Ludzie, w jakim języku Wy piszecie!?

  • Kierowca

    Trochę zaczynam się bać, czy czasem nasze miasto nie staję się mimowolnie pariasem tej całej metropolii górnośląskiej. Gdzie by nie spojrzeć w media lokalne, czy kiedy by nie posłuchać jakichś lokalnych audycji - np. w Antyradio, to tylko kupa propagandowego gadania i pisania, na które nabrać się może tylko ktoś, kto tego miasta na oczy nie widział, bo świadomy mieszkaniec widzi znaczące różnice, pomiędzy tym o czym i jak się gada/pisze i jak to omawiane/opisywane wygląda (bądź czasami nawet nie istnieje...) w praktyce. To jest niestety miasto głównie dla mało wymagających od miejsca, w którym chcą żyć. A wracając do tramwaju... Ta linia to chyba jedna z bardziej strategicznych w tej części aglomeracji, biegnąca przez 4 miasta. Niech się zatem nikt nie dziwi, że jak my wykoleimy ten tramwaj, to wykoleimy go także po części naszym sąsiadom, którzy być może korzystają teraz z tej linii od Bytomia po Chorzów, bez żadnych przesiadek i zbędnego tracenia czasu, to potem nam ktoś wykolei na forum metropolii jakieś dla Rudy Śl. strategiczne pomysły. Przyjść na krzywe ryje na szerszym forum - to nie problem, ale problemem potem jest normalnie na tym forum funkcjonować. W Gliwicach tramwajów się pozbyli, ale tory w wielu miejscach pozostały i kiepsko się po tych ulicach, w tych miejscach autem jeździ. Z kolei likwidacja linii tramwajowej ze względu na to, że było dużo kolizji z samochodami (tak chyba było z 18?), to działanie na zasadzie: stłucz pan termometr nie będziesz pan miał gorączki - tramwaj ma określone miejsce w Prawie o ruchu drogowym, a jak kierowca samochodu tego nie respektuje, to raczej nie wina tramwaju? Patrząc na sondę - chyba raczej linia do modernizacji a nie do likwidacji.

  • wir

    To nie lata siedemdziesiąte czy osiemdziesiąte, że ciężko było wejść do tramwaju czy autobusu bo taki był tłok. W tramwajach jeździ po kilka, kilkanaście osób. Sentyment sentymentem a ekonomia ekonomią. Idąc tym tokiem myślenia nie likwidowano by linii dyliżansów (a też były ekologiczne). Torowisko zajmuje miejsce. Poszerzając o te 3 metry drogę upłynnił by się bardziej ruch samochodowy. Elektryczne autobusy lepiej załatwiły by sprawę.

  • Aga

    Linia 9 powinna zostać na dotychczasowej trasie. Jedynie powinno być więcej tramwajów nisko pokładowych, ponieważ wiele osób z małymi dziećmi, osoby starsze oraz niepełnosprawni mają problemy żeby jeźdźić tą linią. Jestem często w Katowicach i tam jeżdżą same nisko pokładowe tramwaje.

  • Jorg

    A może by tak zlikwidować służbowe samochody w UM.

  • mira

    O to to to!

  • Dolas

    Ci co tak psioczą na miasto to chyba tylko dla tego że są złośliwi. Na GŚl tylko Katowice i Gliwice odstają od reszty. Reszta jest robotnicza przechodząca w sypialnie. Ruda ma dobrą lokalizację i trzeba to wykorzystać.

  • smutny rudy

    Sorry Gregory, w Bytomiu, Mikołowie, Chorzowie, Zabrzu czy Rybniku wyjdziesz w centrum miasta do pubu czy restauracji. Na frynie ino Driud, Toscania, Biesiadowo czyli same pizzerie i kebaby. Jedynie Świony są gorsze od Rudy. Odnośnie lokalizacji, skoro nie wykorzystali potencjału przez ostatnie 20 lat to i teraz nie wykorzystają. Ruda to miasto tak samo zardzewiałe mentalnie jak ten tramwaj na pętli w Chebziu. Prawda jest taka, że lepiej sytuowani uciekają z Rudy, ponieważ nie ma tutaj nic dla człowieka chcącego czegoś więcej niż Biedronka czy Lidl. Smutne, ale i prawdziwe.

  • senior

    Ruda to głownie kościoły-pielgrzymki i zakłamanie .i 2 grupy kiboli,,,

123

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również