Części mieszkańców brakuje linii autobusowej nr 144, która kursowała na trasie Halemba Pętla – Chorzów Rynek. Dopytują, czy ZTM planuje wprowadzenie alternatywnego połączenia. Zaproponowali wydłużenie linii nr 139.
Zawieszenie linii 144 – powody
Decyzja o zawieszeniu linii autobusowej nr 144, kursującej m.in. przez Halembę, Wirek, Bykowinę, Nowy Bytom i Kochłowice, została podjęta w czerwcu 2024 roku. ZTM wyjaśniał wówczas, że utrzymywanie linii nie jest opłacalne z uwagi na zbyt małą liczbę pasażerów. Wskazano, że mieszkańcy mogą korzystać z alternatywnych połączeń przesiadkowych.
WIĘCEJ:
Mimo niewielkiej frekwencji pasażerów, części mieszkańców wyraźnie brakuje zawieszonej linii. Co jakiś czas dopytują, czy istnieje szansa na jej przywrócenie, bądź częściową zmianę trasy innych, istniejących linii, aby w jakimś stopniu zastąpić 144.
Propozycja mieszkańca
Otrzymaliśmy petycję od jednego z mieszkańców naszego miasta, - zaproponował przedłużenie linii 139, która kursuje obecnie na trasie Chorzów Rynek – Bykowina Grzegorzka, aż do centrum przesiadkowego w Zabrzu. Jego zdaniem byłoby to optymalne rozwiązanie dla mieszkańców dojeżdżających do Zabrza, na przykład do Centrum Chorób Serca. Trasa wówczas zostałaby wydłużona o kilka dodatkowych przystanków, co mogłoby spodobać się pasażerom. Warto jednak pamiętać, że trasa linii 139 tylko w części pokrywa się z dawną trasą linii 144.
Istnieją alternatywy
O możliwość przywrócenia linii 144 oraz wydłużenia linii 139 zapytaliśmy rzecznika prasowego ZTM, Michała Wawrzaszka. Wskazuje on, że przedłużenie linii nr 139 w żaden sposób nie zastąpiłoby linii 144 przez inne zadania komunikacyjne.
- Ewentualne wydłużenie linii 139 do Zabrza zapewniłoby dodatkową („dodatkową", bo teraz umożliwiają to np. linie 6, 7, 23) możliwość podróży z Chorzowa do dzielnic Wirek i Nowy Bytom, ale nie do Halemby w Rudy Śląskiej, co umożliwiała linia 144 – dlatego nie powinniśmy rozpatrywać w tym kontekście funkcjonowania tych dwóch linii. Natomiast podróż od strony Chorzowa do Zabrza była i jest możliwa po przesiadce z linii 139 na 7 lub 199.
Dodaje, że obecnie zadania linii nr 144 realizują inne linie autobusowe, m.in. 48, 98, 139, 39, 121, 146, 155, 255, 982 i M21 - mówi Michał Wawrzaszek.
Na prośbę mieszkańców w grudniu 2024 roku pytanie do ZTM o możliwość przedłużenia linii 139 do centrum przesiadkowego Zabrze Goethego wystosowały również władze miasta Ruda Śląska.
- W obecnie funkcjonującej sieci połączeń na wskazanym ciągu realizowane są przewozy zabezpieczające potrzeby transportowe mieszkańców. Połączenie bezpośrednie pomiędzy Wirkiem a przystankiem Zabrze Goethego jest zabezpieczone w relacji bezpośredniej przez linie autobusowe 7, 23 i 199. Możliwa jest również realizacja przejazdów w systemie przesiadkowym z wykorzystaniem linii autobusowych:
* 39 i 6 lub 840 z przesiadką w rejonie Ronda Karmańskiego w Rudzie Śląskiej
* M 21 M1, M24, 840 z przesiadką w rejonie Ronda Europejskiego w Rudzie Śląskiej.
ZTM projektując siatkę połączeń kieruje się interesem mieszkańców, jak również uwzględnia potrzeby i możliwości gmin tworzących GZM, dążąc do jak najbardziej efektywnego wydatkowania środków publicznych. – czytamy w piśmie, które Urząd Miasta otrzymał od ZTM.
W piśmie wskazano również, że wydłużenie trasy linii 139 ulicami Górnośląską, Katowicką, Odrodzenia, Obrońców Westerplatte, Główną, Kokota, Na Piaski w Rudzie Śląskiej oraz Rogoźnicką, Dorotki, Paderewskiego, 3 Maja w Zabrzu do przystanku Zabrze Goethego skutkowałoby wzrostem eksploatacji na terenie gminy Ruda Śląska o około 137 000 wozokilometrów rocznie oraz gminy Zabrze o około 88 000 wozokilometrów rocznie. Wiązałoby się to ze wzrostem części zmiennej składki rocznej zarówno dla naszego miasta, jak i dla Zabrza.
- Obecna organizacja połączeń lokalnego transportu zbiorowego w analizowanym rejonie uwzględnia potrzeby największych grup pasażerów przebiegają z 2 głównych ciągów przemieszczania się mieszkańców konurbacji są to m.in. ulice: Katowicka, Odrodzenia, Niedurnego, 1 Maja, Czarnoleśna, Kokota, Zabrzańska w Rudzie Śląskiej oraz Wolności, 3 Maja, de Gaulle’a w Zabrzu. Uwzględniając wielkość potoków pasażerskich stwierdzić można że nie wszystkie potencjalne połączenia powinny być realizowane w sposób bezpośredni.
ZTM podsumował, że biorąc pod uwagę szeroką gamę możliwości przesiadek, wydłużenie linii 139 do Zabrza nie jest zasadne i w żaden sposób nie zrekompensowałoby mieszkańcom braku linii 144. Obecnie nie ma również planów na przywrócenie zlikwidowanej linii nr 144.