Wiadomości z Rudy Śląskiej

Masz na posesji azbest? Zgłoś się do urzędu!

  • Dodano: 2018-03-05 07:45, aktualizacja: 2018-03-10 09:21

Władze Rudy Śląskiej wystąpią do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z wnioskiem o przyznanie mieszkańcom pieniędzy na usuwanie azbestu. Dziś prezydent Grażyna Dziedzic podpisała zarządzenie w tej sprawie. Osoby fizyczne, które planują w tym roku usuwanie azbestu, powinny zgłosić się do końca marca do rudzkiego magistratu. Pozyskane w ten sposób dane pozwolą urzędnikom na przygotowanie wniosku o dotację. Jest o co walczyć, bo dofinansowanie może wynieść nawet 100% kosztów kwalifikowanych.

Chcemy wystąpić do Funduszu z wnioskiem o dofinansowanie na usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta w imieniu wszystkich zainteresowanych osób fizycznych, które takie wyroby posiadają i planują ich usunięcie w tym roku – mówi prezydent Grażyna Dziedzic.

Mamy też zarezerwowane środki w budżecie miasta, które będziemy mogli wykorzystać w przypadku, gdy dofinansowanie będzie mniejsze niż koszt realizacji złożonych przez mieszkańców wniosków – dodaje.

Dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej może wynieść nawet 100% kosztów kwalifikowanych, czyli związanych z demontażem wyrobów zawierających azbest, zbieraniem wyrobów wcześniej zdemontowanych oraz transportem i unieszkodliwianiem takich wyrobów. Projekt skierowany jest do będących właścicielami obiektów, na których wykorzystywane były wyroby zawierające azbest i zostały wpisane do „Powiatowego programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie azbest na terenie miasta Ruda Śląska”. Zgodnie z warunkami naboru prace będą musiały zakończyć się do 30 września br.

Wykonawcą prac będzie jeden przedsiębiorca, wybrany przez miasto w przetargu. Natomiast ewentualne wydatki związane z zakupem i montażem nowych pokryć dachowych, elewacji czy innych elementów budowlanych leżą po stronie właścicieli nieruchomości. Przed przystąpieniem do prac wnioskodawcy będą musieli zgłosić roboty budowlane lub wystąpić o pozwolenie na budowę, zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym. Aby wziąć udział w programie właściciele nieruchomości nie mogą zalegać ze zobowiązaniami podatkowymi i opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przypadku, gdy łączny koszt złożonych wniosków przekroczy wysokość środków z WFOŚiGW i zarezerwowanych w budżecie miasta, będą one rozpatrywane według kolejności ich złożenia.

Zainteresowani powinni do 30 marca br. złożyć w Urzędzie Miasta wniosek, który będzie można otrzymać od poniedziałku, 5 marca br. w Biurze Obsługi Mieszkańców (plac Jana Pawła II 6) lub pobrać ze strony internetowej www.rudaslaska.pl w zakładce „ Ruda Śląska” - „Ochrona środowiska – „Usuwanie azbestu”, gdzie dostępny jest również regulamin programu. Wniosek należy złożyć wraz z załącznikami i kolorowym zdjęciem obiektu, z którego planowany jest demontaż azbestu lub miejsca już zdemontowanego azbestu. Dodatkowe informacje o projekcie można uzyskać w godzinach pracy Urzędu Miasta w pokojach 403 i 407 lub telefonicznie pod numerem 32 244 90 63 lub 32 244 90 00 wew. 4031 i 4071.

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wnioski jednostek samorządu terytorialnego województwa śląskiego, w których została przeprowadzona inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest, planujących zadania związane z demontażem, zbieraniem, transportem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest, zgodnie z gminnym programem usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest będzie przyjmował do 30 kwietnia br.

W 2007 r. rudzcy radni uchwalili „Powiatowy program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie miasta Ruda Śląska”, w ramach którego dokonano inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie miasta. Największe ich nagromadzenie występuje w dzielnicy Bykowina, gdzie powierzchnia płyt azbestowo - cementowych wykorzystywanych do ocieplania budynków wynosi ponad 132 tys. metrów kwadratowych, co stanowi około 54 procent całkowitej masy płyt azbestowo - cementowych wykorzystywanych w Rudzie Śląskiej. Zdecydowanie mniejsze ilości płyt azbestowo - cementowych stwierdzono w pozostałych dzielnicach. Z kolei na obszarze Nowego Bytomia i Chebzia nie stwierdzono obecności tego typu płyt.

Według ostatnich danych z końca 2010 r. w Rudzie Śląskiej znajduje się jeszcze ponad 200 budynków, w których wykorzystywany jest azbest pod różnymi postaciami. Najwięcej nieruchomości znajduje się w użytkowaniu Rudzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej, MGSM „Perspektywa” oraz osób fizycznych.

Ze względu na bardzo dużą trwałość płyt azbestowo-cementowych zgodnie z polskim prawem wyroby azbestowe dopuszczono do użytkowania do końca 2032 r. pod warunkiem ich odpowiedniego stanu technicznego. W tym celu użytkownik lub zarządca nieruchomości, na której azbest jest zastosowany, zobowiązany jest do przeprowadzenia okresowej kontroli jego stanu technicznego, z której wynika stopień pilności usunięcia azbestu. Pilnie usunięte (wymienione na bezazbestowe) lub zabezpieczone muszą zostać wyroby w złym stanie technicznym (z oceny technicznej wynika I stopień pilności usunięcia azbestu), tj. mogące uwalniać do środowiska włókna azbestowe.

Azbest aktualnie wykorzystywany na terenie Rudy Śląskiej jest w dobrym stanie technicznym (II i III stopień pilności). Obecnie na terenie miasta nie ma już azbestu w złym stanie technicznym (wyroby te zostały usunięte lub zabezpieczone).

Komentarze (7)    dodaj »

  • Mieszkaniec

    Czy administracja nr 6 bykowina ma zamiar sie zgłosić ? Płyty azbestowe są na blokach m.i.n na ulicy Poloczka i innych ulicach podlegających po administracje nr.6. Kierownik Losa jak ci nie roby tam mają to w 4 literach !

  • kiki

    Jestem ciekaw jak sm Nasz Dom chce usunąć płyty azbestowe z balkonów na Gojawiczyńskiej które przykryto styropianem lata temu. Teraz robią remonty tychże balkonów które polegają na wymianie barierek, położeniu kafelek i pomalowaniu. O usunięciu azbestu ani widu ani słychu. Uważają, że problemu nie ma?

  • JA

    No właśnie, kiedy Perspektywa zacznie coś robić???

  • ewa

    Perspektywa nic nie zrobi,tak jak zawsze.Budują nowe mieszkania na cel komercyjny,za pieniądze spółdzielców i nikt z tym nic nie robi.Zlikwidować ten komunistyczny pijawkowy twór.

  • wrak czlowieka

    Bykowina ul. Slawika dawna Kowalskiego mieszkam 31 lat tu w 2005 zachorowalam na astme a w tej chwili na ciezka postac POCHP zanim zlikwiduje Perspektywa te cholerne plyty tochyba juz nie doczekam ! Gdzie szukac winnego zdrowia juz nikt mi nie zwroci!!!!

  • observer

    Bykowina ul. Zgrzebnioka, bloki pokryte płytami azbestowymi z których dawno zeszła już farba, a w związku z tym uwalnia się azbest!!! Skoro spółdzielnia nie ma pieniędzy na likwidację i utylizację tych płyt, powinna je chociaż pomalować. . Na 3-klatkowym bloku od ul. Gwareckiej pojawiły się nawet zielone nacieki (glony)? Bloki wyglądają ohydnie. Korzystając z okazji bardzo proszę Redakcję o interwencję w tej sprawie - wszak chodzi tutaj o nasze zdrowie. Z góry dziękuję w imieniu mieszkańców tych paskudnych bloków.

  • eko

    Bykowina czła ulica Szpaków bloki,okrytekompletnie trujoncym azbeztem.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również