Niedawno ukazała się lista polskich miast oceniająca je pod względem infrastruktury i polityki rowerowej. W zestawieniu przygotowanym przez magazyn Rowertour, Ruda Śląska jest na 27 miejscu.
Na liście jesteśmy, to dobrze, ale dopiero w trzeciej dziesiątce, co oznacza, że przed Rudą Śląską jeszcze wiele do zrobienia w kwestii udogodnień dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.
W naszym województwie najlepsze noty otrzymały takie miasta jak: Rybnik (15), Katowice (16), Sosnowiec (24), Tychy (23) i Dąbrowa Górnicza (26). Ruda na miejscu 27, za nią Zabrze i Gliwice (33) oraz Chorzów (38). Niby nie jesteśmy w środku stawki, ale w roku ubiegłym zajęliśmy miejsce 19, co oznacza spadek. Mimo iż Ruda ma całkiem sporo terenów zielonych, a długość tras i ścieżek rowerowych w naszym mieście wynosi ponad 70 km (czyli tragedii nie ma, ale...), w dalszym ciągu wiele nam brakuje, aby mówić o tym, że nasze miasto jest miejscem przyjaznym dla rowerów.
Czego brakuje? M.in. większej ilości ścieżek w centrum miasta i w dzielnicach, przejść dla pieszych z przejazdami rowerowymi, Ruda mogłaby też pójść w ślady sąsiadów i spróbować wprowadzić system Roweru Miejskiego, który święci triumfy w Katowicach, przyjął się także w Zabrzu i Chorzowie. Miejmy nadzieję, że kolejne lata przyniosą poprawę, tym bardziej, że w naszym mieście od lat inwestuje się w sport i rekreację, choć nie wszystko jest widoczne na pierwszy rzut oka.
Łączna liczba ścieżek rowerowych, pasów ruchu wzdłuż ulic (stan na 2015 rok), wynosi nieco ponad 23 kilometrów. Do tego doliczono także szlaki rowerowe, które przebiegają przez nasze miasto, ich długość to ok 50 kilometrów. Jak informuje miasto na swojej stronie www:
Rozbudowa infrastruktury rowerowej
W roku 2015 Miasto w ramach budżetu obywatelskiego zrealizowało zadanie inwestycyjne pn. „Budowa Obwodowej Trasy Rowerowej”. Zadanie to polegało na połączeniu wszystkich dzielnic miasta Ruda Śląska wytyczonym szlakiem rowerowym wraz z budową niezależnych dróg rowerowych. Przeznaczona na ten cel kwota w wysokości 1 000 000,00 zł pozwoliła na wytyczenie 30 km szlaku rowerowego wraz z jego oznakowaniem oraz budową ok. 4,5 km niezależnych dróg rowerowych. Jednocześnie ustalono, że w latach następnych w miarę posiadanych środków budżetowych trasa ta będzie modernizowana oraz rozbudowywana. W czerwcu br. wykonano gruntową drogę rowerową od ul. Katowickiej do ul. Moniuszki o długości 1 km poprawiając tym samym komfort użytkowników rowerów na omawianym odcinku „obwodowej”.
W 2017 roku, m.in.
Jeszcze w tym roku w mieście wybudowana zostanie m.in. ponad 2 km ścieżka rowerowa wiodąca od ul. Chryzantem w Rudzie do ul. Niedurnego przy DTŚ w Chebziu. Podobna inwestycja realizowana będzie wzdłuż przebudowywanej obecnie ul. Górnośląskiej. Rozpocznie się także budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Obrońców Westerplatte. Ponadto rudzki magistrat zlecił opracowanie dokumentacji na kolejnych 8,3 km dróg rowerowych.
[...]
olejne zmiany w rudzkiej sieci dróg rowerowych dotyczyły będą liczącej około 30 km obwodowej trasy rowerowej. Miasto zleciło wykonanie dokumentacji związanej z „ulepszeniem” jej trzech etapów. Pierwszy projekt zakłada budowę ścieżki przy ul. Niedurnego na odcinku od ul. Podgórze do ul. Planty Kowalskiego. Droga rowerowa będzie przebiegała w miejscu dotychczasowej zieleni przydrogowej. Druga inwestycja powstanie w Kochłowicach, wzdłuż ul. Kochłowickiej, na odcinku od ul. Oświęcimskiej do wiaduktu autostrady A4. Ostatnia dokumentacja uwzględniała będzie odcinek od ul. Joanny do ul. Karola Goduli przez ulice Starą i Pawła.
W Rudzie Śląskiej jest ponad 15,6 km dróg rowerowych, 3,7 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 4 km pasów ruchu dla rowerów. Do tego dochodzi blisko 58 km szlaków rowerowych. Łącznie daje to rowerzystom do dyspozycji ponad 73 km tras.
- czyli zmiany następują bardzo powoli. Na ten rok również zaplanowano uruchomienie nowych tras.
Do końca roku w Rudzie Śląskiej powstanie kolejny odcinek drogi rowerowej. Właśnie przekazano teren budowy ścieżki wzdłuż części ul. 1 Maja, w rejonie ul. Hallera. Na tym odcinku przebudowane zostanie również oświetlenie i wymieniona będzie sygnalizacja świetlna. Koszt inwestycji to prawie 2,6 mln zł, z czego 1,25 mln zł będzie pochodziło z dofinansowania Metropolitalnego Funduszu Solidarności. - czytamy na stronie
Sami rudzianie też działają w tej materii, w tym roku w ramach budżetu obywatelskiego zgłoszono projekty dotyczące rowerów, ale do głosowania zakwalifikował się jeden, autorstwa grupy Bielszowice Trails, projekt: "Terenowe trasy rowerowe typu singletrack w Parku Strzelnica". Udało się!
Projekt przewiduje wybudowanie małego kompleksu zrównoważonych terenowych tras rowerowych w rejonie dawnego wyciągu narciarskiego np:
- łatwa trasa typu singletrack/flow przeznaczona dla początkujących i dzieci,
- średnia trasa typu singletrack/flow,
- trudna trasa MTB/XC,
- trasa typu bikepark zawierająca duże przeszkody do skakania,
- trasy podjazdowe
- oraz niezbędną infrastrukturę: ławki, stojaki na rowery, śmietniki, oznaczenie tras, regulamin