W Polsce nieustannie zwiększa się liczba małych firm. Jednym z warunków ich utrzymania się na rynku jest zapewnienie sobie właściwego technologicznego wsparcia, również w obszarze płatności.
Własna firma to dla wielu osób spełnienie jednego z marzeń. Rozwijanie swojego własnego biznesu, elastyczny czas pracy, poczucie niezależności, z którym wiąże się samodzielne podejmowanie działań – to ważnie zalety prowadzenia własnej działalności. O tym, że własna firma daje więcej satysfakcji niż praca na etacie, informują wyniki drugiej edycji badania „Indeks przedsiębiorczości Tax Care”. Niestety z tego typu ścieżką zawodową łączą się nie tylko blaski, ale i cienie. Aby przedsiębiorca utrzymał się na rynku, musi zachować płynność finansową, niełatwą, jeśli weźmie się pod uwagę obciążenia fiskalne. Aby to zrobić, powinien dbać o atrakcyjność swojej marki. Pomaga w tym korzystanie z nowych technologicznych rozwiązań, m.in. w obszarze płatności.
Dominacja mikrofirm w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw
Rzut oka na statystyki związane z polskim rynkiem małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) pozwala stwierdzić, że jego podstawę stanowią mikrofirmy, czyli przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 pracowników i o rocznym obrocie lub całkowitym bilansie rocznym nieprzekraczającym 2 mln euro. Ich udział w strukturze wszystkich przedsiębiorstw wynosi ok. 96%. Jak informuje „Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce” w 2017 roku było ich już ponad 2 mln, o 3,5% więcej niż w 2016 r. i o 12% więcej niż w 2008 r. Wyniki te uzupełnia również badanie „Mikrofirmy pod lupą” przygotowane przez Polski Instytut Ekonomiczny – według niego pod koniec 2017 roku w Polsce działało 2,3 mln takich przedsiębiorstw, co przekłada się na średni wynik 58,6 mikrofirmy na 1000 mieszkańców.
Te liczby z pewnością robią wrażenie, ale żeby obraz był pełny, należy odnotować, że wielu przedsiębiorców nie radzi sobie na rynku i szybko zamyka działalność. Dotyczy to zwłaszcza młodych firm. Według Euler Hermes po pierwszym roku upada 30% przedsiębiorstw, a po 5 latach – 70%. Powody niepowodzenia we własnym biznesie są różne, ale ten podstawowy dotyczy finansów. Jedną z przyczyn problemów z zachowaniem finansowej płynności bywa niedostosowanie się do rynku pod względem technologicznym.
Jak najszerszy wybór form płatności bezgotówkowej
Sprostanie wymaganiom rynku pod względem technologicznym w praktyce oznacza dostosowanie oferty do oczekiwań klientów. Firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Ze wspomnianego badania „Mikrofirmy pod lupą” wynika, że obok ulepszenia produktów lub usług mikroprzedsiębiorstwa zwiększają konkurencyjność poprzez poprawę obsługi klienta. Uzasadnienie dla takiego kierunku można znaleźć również w badaniach pozakrajowych. Raport Salesforce „Small and Medium Business Trends” informuje, że zdaniem przedsiębiorców, aby utrzymać konkurencyjność lub zapewnić wzrost firmy, niezbędne są inwestycje w rozwiązania oraz technologie wspomagające działania rynkowe: sprzedaż, marketing i obsługę klienta.
Jednym z obszarów, w których mikrofirmy mogą poprawiać relacje z klientem poprzez nowe technologie, są płatności. Jak dowiadujemy się z badania „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2019” 79% badanych jako preferowaną formę płatności wskazało kartę płatniczą, bankowość internetową lub płatność innym urządzeniem (np. telefonem). I chociaż na 1000 mieszkańców przypadają obecnie 23 terminale, dla 37% badanych przeszkodą w płatnościach bezgotówkowych nadal jest brak tego urządzenia w miejscu dokonywania płatności. W tym kontekście nadzieje powinna budzić także nowoczesna technologia SoftPOS – oferowana już m.in. przez Polskie ePłatności – w której terminal jest aplikacją mobilną. Wykorzystywanie smartfona w celu pobrania zapłaty z karty za usługę lub produkt z pewnością już niebawem zyska szerszą aprobatę, stając się jednym z przykładów dostosowywania się dużych i małych firm do rynkowych wymagań. Wdrażanie nowinek technologicznych to jeden z wielu aspektów decydujących o „być albo nie być” firmy, przy czym coraz więcej przedsiębiorców wie, że nie warto tego aspektu działalności ignorować.