Wiadomości z Rudy Śląskiej

Mikrofirmy i nowe technologie w płatnościach

  • Dodano: 2020-02-18 06:30, aktualizacja: 2020-02-18 06:34

W Polsce nieustannie zwiększa się liczba małych firm. Jednym z warunków ich utrzymania się na rynku jest zapewnienie sobie właściwego technologicznego wsparcia, również w obszarze płatności.

Własna firma to dla wielu osób spełnienie jednego z marzeń. Rozwijanie swojego własnego biznesu, elastyczny czas pracy, poczucie niezależności, z którym wiąże się samodzielne podejmowanie działań – to ważnie zalety prowadzenia własnej działalności. O tym, że własna firma daje więcej satysfakcji niż praca na etacie, informują wyniki drugiej edycji badania „Indeks przedsiębiorczości Tax Care”. Niestety z tego typu ścieżką zawodową łączą się nie tylko blaski, ale i cienie. Aby przedsiębiorca utrzymał się na rynku, musi zachować płynność finansową, niełatwą, jeśli weźmie się pod uwagę obciążenia fiskalne. Aby to zrobić, powinien dbać o atrakcyjność swojej marki. Pomaga w tym korzystanie z nowych technologicznych rozwiązań, m.in. w obszarze płatności.

Dominacja mikrofirm w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw

Rzut oka na statystyki związane z polskim rynkiem małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) pozwala stwierdzić, że jego podstawę stanowią mikrofirmy, czyli przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 pracowników i o rocznym obrocie lub całkowitym bilansie rocznym nieprzekraczającym 2 mln euro. Ich udział w strukturze wszystkich przedsiębiorstw wynosi ok. 96%. Jak informuje „Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce” w 2017 roku było ich już ponad 2 mln, o 3,5% więcej niż w 2016 r. i o 12% więcej niż w 2008 r. Wyniki te uzupełnia również badanie „Mikrofirmy pod lupą” przygotowane przez Polski Instytut Ekonomiczny – według niego pod koniec 2017 roku w Polsce działało 2,3 mln takich przedsiębiorstw, co przekłada się na średni wynik 58,6 mikrofirmy na 1000 mieszkańców.

Te liczby z pewnością robią wrażenie, ale żeby obraz był pełny, należy odnotować, że wielu przedsiębiorców nie radzi sobie na rynku i szybko zamyka działalność. Dotyczy to zwłaszcza młodych firm. Według Euler Hermes po pierwszym roku upada 30% przedsiębiorstw, a po 5 latach – 70%. Powody niepowodzenia we własnym biznesie są różne, ale ten podstawowy dotyczy finansów. Jedną z przyczyn problemów z zachowaniem finansowej płynności bywa niedostosowanie się do rynku pod względem technologicznym.

Jak najszerszy wybór form płatności bezgotówkowej

Sprostanie wymaganiom rynku pod względem technologicznym w praktyce oznacza dostosowanie oferty do oczekiwań klientów. Firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Ze wspomnianego badania „Mikrofirmy pod lupą” wynika, że obok ulepszenia produktów lub usług mikroprzedsiębiorstwa zwiększają konkurencyjność poprzez poprawę obsługi klienta. Uzasadnienie dla takiego kierunku można znaleźć również w badaniach pozakrajowych. Raport Salesforce „Small and Medium Business Trends” informuje, że zdaniem przedsiębiorców, aby utrzymać konkurencyjność lub zapewnić wzrost firmy, niezbędne są inwestycje w rozwiązania oraz technologie wspomagające działania rynkowe: sprzedaż, marketing i obsługę klienta.

Jednym z obszarów, w których mikrofirmy mogą poprawiać relacje z klientem poprzez nowe technologie, są płatności. Jak dowiadujemy się z badania „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2019” 79% badanych jako preferowaną formę płatności wskazało kartę płatniczą, bankowość internetową lub płatność innym urządzeniem (np. telefonem). I chociaż na 1000 mieszkańców przypadają obecnie 23 terminale, dla 37% badanych przeszkodą w płatnościach bezgotówkowych nadal jest brak tego urządzenia w miejscu dokonywania płatności. W tym kontekście nadzieje powinna budzić także nowoczesna technologia SoftPOS – oferowana już m.in. przez Polskie ePłatności – w której terminal jest aplikacją mobilną. Wykorzystywanie smartfona w celu pobrania zapłaty z karty za usługę lub produkt z pewnością już niebawem zyska szerszą aprobatę, stając się jednym z przykładów dostosowywania się dużych i małych firm do rynkowych wymagań. Wdrażanie nowinek technologicznych to jeden z wielu aspektów decydujących o „być albo nie być” firmy, przy czym coraz więcej przedsiębiorców wie, że nie warto tego aspektu działalności ignorować.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.