Wiadomości z Rudy Śląskiej

Nowe stacje ładowania "elektryków" w Rudzie Śląskiej. Radni przyjęli plan ich budowy!

  • Dodano: 2021-03-02 13:00

Rada Miasta zatwierdziła plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenie Rudy Śląskiej. Dotyczy on 56 punktów w 30 lokalizacjach. W sumie w mieście będzie 60 takich punktów. Cztery już są dostępne dla kierowców: dwa przy Centrum Handlowym Plaza i dwa przy Aquadromie. Uchwalony przez radnych plan przekazany zostanie do Operatora Systemu Dystrybucyjnego – Tauron Dystrybucja S.A., który zajmie się jego realizacją.

Termin zakończenia budowy planowany jest na IV kwartał 2021 roku

- Rozbudowa sieci takich stacji jest bardzo ważna, ponieważ dzięki temu pojazdy elektryczne, które są ekologiczne i przyjazne dla środowiska, będą stawały się coraz bardziej popularne - zaznacza Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej.

- Jak na razie w Polsce sprzedaż „elektryków” notuje się na dość niskim poziomie. Wielu ludzi nie korzysta z tego typu rozwiązania, między innymi dlatego, że brakuje dostępu do odpowiednich punktów zasilania. Natomiast gdy taka infrastruktura powstanie, elektromobilność będzie szybciej zyskiwała na popularności - dodaje.

Ruda Śląska: 60 punktów ładowania pojazdów elektrycznych w 30 lokalizacjach

W Rudzie Śląskiej ma powstać minimum 60 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, które zostaną rozmieszczone w rejonie budynków użyteczności publicznej, punktów usługowych oraz osiedli mieszkalnych. Ich liczba w danym mieście wynika z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku. W grudniu odbyły się konsultacje z mieszkańcami, podczas których nie wpłynęły żadne wnioski, uwagi czy zastrzeżenia do planu.

Obecnie w  Rudzie Śląskiej zlokalizowane są 4 punkty ładowania, rozmieszczone w dwóch stacjach ładowania. Są to 2 punkty przy ul. Kłodnickiej 95 w pobliżu Aquadromu (o mocach 22 kW prądu przemiennego) oraz 2 punkty przy ul. 1 Maja 310 przy CH Plaza (o mocach 50 kW prądu stałego).

W opracowanym planie znajduje się harmonogram budowy stacji oraz określona jest moc zlokalizowanych na nich punktów. W Rudzie Śląskiej zarejestrowano do tej pory 20 samochodów elektrycznych, 21 skuterów elektrycznych oraz ponad 100 pojazdów hybrydowych.

Poniżej lista proponowanych lokalizacji:

  • ul. Kokota 170, na parkingu przy Domu Kultury,
  • ul. ks. Niedzieli 51, na parkingu na terenie osiedla,
  • ul. Gwarecka 27, parking na terenie osiedla,
  • ul. Wilka 6, parking na terenie osiedla,
  • ul. Zgrzebnioka 22, parking na terenie osiedla,
  • ul. Karskiego 2, parking na terenie osiedla,
  • ul. Szpaków 33, parking przy przychodni,
  • ul. Cynkowa 24, parking koło kościoła,
  • ul. Bukowa 9, parking przy budynku, gdzie zlokalizowane są również punkty usługowe, w bliskim sąsiedztwie jest trasa N-S,
  • ul. Lipa 5, parking przy szpitalu miejskim,
  • ul. Fojkisa 6, parking na terenie osiedla,
  • ul. Solskiego 15, parking przy Przychodni Specjalistycznej SPZOZ,
  • ul. Podlas 20, parking na terenie osiedla,
  • ul. Borowa 4, parking na terenie osiedla,
  • ul. Solidarności 7, parking przy poczcie,
  • ul. Solidarności 21, parking na terenie osiedla oraz przy bardzo dużym kompleksie garaży,
  • ul. Oświęcimska 90, parking przy krytym basenie MOSiR,
  • ul. Strzelecka 29, parking na terenie osiedla,
  • ul. Malczewskiego 9, parking na terenie osiedla,
  • ul. Czarnoleśna na terenie stadionu lekkoatletycznego,
  • pl. Jana Pawła II, parking w rejonie Urzędu Miasta,
  • ul. Niedurnego, parking przy Urzędzie Miasta,
  • ul. Markowej, parking przy Miejskim Centrum Kultury,
  • ul. Hallera 61 na terenie parkingu przy budynku Straży Miejskiej,
  • ul. Bytomska na parkingu przy stadionie Burloch Arena,
  • ul. Mickiewicza 15, parking na terenie osiedla naprzeciw liceum ogólnokształcącego,
  • ul. Raciborska 8, parking na terenie osiedla,
  • ul. Chryzantem 10, parking przy krytym basenie MOSiR,
  • ul. Norwida 19, parking na terenie osiedla,
  • ul. Gołębi 3, parking na terenie osiedla,
  • ul. Obrońców Westerplatte 16, parking w rejonie intensywnej zabudowy mieszkaniowej,
  • ul. 1 Maja 320-322, parking wśród gęstej zabudowy mieszkaniowej,
  • ul. Osiedlowa 1A, parking na terenie osiedla,
  • ul. Paderewskiego 7C, parking na terenie osiedla.

Komentarze (27)    dodaj »

  • kierowca

    a mój stary poczciwy diesel jeździ na każdym oleju z Biedry

  • Rudziol

    Może najpierw by tak drogi ponaprawiać ? nie, no po co, to niemedialne, nie ma czym poszpanować. Zróbmy ładowarki dla kilku elektryków, a ludziom podnieśmy podatki, najlepiej od nieruchomości, bo przecież i tak zapłacą. ******Tak oto myśli zarząd naszego miasta. Ktoś jest za tym by już ich pożegnać ckliwym kopem poniżej pleców ?

  • michałek

    Ludzie nauczcie się czytać:"Ich liczba w danym mieście wynika z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku."To nie jest widzimisię władz miasta. Rząd kazał, to Miasto musi

  • Karminadel

    Testowałem Zafire i jako kraj nie jesteśmy na to gotowi. Ten zasięg 200 km to bujda, ładowanie ładowaniu nierówne, przy dużej mocy np stacja Orlen (nie wszystkie) ładuje szybko w innym miejscu ładuje opornie. W garażu mój model wymagał prądu z siłą i tak ładowanie trwało 12 h. Jak dla mnie cyrk! Po niecalym tygodniu oddałem ten złom i wróciłem do poczciwego diesla.Nie wiem czy te stacje dobry pomysł.... Tak naprawdę to zabiorą 60 miejsc parkingowych.

  • pstryczek elektryczek

    mój model wymagał prądu z siłą---- już w to wierzę że wymaga ładowania napięciem 3 fazowym 380V bo tak potocznie ludzie mówią na takie cosik ---siła

  • fajerberga

    Jeśli nie masz o czymś pojęcia, to się najzwyczajniej w świecie nie wypowiadaj. Pamiętaj: milczenie jest złotem :-) Od ilu już lat mamy 400V, a nie 380V ?Dla niezorientowanych w temacie: aktualnie maksymalna moc przyłączeniowa dla jednej fazy (1f) to 5kW. Najzwyklejszy czajnik bezprzewodowy to 2kW, suszarka do włosów kolejne 2kW, odkurzacz 0,9kW, pralka? Komputer? Mikrowela? Oświetlenie? Lodówka? Mam świadomość, że współczynnik jednoczesności nie wynosi 1, bo nie wszystkie w/w urządzenia pracują na raz, ale i tak nie zostaje zbyt wiele mocy do ładowania. Ofkors, jeśli ktoś bardzo chce, to naładuje elektryka przy zasilaniu 1f, ale będzie to trwało w nieskończoność... Mało tego: był pomysł (nie wiem, czy wejdzie w życie?), żeby każda stacja ładowania w budynku jednorodzinnym o mocy większej niż 3,7kW podlegała obowiązkowej corocznej kontroli/przeglądowi. Ofkors odpłatnej i to nie źle: 170zł/rbh :-) niech żyje elektromobilność - naiwnych nie sieją... :-)

  • v12

    Za moc przyłączeniową się płaci jednorazowo ok 120zł od 1kW więc to w interesie Tauronu czy innego zakładu energetycznego jest aby ludzie brali więcej. Jak chcesz to się możesz mieć i 20kW i 3*400v energetyka pociągnie ci dodatkową instalację do mieszkania za którą zapłacisz. Tak było ładnych kilka lat temu jak rozważałem ogrzewanie elektryczne.

  • mat67

    znafco fazy nie oznacza się 1f i nigdy się tak nie oznaczało tylko L1 chciałeś zabłysnąć ale ci nie wyszło więc jak napisałeś jak się nie znasz to się nie wypowiadaj mądralo

  • MZ125

    Gościu czytanie ze zrozumieniem to już za ciężkie u ciebie. 5kw na jedną fazę ale brednie. Każda faza musi być w miarę równo obciążona. Wyobraź sobie na zakładach pracy są silniki po kilkadziesiąt, 100 i więcej kW to na jedną fazę wychodzi ile - policz sobie. 400V podwyższyli ze względu na spadki napięć w domu też nie ma już 220 tylko 240V to nie znaczy że tyle musi być.

  • fajerberga

    Tak, 5kW na jedną fazę, bo tylko jedną mam i co teraz? Jak mam obciążyć pozostałe dwie? A może widziałeś gdzieś czajnik bezprzewodowy trójfazowy? Nawet, jeśli ktoś ma w domu siłę, to i tak ma większość odbiorów na jedną fazę, a że poszczególne odbiory się rozdziela pomiędzy fazy - nie o tym jest ten wątek. No i wyobraź sobie, że silniki o mocy 2700kW nie są dla mnie żadną nowością, więc daruj sobie silniczki po 100kW...

  • MZ125

    Do każdego np domu wielorodzinnego dochodzą 3 fazy i później się je w miarę równo obciąża bo żadem debil przez kilkadziesiąt metrów lub więcej nie będzie ci ciągnął 1 fazy. Po za tym często trafiam na twoje komentarze na tym portalu i racji często nie masz. Chcesz zabłysnąć tu bo w domu nie idzie? Po za tym post pod którym rzuciłeś swój mądry dla siebie komentarz tyczył się ładowania aut elektryków gdzie nawet w reklamach i programach motoryzacyjnych mówiono o ładowaniu z gniazdka domowego a więc prądem 1 fazowym 240V na dzień dzisiejszy. I każdy trochę się orientujący w elektrotechnice wie że szybkie ładowanie akumulatorów jest dla nich szkodliwe i niestety to musi trwać chyba że mu pieniędzy nie szkoda i chce je szybciej wymienić albo komuś wcisnąć bubel. To że ładowarka jest 3 - fazowa nie znaczy że jest lepsza od tej 1 fazowej.

  • fajerberga

    Masz prawo do swojej oceny, ale widzę, że działasz wg zasady: twoja racja jest najtwojsza i jeśli ktoś ma inne zdanie, to pozostaje co? Tak, dokładnie to, co robisz: wycieczki osobiste. No ale nie dziwię się, przy braku argumentów i wierze w reklamy - każdy sposób jest dobry.

  • 220v

    Gość pisze a nie wie o czym po za tym każde "szybkie" ładowanie akumulatorów skraca ich żywotność ale koncernom na tym zależy bo trzeba zarobić na naiwniakach.

  • lis

    W KATALOGU OPLA BRAK ZAFIRY ELEKTRYCZNEJ.

  • włodarze do dymisji

    Zamiast inwestować w naprawdę potrzebne rzeczy w mieście to wydają kasę na takie buble... . Kierowców w samochodach elektrycznych można w Rudzie na palcach jednej ręki policzyć. Za 30-40 lat nawet 15% samochodów w mieście nie będzie elektryczna i tego żadne stacje ładowania nie zmienią.

  • Mimoza

    Proszę o podanie liczby takich samochodow zarejestrowanych w Rudzie Śląskiej

  • henry

    20

  • Padre

    Przeczytaj artykuł. Tam wszystko pisze. Potem komentuj

  • Madre

    Padre a czy to zmienia sens mojego komentarza?

  • boluś

    NO I DAŁO SIE? teroz muszom jeszcze do tych sztromszteli dobudować FABRYKA ELEKTRYKÓW kierom nos czarowali !

12

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.

Czytaj również