Wiadomości z Rudy Śląskiej

Płyn hamulcowy – dlaczego należy go regularnie wymieniać?

  • Dodano: 2018-12-11 15:00

Jednym z najważniejszych płynów samochodowych jest płyn hamulcowy. Bez niego, żadna siła nie zostanie przeniesiona z pedału hamulca na klocki – auto po prostu nie zatrzyma się. Jeśli chcesz wiedzieć, jak zadbać o odpowiedni stan płynu hamulcowego (i swoje bezpieczeństwo na drodze), zapraszamy do lektury!
 

Podstawowe parametry płynu hamulcowego

Na płyn hamulcowy podczas hamowania oddziałują wysokie temperatury. Z tego względu, do jednych z jego najważniejszych parametrów zalicza się temperaturę wrzenia płynu „suchego” (niezawierającego wody) oraz temperaturę wrzenia płynu zawodnionego (objętościowo zawierającego 3,7% wody). Pierwsza z temperatur dla płynów wszystkich klasy wynosi ponad 200°C, z kolei druga – co najmniej 140°C. Przekroczenie granicznej wartości temperatury wrzenia powoduje wytrącenie pęcherzyków gazu, uniemożliwiających uruchomienie hamulców. Płyn hamulcowy jest higroskopijny i pochłania wodę z otoczenia, dlatego też, wraz z upływem czasu, jego parametry wyraźnie pogarszają się. Z tego względu, należy pamiętać o jego regularnych wymianach.

Płyn hamulcowy charakteryzuje się ponadto niską lepkością i ściśliwością. Nie może on oddziaływać korozyjnie na metale, stosowane w układach hamulcowych, a także powodować pęcznienia elementów, wykonanych z elastomerów, przewyższającego 16%.
 

Klasy płynów hamulcowych

Płyn hamulcowy składa się z rozpuszczalnika, bazowego środka smarnego oraz dodatków, takich jak inhibitory korozji i przeciwutleniacze. Najpowszechniej stosowana klasyfikacja płynów (DOT) nie determinuje jednak, jaki skład powinny mieć produkty danej klasy – muszą one jedynie posiadać odpowiednie parametry. W klasyfikacji DOT wyróżnia się 4 klasy płynów hamulcowych:

Oznaczenie

Temperatura wrzenia „suchego” płynu

Temperatura wrzenia zawilgoconego płynu

Najczęściej stosowane składniki

Uwagi

DOT 3

205°C

140°C

ester glikolu

-

DOT 4

230°C

155°C

ester glikolu z dodatkiem estrów boranowych

najczęściej stosowane

DOT 5

260°C

180°C

silikony

niemieszalne z innymi klasami płynów ze względu na skład

DOT 5.1

260°C

180°C

ester glikolu z dodatkami chemicznymi

odmienny skład, niż klasa 5, lecz takie same parametry – płyn można mieszać z klasami DOT 3 i DOT 4

 

Jak często należy wymieniać płyn hamulcowy?

Interwały wymiany płynu hamulcowego są różne, w zależności od marki pojazdu. Najczęściej producenci zalecają wymianę tego płynu samochodowego co 2 lata lub po każdych 30-60 tys. przejechanych kilometrów. W starszych samochodach, płyn powinno wymieniać się co roku.

Ponadto, każdy kierowca powinien regularnie sprawdzać poziom płynu hamulcowego (jego zbiornik znajduje się pod maską). Warto również co jakiś czas sprawdzać u mechanika temperaturę wrzenia płynu – gdy jest ona za niska, koniecznie należy dokonać jego wymiany. Uwaga – do starego, zawilgoconego płynu nie należy dolewać nowego!
 

Jak wybrać odpowiedni płyn hamulcowy?

Jeśli nadeszła pora wymiany płynu hamulcowego w Twoim samochodzie, z pewnością zastanawiasz się, jaki produkt wybrać. Przede wszystkim, wybierz płyn klasy, zalecanej przez producenta Twojego pojazdu. Jeśli Twoje auto ma systemy ABS, ESP czy ASR sprawdź, czy dany płyn współpracuje z nimi. Zorientuj się również, ile płynu będziesz potrzebować – raz otwarte opakowanie nie nadaje się już do ponownego użytku (bo płyn chłonie wilgoć), więc nie ma sensu kupować dużej butelki „na zapas”. Wybierając konkretny egzemplarz z półki, zwróć uwagę na jego zamknięcie – musi być ono hermetyczne i nieuszkodzone. Skontroluj również datę produkcji – płyn nie powinien mieć więcej, niż kilka lat.
 

Wymiana płynu hamulcowego – lepiej udaj się do warsztatu!

Dawniej, płyn hamulcowy można było wymienić samodzielnie, w kilkadziesiąt minut, często nawet bez konieczności odpowietrzania układu hamulcowego. W nowych samochodach, posiadających systemy ABS czy ESP oraz wymagających odpowietrzania według specyficznych procedur i podpięcia pod komputer diagnostyczny, wymiana na własną rękę jest praktycznie niemożliwa.

Z usług mechaników samochodowych warto skorzystać również dlatego, że podczas samej wymiany dokładnie sprawdzą oni szczelność układu, stan przewodów hamulcowych oraz klocków, tarcz czy bębnów. Odbierając samochód z serwisu będziesz mieć więc pewność, że jego układ hamulcowy jest w pełni sprawny i nie zawiedzie Cię w kluczowym momencie.


Źródło: Artykuł sponsorowany.

Komentarze (1)    dodaj »

  • korek

    to jest groszowa sprawa, a remont całego układu hamowania potrafi trochę budżet nadszarpnąć. Ja kupuję z delphi to ok 12 zł wychodzi.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.