W piątek 17 sierpnia 2018 czeka nas protest kierowców TIR-ów. Akcja pod nazwą "Protest69" to odpowiedź na policyjną akcję "TIR". W piątek od godziny 7:00 do 20:00 kierowcy ciężarówek przeprowadzą strajk włoski. Będą utrzymywać prędkości o 10 km/h niższe niż maksymalna. W terenie zabudowanym będzie to 40 km/h, poza nim 60 km/h, a na autostradach 69 km/h — stąd nazwa akcji Protest69
Od kilkunastu dni w całej Polsce trwa akcja „TIR”, w ramach której prowadzone są wzmożone kontrole ciężarówek poruszających się po drogach ekspresowych i autostradach. Policjanci szczególną uwagę zwracają na prędkość oraz to, czy kierowcy nie łamią zakazu wyprzedzania dla ciężarówek. Policyjna akcja wzburzyła kierowców ciężarówek, którzy uważają, że to szykany. Stąd pomysł protestu. Chcą doprowadzić do zniesienia zakazów wyprzedzania lub przynajmniej zastąpienie ich zakazami godzinowymi. Podobne regulacje obowiązują w wielu krajach Europy.
- Jestem kierowcą z kilkunastoletnim stażem pracy. Często na drogach spotykam się z sytuacją, kiedy jedna ciężarówka wyprzedza drugą i rzeczywiście może to trwać długo. Nie jest jednak tak, że wina leży tylko po stronie wyprzedzającego. Niewiele osób wie o tym, że samochody ciężarowe mają założone ograniczniki prędkości. My po prostu nie możemy jechać prędzej niż 90 km/h. Często bywa tak, że kierowca, którego wyprzedzamy nagle „przypomni sobie” gdzie jest pedał gazu. Z powodu takich kierowców, wyprzedzanie trwa tak długo – mówi pan Jakub, kierowca TIR-a.
W ramach akcji "TIR" karani są kierowcy ciężarówek, którzy wyprzedzają mimo zakazu lub blokują ruch. Policjanci w całej Polsce wystawili już ponad 600 mandatów. Akcja ma trwać do odwołania.
- Pamiętajmy, że skutki zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów o dużej masie zazwyczaj są najpoważniejsze i tragiczne. W pierwszym półroczu tego roku na śląskich drogach doszło do prawie 3 tysięcy zdarzeń drogowych, których sprawcami byli kierowcy ciężarówek, niestety w ich wyniku życie straciło 7 osób. Nieprzestrzeganie przepisów, zmęczenie wynikające z przekroczenia dozwolonego czasu pracy kierowcy, nadmierna prędkość, przeładowanie, alkohol i stan techniczny pojazdu, to wciąż główne przyczyny tych wypadków. Stąd też większa liczba patroli drogówki pojawi się na głównych arteriach czyli autostradach, drogach ekspresowych i dwujezdniowych, tam gdzie ruch samochodów ciężarowych jest największy - takie oświadczenie możemy przeczytać na stronie Komendy Miejskiej Policji w Katowicach.
Kierowcy, którzy wezmą udział w strajku, nie zgadzają się ze wszystkimi zarzutami. Zaznaczają, że jako ludzie, których miejscem pracy jest droga, ponoszą znacznie większą odpowiedzialność za kulturę jej użytkowania. Niestety zdarza się, że inni uczestnicy ruchu drogowego próbują „wymierzać sprawiedliwość” na kierowcach ciężarówek za zbyt wolną jazdę.
- Spotkałem się kilka razy z bardzo nieodpowiedzialnym zachowaniem kierowców osobówek. Często zdarza się tak, że osobówka mnie wyprzedza i hamuje gwałtownie. Tacy kierowcy pewnie myślą, że wymierzają mi karę. Nie myślą jednak o tym, co się stanie, jeżeli ja nie zdążę wyhamować i wjadę w nich 40 tonowym zestawem. Brak wyobraźni na drodze jest bardzo często spotykane w naszym kraju – mówi pan Jakub.
Protestujący ogłosili 8 postulatów:
- Uregulowania prawnego ,,zbyt długiego manewru wyprzedzania” na poziomie powyżej 50 sekund
- Zakończenia do czasu prac legislacyjnych, nad postulatem z punktu 1. Akcji ,,TiR”
- Powtórnej analizie częstotliwości i miejsc występowania zakazów wyprzedzania, gdyż jest ich w naszej ocenie zbyt dużo.
- Zmianie obecnych zakazów wyprzedzania na autostradach, obwodnicach i drogach ekspresowych na zakazy godzinowe (obowiązujących w godzinach największego ruchu).
- Włączenia do kodeksu ruchu drogowego przepisu karzącego za utrudnianie manewru wyprzedzania (poprzez przyspieszanie przez pojazd, który jest wyprzedzany lub utrzymywanie niezmiennej prędkości, jeśli przeszkadza ona w płynnym zakończeniu manewru przez wyprzedzającego).
- Włączenia w system szkoleń i uzyskiwania prawa jazdy kategorii C + E oraz kwalifikacji zawodowej edukacji z zakresu kultury na drodze w szczególności: nauki, iż wymuszanie podczas manewru wyprzedzania (tzw. Wyjazd przed maskę) stwarza wyjątkowe zagrożenie w ruchu oraz nauki, iż będąc wyprzedzanym mamy obowiązek zredukować prędkość o przynajmniej 3 km/h
- Wprowadzenia kar za wjazd przed samochód ciężarowy i celowe gwałtowne wyhamowanie takiego zestawu (uznanie za dowód nagrania z rejestratora jazdy), z powodu niebezpieczeństwa, jakie powoduje ten manewr, postulujemy za jego wykonanie odebranie prawa do prowadzenia pojazdów na okres półroczny."
- Wprowadzenie do nauki prowadzenia pojazdów wszystkich kategorii uświadomienia jak wygląda proces hamowania załadowanym zestawem (ciągnik+Naczepa/przyczepa), aby pokazać, jak groźne może być nagłe wyhamowanie takiego pojazdu i jakie konsekwencje może nieść dla innych uczestników ruchu.
Piątkowa akcja potrwa od 7:00 do 20:00. Wystrzeganie się przez kierowców ciężarówek, wyprzedzania na drogach dwujezdniowych, w połączeniu z niskimi prędkościami może skutecznie zatamować prawe pasy ruchu, powodując niemałe utrudnienia w ruchu. Zwłaszcza na obwodnicach miast, czy przed węzłami.