Ruda Śląska - portal miejski RudaSlaska.com.pl

Wiadomości z Rudy Śląskiej

Radni nie zgodzili się na podwyżkę cen za wywóz śmieci!

  • Dodano: 2019-10-30 15:00, aktualizacja: 2019-12-16 10:42

Podczas wczorajszej sesji Rady Miasta Ruda Śląska, radni nie zgodzili się na podwyżkę cen za wywóz śmieci!

Kilka dni temu w Biuletynie Informacji Publicznej pojawił się projekt uchwały ustalającej nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Stawka za odbiór segregowanych odpadów z 21,70 zł miała wzrosnąć do 29 zł od osoby. Za odpady niesegregowane mieszkaniec miałby zapłacić 58 zł. Obecnie jest to 43,40 zł.

Jak możemy przeczytać w uzasadnieniu projektu uchwały, przy ustalaniu wysokości stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wzięto pod uwagę między innymi koszty związane z:

  • odbieraniem,
  • transportem,
  • zbieraniem,
  • odzyskiem
  • i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych,
  • tworzeniem i utrzymywaniem punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • obsługą administracyjną systemu,
  • a także edukacją ekologiczną w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Miasto musi sprostać także wymogom ustawy, która wymusza na samorządach doprowadzenie do sytuacji, w której stosunek śmieci segregowanych, do niesegregowanych będzie coraz większy. Wymagany poziom recyklingu papieru, plastiku, szkła i metalu rośnie z każdym kolejnym rokiem. O ile jeszcze w 2013 roku, kiedy obowiązek ustawowy wszedł w życie, próg segregacji wynosił 12%, przy czym z każdym kolejnym rokiem rósł o 2 punkty i jeszcze dwa lata temu, w 2017 roku, wynosił 20%. Skok nastąpił w kolejnym, 2018 roku, kiedy poziom wymaganego recyklingu wzrósł do 30%. Mało tego, w tym roku próg znowu wzrósł o kolejnych 10%, a w 2020 ma już wynosić 50%!

- Przed gminami stoi wymóg osiągnięcia wymaganych przepisami prawa poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oraz ograniczenie składowania odpadów ulegających biodegradacji. Celem uniknięcia kar za ich nieosiągnięcie Miasto musi prowadzić szeroką edukację ekologiczną mieszkańców, przedsiębiorców oraz administratorów nieruchomości w zakresie prawidłowej segregacji odpadów komunalnych, co będzie wiązało się z większym nakładem finansowym. Miasto ponosi również koszty związane z likwidacją tzw. dzikich wysypisk - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.

System gospodarowania odpadami komunalnymi powinien się samofinansować

Miasto podjęło decyzję o podwyższeniu cen za wywóz śmieci, powołując się na ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zgodnie, z którą system gospodarowania odpadami komunalnymi zorganizowany przez samorząd powinien się samofinansować. To przekłada się na obowiązek ustalania wysokości ponoszonych przez mieszkańców gmin opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi - na poziomie zabezpieczającym pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Innymi słowy, miasto nie może dopłacać do systemu gospodarki odpadami. Tylko w tym roku miasto do wywozu śmieci dopłaciło ok. ośmiu milionów złotych.

- Założeniem ustawodawcy było samofinansowanie się systemu, co oznacza, że dochody z tytułu opłaty za śmieci powinny pokryć koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w gminie. Mając na uwadze powyższe zaistniała konieczność podwyższenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały. - Z przeprowadzonej analizy dochodów i wydatków wynikło, że w latach 2015-2018 Miasto Ruda Śląska dołożyło z Budżetu Miasta środki brakujące na funkcjonowanie systemu w wysokości 18.120.716,34 zł. Szacunkowo Miasto Ruda Śląska w 2019 roku dołoży z Budżetu Miasta około 8 mln zł.

Burzliwa dyskusja radnych

Decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu projektu uchwały wczoraj miała podjąć Rada Miasta Ruda Śląska. Po burzliwej dyskusji ostatecznie radni z klubów Koalicji Obywatelskiej i PiS nie zgodzili się na zwiększenie cen za wywóz śmieci.

- Mamy niesamowicie trudną sytuację i to z dwóch stron. Pierwsza to mieszkańcy, bo jest im fundowana druga podwyżka w tym roku. Pierwsza była o 50% z 14,50 zł na 27,70 zł. Po kolejnej podwyżce mieszkańcy za wywóz śmieci mają płacić 29 zł. Czyli w ciągu kilku miesięcy podwyżka o 100%. Jakie są powody tej podwyżki? Na pewno jest tych powodów kilka. Jednym z ważniejszych jest - brak konkurencji. Na naszym rynku dominują dwie firmy. Można sobie zadać pytanie, dlaczego one między sobą nie rywalizują, tylko przystępują do konsorcjum. Ceny rosną pomimo wzrostu poziomu selektywnej gospodarki odpadami. Ten poziom zwiększa się z roku na rok. Ceny powinny spadać, niestety tak się nie dzieje. Oczywiście trzeba tutaj uwzględnić wyższe koszty prądu czy transportu śmieci. Jeżeli przyjmiemy tę uchwałę, to będziemy nie tylko w województwie, ale iw całej Polsce w czołówce miast z najdroższymi opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jestem przekonany, że jeżeli pójdziemy tą drogą, to za kilka lata ta kwota będzie wynosiła 40 złotych albo więcej. Oczywiście tutaj potrzebne są rozwiązania systemowe - mówił radny Mariusz Pakuza.

To, co nam się tu proponuje, jest zatrważające. Dwie podwyżki w stosunkowo krótkim czasie. Staramy się rozumieć to, że miasto nie powinno dopłacać do gospodarki odpadami. Staramy się rozumieć to, że przedsiębiorstwo również ponosi coraz większe koszty w związku z tym, że ceny na wysypisku czy utrzymania taboru rosną. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że mimo tego zrozumienia trudno jest pojąć, czemu jesteśmy skazani na monopolistę. Czemu nie możemy dokonać wyboru, który być może spowodowałby obniżenie tych kosztów. Może propozycja spółki miejskiej i powrotu do sytuacji, która była wcześniej jest dobrą propozycją, ale my wiemy, jaka jest obecnie nasze sytuacja, że my nie mamy zwyczajnie na to pieniędzy. A te pieniądze musiałyby tu być bardzo duże - mówił radny Witold Hanke.

Ostatecznie Rada Miasta nie podjęła decyzji o podwyżce cen za wywóz śmieci. 8 radnych głosowało za podwyżką, 13 było przeciw.

Jakie mogą być skutki tej decyzji? Miasto ostrzega

Jak ostrzegają władze miasta, decyzja ta w przyszłym roku może skutkować częściowym brakiem środków na wypłaty dla nauczycieli i innych pracowników samorządowych.

– Aktualna stawka "opłaty śmieciowej" jest niedostosowana do cen rynkowych. Aktualnie wynosi ona 21,70 zł, a żeby system się zbilansował, powinna być na poziomie 29 zł - tłumaczy wiceprezydent Mejer. - Jesteśmy "niewolnikami" ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W kwestii gospodarowania odpadami pozbawiono nas samorządności. Nie możemy nic zrobić - dodaje.

Władze miasta informują, że konsekwencją niepodjęcia uchwały śmieciowej i uchwały dotyczącej nowych stawek podatku od nieruchomości będzie dodatkowa "dziura budżetowa” w wysokości 14 mln zł.

A jakie jest Wasze zdanie w tej kwestii? Czy radni podjęli właściwą decyzję?

Zobacz także

Komentarze (75)    dodaj komentarz »

  • Artur

    A może by tak w końcu wybudować spalarnię? Ostatnio debile zablokowali jej budowę, to może teraz pójdą po rozum do głowy...

  • lis

    To nie była spalarnia śmieci tylko odpadów z oczy[...]ni ścieków. Proszę cofnąć się do wniosku inwestora !!!

  • Mieszkanec

    CAŁY SYF najlepiej do Rudy Śląskie i tak coraz więcej mieszkańców wyjeżdża.Miasto umiera a pozostali spalarniami zostaną wybici.Ruda Śląska to już tylko jeden Wielki Śmietnik.

  • Ello

    Brawo dla Rady Miasta

  • Halemba

    Gdzie można zobaczyć kto jak głosował???

  • Tylko pytam

    Działki rekreacyjne, ogródki też bez zmian?

  • Lola

    Działki powinny płacić 500 % albo więcej za wyrzucanie śmieci za ogrodzenia. [...]ni działkowcy - na ogródku trawa przystrzyzona za płotem syf, który sami robią a płot obrośnięty żywopłotem(żeby nie było widać).

  • Feszter

    Te bydom placić 5raz więcej. Za gruz, opony i gabaryty. Podziękujcie somsiadom

  • Urzednik

    A co Nas to interesuje. W innych miastach opłaty są o wiele niższe!!!. Może zaczniemy oszczędności od zastępcy prezydentów?. Bo zarabiają kokosy ... Jak już mówimy o wydatkach.

  • the truth

    "Kochany Urzędniku" podejrzewa ze jakbyśmy zrobili czystkę w urzędzie to na dzień dobry trzeba by było wywalić polowe ze zwykłych urzędników którzy nie robią kompletnie nic. W czasach 4. rewolucji przemysłowej jesteście przeżytkiem- drogim przeżytkiem. Podejrzewam ze jakbyś zapytał mieszkańców kogo zwolnić i podać jakie były by oszczędności to prędzej woleli by wywalić urzędników inż Vice, a wiesz czemu ?? bo urzędników widać na codzień jak "pracują" a VIce nie.

  • dr dre

    Rozumiem, że codziennie obserwujesz tych urzędników jak "pracują"? A może przepracowałeś w UM choć jeden dzień, że jesteś takim znawcą? Myślę, że po prostu powielasz utarte stereotypy. Byle coś napisać. Można zwolnić połowę urzędników pod warunkiem, że wprowadzimy w urzędzie samoobsługę. Już i tak nie ma chętnych z powodu braku konkurencyjności Urzędu na rynku pracy, więc może nie trzeba będzie zwalniać.

  • Petent

    To wytłumacz mi dlaczego w RŚl jest przerost biurokracji, świstków, papierków, zaświadczeń. Dlaczego w RŚl rejestracja auta trwa 3godziny, a w Zabrzu procedura ta trwa 0,5godziny. Może dlatego że nasze urzędasy są pochowane w pokojach, a w Zabrzu są na widoku i widać kto się obija a kto pracuje.

  • the truth

    Byłem parę razy w tym przybytku i przeważane odpowiedz:" nie wiem , nie zajmuję się tym, spytam koleżankę/kolegę " Więc jestem za tym żeby połowę zwolnić przy pierwszej nadarzającej się okazji. Pamiętaj ze urzędnicy nie produkują żadnych dóbr - jedynie makulaturę i ścieki, idąc tym tropem utrzymuje ich z moich pieniędzy - podatków tak jak resztę " pasożytów"

  • ET

    A banki produkują jakieś dobra? A szkoły? Zakłady karne? A politycy?Idąc twoim tokiem rozumowania, to tylko rolnicy są ok, ponieważ wytwarzają "dobra" niezbędne dla wszystkich, a paradoksalnie zarabiają niewiele.

  • RosaZNosa

    Jak sie o droge pytaszw ochronie srodowiska to do kogo masz pretensje?

  • Padre

    Produkują dużo CO2 i CH4

  • Jo

    Po co 2 vice prezydentow? Ciać koszty w UM

  • Ziga z Wirku

    Jakich 2?Mamy ich TRZECH?

  • Nie dla hejtu

    Witać, żeś chopie nie stąd, my mamy trzech vicków.

  • Alojz

    To zamiast dopłacać do remontu kościoła to doplaćcie do śmieci smietanko z urzędu miasta!!!

1234

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.