Wiadomości z Rudy Śląskiej

Trzeci odcinek trasy N-S praktycznie gotowy

  • Dodano: 2018-08-14 21:30

Rozpoczęły się procedury odbiorowe trzeciego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej. Inwestycja jest już praktycznie na ukończeniu. Jeżeli odbiory przejdą pomyślnie, to kierowcy z nowej drogi będą mogli korzystać już we wrześniu. To aż trzy miesiące przed pierwotnym terminem zakończenia inwestycji. Do budowy ponad 1,4 km odcinka drogi wykorzystano ok. 1 mln ton ziemi oraz kruszywa. Natomiast przy budowie nowego wiaduktu nad ul. Kokota wykorzystano 2 tys. m³ betonu i ponad 200 ton stali.

– Aktualnie trwają jeszcze ostatnie roboty wykończeniowe i montażowe oraz związane z organizacją ruchu drogowego. Zakończą się one jeszcze w sierpniu. Równolegle rozpoczęliśmy już procedurę odbiorów przebudowywanej infrastruktury technicznej. Natomiast na początku września chcemy złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie całego odcinka - wylicza prezydent Grażyna Dziedzic.

Władze Rudy Śląskiej liczą, że zostanie ono wydane do końca przyszłego miesiąca i nowy odcinek trasy N-S będzie przejezdny trzy miesiące przed planowanym terminem.

Budowa trzeciego odcinka trasy N-S o długości ponad 1,4 km od ul. Bukowej do ul. Kokota rozpoczęła się w maju ubiegłego roku. Oprócz samej trasy roboty drogowe obejmowały też budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi dojazdowej do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia, a także przebudowę ok. 400 m odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego. Wybudowany został również wiadukt, którym trasa N-S przebiegać będzie nad ulicą Kokota. Wykonano także sieć kanalizacji deszczowej. W ramach inwestycji powstało również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonano bariery ochronne oraz oznakowanie pionowe i poziome. Przebudowane zostały też istniejące sieci infrastruktury technicznej, które kolidowały z budową drogi. We wrześniu przeprowadzone zostaną także nasadzenia drzew i krzewów. Całość robót budowlanych budowy trzeciego odcinka trasy N-S kosztowała 53,8 mln zł, z czego ponad 44,8 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie.

Co ciekawe, drogowcy podczas budowy trasy N-S przeprowadzili nietypową operację przeniesienia ponad 70-tonowego żelbetowego schronu sprzed II wojny światowej, który kolidował z budowaną drogą. Drogowcy przetransportowali go o 20 metrów i osadzili w nowej lokalizacji.

- Po przeniesieniu kapsuły cały obiekt został przykryty ziemią, aby zachować pierwotny wygląd. Specjalnie dla zwiedzających zostało wykonane zejście schodami terenowymi z poziomu chodnika – tłumaczy Maciej Szczyrbowski z firmy Drogopol, która realizuje inwestycję w Rudzie Śląskiej.

Z pewnością ciekawym elementem nowej inwestycji w Rudzie Śląskiej jest tablica interaktywna, która zamontowana została nad pasami jezdni nowego odcinka tuż przed wiaduktem.

- Będzie ona automatycznie wyświetlała informacje o warunkach pogodowych i tym samym pojawiać się będą odpowiednie ostrzeżenia np. o mgle, gołoledzi, czy śliskiej jezdni. Ponadto służby miejskie będą mogły także samodzielnie zamieszczać komunikaty. W ten sposób będzie można ostrzec kierowców przed utrudnieniami czy innymi zdarzeniami drogowymi – tłumaczy Mariusz Pol z Wydziału Dróg i Mostów.

Po oddaniu do użytku trzeciego odcinka trasy N-S, do zrealizowania całości trasy na odcinku od DTŚ do autostrady A4 pozostanie ostatni etap. Chodzi o odcinek od ul. Kokota do zjazdu na autostradę. Jego długość wyniesie 1,7 km. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł drogowy z ul. Bielszowicką. Dodatkowo przebudowany zostanie odcinek ul. Bielszowickiej od skrzyżowania z ul. Wiejską do skrzyżowania z ul. 1 Maja, gdzie powstanie rondo. Trasa N-S kończyć się będzie w rejonie ul. Mostowej. Tam połączona zostanie z ul. 1 Maja. Miasto posiada już dokumentację projektową tego odcinka, a jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Szacunkowa ich wartość wynosi ok. 185 mln zł. Również i na ten etap budowy trasy N-S miasto pozyskało fundusze europejskie. W tym przypadku chodzi o 110 mln zł.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już dwa odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 2 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł.

– Do budowy czterech odcinków pozyskaliśmy unijne dofinansowanie – podkreśla wiceprezydent Michał Pierończyk. – Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, przyznana dotacja na drugi i trzeci fragment wyniesie prawie 85 proc. wartości tych inwestycji, czyli około 82 mln zł, a na czwartą część możemy otrzymać maksymalnie 110 mln. Ogółem daje to 228 mln zł unijnej dotacji – dodaje.

Miasto zamierza kontynuować budowę trasy N-S również w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej budowy trasy od ul. Magazynowej w Rudzie do granicy z Bytomiem.

Trzeci odcinek trasy N-S praktycznie gotowy


Źródło: UM Ruda Śląska

Komentarze (29)    dodaj »

  • ihy

    Mega się cieszę, moim zdaniem równocześnie powinni robić odcinek północny... Ale jednej rzeczy nie ogarniam, jak to możliwe, że w Chinach buduje się 10 razy szybciej i to drogi 6 pasmowe...

  • jakub

    Nie ma lewoskrętu z ul. Kasporowicza na Kokota. Również rowerzysta chcąc się legalnie włączyć do ruchu z dr. rower. na ul. Kokota nie ma takiej możliwości. To chyba nie zbyt przemyślany wariant.

  • zachary

    Z tego miasta trzeba uciekać. Coraz więcej w nim asfaltu, betonu, smrodu spalin, a zimą smogu. Gdzie miejsce dla zieleni, ciszy i spokoju? A wy jeszcze się cieszycie, że żyjecie w tak zatrutym środowisku. W mieście tak zanieczyszczonym jak nasze przeciętna długość życia jest krótsza o około 10 lat niż w środowisku nie narażonym na te zanieczyszczenia. Szkody górnicze zniszczyły mi dom, więc czekam na koniec procesu i wyprowadzam się z tego miasta. Wam radzę to samo.

  • Jurand

    Krzyż na drogę

  • observer

    Skoro mowa o N-S...czy ktoś z osób odpowiedzialnych za odbiór remontowanego odcinka N-S na wysokości Zabrza, jechał osobiście po nowej nawierzchni? Mam wrażenie że szykuje się kolejna afera. Podejrzewam że max za rok, ponownie ten odcinek będzie frezowany i asfaltowany. Ale jak widać...bezkarność daje przyzwolenie na takie zachowania

  • Iks

    Chyba mylisz N-S z DTŚ. W Zabrzu frezują kawałek DTŚ-ki wykonany prze Eurovię. A droga N-S jest budowana przez Drogopol, który jak na razie zbiera same plusy za jakość i szybkość prac (np. na ul. Górnośląskiej czy przy poprzednich etapach N-S-ki).

  • Retorycznie pytam

    A Ty jechałeś ?

  • Obserwator

    NS na wysokości Zabrza....bierz połowę....

  • nutka

    Dla mnie to jest super sprawa, brawo dla firmy budującej. Droga jest bardzo a bardzo potrzebna.

  • Rudzianin

    Z otwarciem czekamy na wybory?

  • Zenobiusz

    A czytać potrafisz?

  • Zyg paw

    Jedyna rysa na szkle, pisanie przetargu pod konkretną firmę! W Rudzie Śląskiej sprawa dotyczy trasy NS, mieszkania oraz śmieci.

  • Iks

    A co? Źle wybudowali? Z opóźnieniem może? Na Górnośląskiej widzisz jakieś felery? Jak będą tak budować jak dotychczas to niech dalej budują...

  • Ratatuj

    Z terminem na budowie drogi jest tak, że wszystko zależy od warunków atmosferycznych w zimie oraz infrastruktury technicznej istniejącej. Tak, że bym sie tak nie podniecał, że bez opóźnienia wybudowali. Piszemy o NS a Ty o górnośląskiej piszesz.... Również mam wątpliwości co do faktu, że w Rudzie buduje jedna firma jakimś cudem tak się dzieje za obecnej kadencji, a fakt, że właściciel tej firmy przekazał pokaźną kwotę na ostatnią kampanię GD?! Widocznie gość ma dobre serce! Oczywiście zgodzę się z faktem jak ktoś napisze, że w innych miastach jest podobnie (dotyczy innych firm) ale czy to aby napewno wolny rynek?? Czy tak powinna wyglądać demokracja?? Czy dokumentacją z przetargów nie powinna się zająć odpowiednia służba, sprawdzić, skontrolować....

  • wyborca 1

    Gościu skąd w tobie tyle jadu .Nie ważne jaki by był temat zawsze się podłączysz ,żeby jakoś dokopać obecnie urzędującym .Od razu powiedz na kogo mamy głosować , nie będziesz musiał siedzieć tyle przed komputerem.Cienki Bolek.

  • Ratatuj

    Jadu? To są fakty, żaden jad. Widać mało świadomości w Tobie o otaczającej rzeczywistości.

  • j23

    głosować na ludzi z wizją przyszłości i nie lizusom kościoła ale u nas lewicy brak -siedzi w1 ławce kościoła ,,,,,,,,bo tam są głosy

  • Ziga z Wirku

    Ciekawe czy ta trasa jest odporna na szkody górnicze,mój dom niestety nie jest.

  • Mr

    Projektował to zespół inżynierów więc z całą pewnością tak, a jeśli chodzi o twój dom to wątpię że miałeś takie zaplecze wsparcia technicznego

  • Krajan

    Czekam na posadzenie drzew ,gdyż trasa n-s zepsuła trakt spacerowy z Wirku do Bielszowic ,gdzie wcześniej ul .Kokota była zadrzewiona i można tam było spacerkiem iść samemu czy z wózkiem dziecięcym ,bo 500+ to również małe dzieci z którymi trzeba gdzieś spacerować ,ale nie w pełnym słońcu ,bo grozi to udarem słonecznym.

12

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.

Czytaj również