Wiadomości z Rudy Śląskiej

Trzeci odcinek trasy N-S praktycznie gotowy

  • Dodano: 2018-08-14 21:30

Rozpoczęły się procedury odbiorowe trzeciego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej. Inwestycja jest już praktycznie na ukończeniu. Jeżeli odbiory przejdą pomyślnie, to kierowcy z nowej drogi będą mogli korzystać już we wrześniu. To aż trzy miesiące przed pierwotnym terminem zakończenia inwestycji. Do budowy ponad 1,4 km odcinka drogi wykorzystano ok. 1 mln ton ziemi oraz kruszywa. Natomiast przy budowie nowego wiaduktu nad ul. Kokota wykorzystano 2 tys. m³ betonu i ponad 200 ton stali.

– Aktualnie trwają jeszcze ostatnie roboty wykończeniowe i montażowe oraz związane z organizacją ruchu drogowego. Zakończą się one jeszcze w sierpniu. Równolegle rozpoczęliśmy już procedurę odbiorów przebudowywanej infrastruktury technicznej. Natomiast na początku września chcemy złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie całego odcinka - wylicza prezydent Grażyna Dziedzic.

Władze Rudy Śląskiej liczą, że zostanie ono wydane do końca przyszłego miesiąca i nowy odcinek trasy N-S będzie przejezdny trzy miesiące przed planowanym terminem.

Budowa trzeciego odcinka trasy N-S o długości ponad 1,4 km od ul. Bukowej do ul. Kokota rozpoczęła się w maju ubiegłego roku. Oprócz samej trasy roboty drogowe obejmowały też budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi dojazdowej do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia, a także przebudowę ok. 400 m odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego. Wybudowany został również wiadukt, którym trasa N-S przebiegać będzie nad ulicą Kokota. Wykonano także sieć kanalizacji deszczowej. W ramach inwestycji powstało również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonano bariery ochronne oraz oznakowanie pionowe i poziome. Przebudowane zostały też istniejące sieci infrastruktury technicznej, które kolidowały z budową drogi. We wrześniu przeprowadzone zostaną także nasadzenia drzew i krzewów. Całość robót budowlanych budowy trzeciego odcinka trasy N-S kosztowała 53,8 mln zł, z czego ponad 44,8 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie.

Co ciekawe, drogowcy podczas budowy trasy N-S przeprowadzili nietypową operację przeniesienia ponad 70-tonowego żelbetowego schronu sprzed II wojny światowej, który kolidował z budowaną drogą. Drogowcy przetransportowali go o 20 metrów i osadzili w nowej lokalizacji.

- Po przeniesieniu kapsuły cały obiekt został przykryty ziemią, aby zachować pierwotny wygląd. Specjalnie dla zwiedzających zostało wykonane zejście schodami terenowymi z poziomu chodnika – tłumaczy Maciej Szczyrbowski z firmy Drogopol, która realizuje inwestycję w Rudzie Śląskiej.

Z pewnością ciekawym elementem nowej inwestycji w Rudzie Śląskiej jest tablica interaktywna, która zamontowana została nad pasami jezdni nowego odcinka tuż przed wiaduktem.

- Będzie ona automatycznie wyświetlała informacje o warunkach pogodowych i tym samym pojawiać się będą odpowiednie ostrzeżenia np. o mgle, gołoledzi, czy śliskiej jezdni. Ponadto służby miejskie będą mogły także samodzielnie zamieszczać komunikaty. W ten sposób będzie można ostrzec kierowców przed utrudnieniami czy innymi zdarzeniami drogowymi – tłumaczy Mariusz Pol z Wydziału Dróg i Mostów.

Po oddaniu do użytku trzeciego odcinka trasy N-S, do zrealizowania całości trasy na odcinku od DTŚ do autostrady A4 pozostanie ostatni etap. Chodzi o odcinek od ul. Kokota do zjazdu na autostradę. Jego długość wyniesie 1,7 km. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł drogowy z ul. Bielszowicką. Dodatkowo przebudowany zostanie odcinek ul. Bielszowickiej od skrzyżowania z ul. Wiejską do skrzyżowania z ul. 1 Maja, gdzie powstanie rondo. Trasa N-S kończyć się będzie w rejonie ul. Mostowej. Tam połączona zostanie z ul. 1 Maja. Miasto posiada już dokumentację projektową tego odcinka, a jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Szacunkowa ich wartość wynosi ok. 185 mln zł. Również i na ten etap budowy trasy N-S miasto pozyskało fundusze europejskie. W tym przypadku chodzi o 110 mln zł.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już dwa odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 2 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł.

– Do budowy czterech odcinków pozyskaliśmy unijne dofinansowanie – podkreśla wiceprezydent Michał Pierończyk. – Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, przyznana dotacja na drugi i trzeci fragment wyniesie prawie 85 proc. wartości tych inwestycji, czyli około 82 mln zł, a na czwartą część możemy otrzymać maksymalnie 110 mln. Ogółem daje to 228 mln zł unijnej dotacji – dodaje.

Miasto zamierza kontynuować budowę trasy N-S również w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej budowy trasy od ul. Magazynowej w Rudzie do granicy z Bytomiem.

Trzeci odcinek trasy N-S praktycznie gotowy


Źródło: UM Ruda Śląska

Komentarze (29)    dodaj »

  • ihy

    Mega się cieszę, moim zdaniem równocześnie powinni robić odcinek północny... Ale jednej rzeczy nie ogarniam, jak to możliwe, że w Chinach buduje się 10 razy szybciej i to drogi 6 pasmowe...

  • jakub

    Nie ma lewoskrętu z ul. Kasporowicza na Kokota. Również rowerzysta chcąc się legalnie włączyć do ruchu z dr. rower. na ul. Kokota nie ma takiej możliwości. To chyba nie zbyt przemyślany wariant.

  • zachary

    Z tego miasta trzeba uciekać. Coraz więcej w nim asfaltu, betonu, smrodu spalin, a zimą smogu. Gdzie miejsce dla zieleni, ciszy i spokoju? A wy jeszcze się cieszycie, że żyjecie w tak zatrutym środowisku. W mieście tak zanieczyszczonym jak nasze przeciętna długość życia jest krótsza o około 10 lat niż w środowisku nie narażonym na te zanieczyszczenia. Szkody górnicze zniszczyły mi dom, więc czekam na koniec procesu i wyprowadzam się z tego miasta. Wam radzę to samo.

  • Jurand

    Krzyż na drogę

  • observer

    Skoro mowa o N-S...czy ktoś z osób odpowiedzialnych za odbiór remontowanego odcinka N-S na wysokości Zabrza, jechał osobiście po nowej nawierzchni? Mam wrażenie że szykuje się kolejna afera. Podejrzewam że max za rok, ponownie ten odcinek będzie frezowany i asfaltowany. Ale jak widać...bezkarność daje przyzwolenie na takie zachowania

  • Iks

    Chyba mylisz N-S z DTŚ. W Zabrzu frezują kawałek DTŚ-ki wykonany prze Eurovię. A droga N-S jest budowana przez Drogopol, który jak na razie zbiera same plusy za jakość i szybkość prac (np. na ul. Górnośląskiej czy przy poprzednich etapach N-S-ki).

  • Retorycznie pytam

    A Ty jechałeś ?

  • Obserwator

    NS na wysokości Zabrza....bierz połowę....

  • nutka

    Dla mnie to jest super sprawa, brawo dla firmy budującej. Droga jest bardzo a bardzo potrzebna.

  • Rudzianin

    Z otwarciem czekamy na wybory?

  • Zenobiusz

    A czytać potrafisz?

  • Zyg paw

    Jedyna rysa na szkle, pisanie przetargu pod konkretną firmę! W Rudzie Śląskiej sprawa dotyczy trasy NS, mieszkania oraz śmieci.

  • Iks

    A co? Źle wybudowali? Z opóźnieniem może? Na Górnośląskiej widzisz jakieś felery? Jak będą tak budować jak dotychczas to niech dalej budują...

  • Ratatuj

    Z terminem na budowie drogi jest tak, że wszystko zależy od warunków atmosferycznych w zimie oraz infrastruktury technicznej istniejącej. Tak, że bym sie tak nie podniecał, że bez opóźnienia wybudowali. Piszemy o NS a Ty o górnośląskiej piszesz.... Również mam wątpliwości co do faktu, że w Rudzie buduje jedna firma jakimś cudem tak się dzieje za obecnej kadencji, a fakt, że właściciel tej firmy przekazał pokaźną kwotę na ostatnią kampanię GD?! Widocznie gość ma dobre serce! Oczywiście zgodzę się z faktem jak ktoś napisze, że w innych miastach jest podobnie (dotyczy innych firm) ale czy to aby napewno wolny rynek?? Czy tak powinna wyglądać demokracja?? Czy dokumentacją z przetargów nie powinna się zająć odpowiednia służba, sprawdzić, skontrolować....

  • wyborca 1

    Gościu skąd w tobie tyle jadu .Nie ważne jaki by był temat zawsze się podłączysz ,żeby jakoś dokopać obecnie urzędującym .Od razu powiedz na kogo mamy głosować , nie będziesz musiał siedzieć tyle przed komputerem.Cienki Bolek.

  • Ratatuj

    Jadu? To są fakty, żaden jad. Widać mało świadomości w Tobie o otaczającej rzeczywistości.

  • j23

    głosować na ludzi z wizją przyszłości i nie lizusom kościoła ale u nas lewicy brak -siedzi w1 ławce kościoła ,,,,,,,,bo tam są głosy

  • Ziga z Wirku

    Ciekawe czy ta trasa jest odporna na szkody górnicze,mój dom niestety nie jest.

  • Mr

    Projektował to zespół inżynierów więc z całą pewnością tak, a jeśli chodzi o twój dom to wątpię że miałeś takie zaplecze wsparcia technicznego

  • Krajan

    Czekam na posadzenie drzew ,gdyż trasa n-s zepsuła trakt spacerowy z Wirku do Bielszowic ,gdzie wcześniej ul .Kokota była zadrzewiona i można tam było spacerkiem iść samemu czy z wózkiem dziecięcym ,bo 500+ to również małe dzieci z którymi trzeba gdzieś spacerować ,ale nie w pełnym słońcu ,bo grozi to udarem słonecznym.

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również