Wiadomości z Rudy Śląskiej

Twój e-PIT praktyce pytań podatników

  • Dodano: 2019-11-20 08:45, aktualizacja: 2019-11-20 08:56

Twój e-PIT jest elektroniczną platformą (czy inaczej elektronicznym systemem), umożliwiającą podatnikom skorzystanie z kooperacji z Krajową Administracją Skarbową, poprzez wykorzystanie przygotowanej przez organy podatkowe deklaracji podatkowej. Do tej pory dotyczył jedynie osób rozliczających się na formularzach PIT-37 i PIT-38. W ramach PIT-2020 ustawodawca deklaruje rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych, o osoby rozliczające się na drukach księgowych PIT-36, PIT-36L oraz PIT-28. Przy rozszerzaniu katalogu osób potencjalnie zainteresowanych tym rozwiązaniem, nic więc dziwnego, że pojawia się coraz więcej pytań dotyczących praktycznych aspektów Twój e-PIT. Opracowanie najpopularniejszych z nich już dziś.

 

Czy rozliczenie Twój e-PIT trzeba odrzucać lub akceptować?

W przypadku jeżeli podatnik zdecyduje się na samodzielne rozliczenie PIT, może to zrobić w odpowiednim terminie ustawowym. Samodzielnie przygotowana deklaracja PIT online (e-deklaracja), a także tradycyjna "papierowa" ma pierwszeństwo dla każdego urzędu skarbowego. Podatnik nie musi jednocześnie odrzucać formularza przygotowanego w ramach usługi Twój e-PIT.

Z drugiej strony, jeżeli podatnik chciałby skorzystać z deklaracji Twój e-PIT i zgadza się z wszystkimi danymi, może nie podejmując działań, liczyć na rozliczenie deklaracji 30 kwietnia jako automatycznie złożone. W każdym wypadku rekomendowane zarówno przez specjalistów jak i Ministerstwa Finansów jest podejmowanie aktywnej postawy i weryfikacja danych w swoich deklaracjach, również też Twój e-PIT.

Dlaczego zapłata podatku w usłudze Twój e-PIT jest możliwa tylko dla użytkowników niektórych banków?

Zgodnie z wyjaśnieniami w ramach pytań i odpowiedzi organów państwowych, to do banków należy decyzja czy chcą dołączyć do usługi Twój e-PIT i czy chcą zaoferować takie usługi swoim klientom. Do tej pory zdecydowały się PKO BP, Inteligo i Idea Bank. Ministerstwo nie ma jednak wpływu na to, kto jeszcze zdecyduje się dołączyć.

Dlaczego niektórym podatnikom, pomimo zapłaty podatku, wyświetlają się komunikaty w systemie Twój e-PIT o braku zapłaty podatku?

"Transakcja nie została zrealizowana - spróbuj ponownie później. Pamiętaj, aby w terminie zapłacić podatek". Taki komunikat może pojawić się, jeżeli podatnik rozpoczął płatność podatku, ale tego nie zrobił (na przykład ponieważ jego bank nie był możliwy do wyboru na liście).

Czy żeby korzystać z Twój e-PIT potrzebne będą jakieś dane podatnika?

Tak, aby zalogować się do systemu Twój e-PIT, podatnik będzie potrzebował numer PESEL albo NIP oraz datę urodzenia, jedną z kwot przychodu od płatnika/pracodawcy, kwotę przychodu z poprzedniego roku, a także potwierdzić kwotę podatku / nadpłaty za poprzedni rok. Do Twój e-PIT jest również możliwość zalogowania przez profil zaufany. Jeżeli zaś podatnik zapłacił podatek w innej formie, np. przelewu, to nie ma powodu do niepokoju. Takie wymagania zostały wprowadzone w celu zabezpieczenia danych podatników przed nieuzasadnionym dostępem osób trzecich. Nie ma jednak potrzeby posiadania oddzielnego, specjalnego konta na portalu Twój e-PIT.

pit online

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.