Wiadomości z Rudy Śląskiej

Władze Rudy Śląskiej starają się o kolejne pieniądze ze środków unijnych

  • Dodano: 2019-01-31 08:15, aktualizacja: 2019-01-31 07:21

Władze Rudy Śląskiej starają się o kolejne pieniądze ze środków unijnych. Chodzi o 20 mln zł na realizację 18 projektów. Złożone w styczniu wnioski dotyczą przede wszystkim termomodernizacji oraz podłączenia do nowych źródeł ciepła wielorodzinnych budynków mieszkaniowych, znajdujących się w zasobie miasta.

Złożone wnioski obejmują także zadania z zakresu odnawialnych źródeł energii oraz modernizacji oświetlenia ulicznego. Od początku obecnej perspektywy unijnej miasto pozyskało już ok. 374 mln zł ze środków zewnętrznych.

Cały czas szukamy możliwości pozyskania dotacji na inwestycje, które pozwolą nam na zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury miejskiej. Na same tylko termomodernizacje od 2015 r. pozyskaliśmy ponad 22,3 mln zł. Teraz wnioskujemy o kolejne środki – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.

Większość wniosków dotyczy termomodernizacji

Z pakietu nowych wniosków o dofinansowanie złożonych przez miasto właśnie te dotyczące termomodernizacji stanowią większość.

Chcemy pozyskać środki na termomodernizację 11 wielorodzinnych budynków mieszkaniowych, które znajdują się w naszym zasobie. Część z nich chcemy także przyłączyć do nowego źródła ciepła. Dodatkowo jeden z wniosków obejmuje termomodernizację siedziby dyrekcji MOSiR przy ul. Hallera. Ogółem na te inwestycje chcemy pozyskać blisko 6 mln zł – tłumaczy wiceprezydent Michał Pierończyk.

Termomodernizacją z unijnym dofinansowaniem miałyby zostać objęte następujące budynki wielorodzinne: przy ul. Mickiewicza 1, Strażackiej 16A, Sobieskiego 58, Jankowskiego 6 i 8, Różyckiego 21, Cegielnianej 30, Kokota 127-129-131, Hallera 10, Sikorek 49-51-53-55-57, Kokota 149 oraz Bielszowickiej 112.

Wnioski na termomodernizację budynków przy ul. Strażackiej, Sobieskiego oraz Mickiewicza złożyliśmy również w 2018 r. Dotyczyły one jednak innego konkursu, a ponowna aplikacja w tym roku pozwoli nam zwiększyć szansę na uzyskanie dofinansowania – argumentuje Aleksandra Kruszewska, naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta.

Władze miasta chcą pozyskać 12 mln na modernizację oświetlenia ulicznego

Największy kwotowo wniosek, który złożyli rudzcy samorządowcy, obejmuje modernizację oświetlenia ulicznego. W tym przypadku „do zdobycia” jest ponad 12 mln zł, a środki miałyby zostać przeznaczone na nowe oświetlenie LED.

Planujemy wymianę ponad 3,7 tys. opraw oświetleniowych oraz ponad 600 słupów. Modernizacja oświetlenia dotyczyłaby aż 140 lokalizacji, m.in. przy ul. 1 Maja, Czarnoleśnej, Kłodnickiej, Kokota, Solidarności, a także wzdłuż rudzkiego odcinka DTŚ – informuje wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Miasto chce zrealizować z zewnętrznych środków 5 zadań związanych z odnawialnymi źródłami energii 

Ostatnią grupą inwestycji, na realizację których władze miasta starają się uzyskać środki z zewnątrz, to zadania z zakresu odnawialnych źródeł energii.

Tu staramy się o prawie 2 mln zł na realizację 5 zadań – informuje wiceprezydent Pierończyk.

Największa inwestycja dotyczy budowy instalacji fotowoltaicznej dla budynku siedziby PWiK, a także oczyszczalni ścieków Halemba – Centrum.

Instalacja fotowoltaiczna miałaby powstać także na budynku przychodni przy ul. Niedurnego 50d. Kolejne zadanie dotyczy budowy instalacji solarnej przy ul. Raciborskiej 10. Ponadto dwa wnioski dotyczą zabudowy pompy ciepła w budynku biblioteki przy ul. Kaczmarka 38 oraz w budynku przy ul. Szczęść Boże 62. W tym ostatnim również miałaby powstać instalacja fotowoltaiczna.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem rozstrzygnięcie wszystkich konkursów ma nastąpić w sierpniu. Termin ten jednak może ulec przesunięciu.

Przypomnijmy, że jeszcze w ubiegłym roku miasto złożyło wniosek na dofinansowanie kwotą blisko 3,5 mln zł budowy instalacji OZE w budownictwie jednorodzinnym. Wnioskowane środki pozwoliłyby na wykonanie 172 takich instalacji.

Od początku obecnej perspektywy unijnej miasto pozyskało już ok. 374 mln zł ze środków zewnętrznych, w tym ponad 22,3 mln zł na termomodernizację, 2,8 mln zł na odnawialne źródła energii oraz 0,5 mln zł na modernizację oświetlenia.

Komentarze (3)    dodaj »

  • ziuta

    Dlaczego Miasto ma dofinansowywać termomodernizację budynków mieszkalnych? Jeżeli chodzi o termomodernizację budynków publicznych czy przyłączenie mieszkań do CO, to jak najbardziej, ale termomodernizacja bloków, to przesada. Mieszkańcy spółdzielni czy wspólnot sami ponoszą koszt ocieplenia budynków, a miasto zamiast wydawać pieniądze na ten cel, powinno pozyskać fundusze na przyłącza budynków do CO - bo wszyscy na tym korzystają, a nie tylko wybrana grupka ludzi

  • Anna Maria

    Miasto ma także zasób własny - bo to zadanie własne Gminy. Jak jest wspólnota, w której miasto ma swoje mieszkania to też współfinansuje termomodernizacje na wspólnotach, płacąc składkę na fundusz remontowy. Inaczej jest ze spółdzielnią, która finansuje się z pieniędzy osób tam zamieszkujących. Po termomodernizacji jest jakaś oszczędność energetyczna i zmienia się opłata z czynszu (na wyższą) więc duża część tych pieniędzy się zwraca w długiej perspektywie

  • Lewandowska

    Stare budynki mają po 100 lat moze w koncu dojdzie do ich remontu Kiedys tam

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również