Zaplanuj Swoją Przyszłość na 6 czyli zaplanuj swoją ścieżkę rozwoju zawodowego w ZSP 6 im. Mikołaja Kopernika w Rudzie Śląskiej.
Wybór przyszłej szkoły ponadgimnazjalnej, zawodu jest ważną decyzją, przed którą stoi każdy uczeń kończący gimnazjum. Dynamika zmian na rynku pracy, zdolność i umiejętność dostosowania się do wymogów i oczekiwań pracodawców sprawiają, że planowanie i uświadamianie młodzieży ważności decyzji o wyborze zawodu staje się niezwykle istotne.
Warsztaty organizowane w ZSP 6 wychodzą naprzeciw potrzebom uczniów i mają na celu pomóc im w podejmowaniu trafnych decyzji, zgodnych z ich zainteresowaniami, zdolnościami i możliwościami.
Cele warsztatów:
- uczeń rozpoznaje swoje zdolności i predyspozycje zawodowe;
- uczeń poznaje drogi zdobycia określonych zawodów, których kształcenie prowadzi ZSP 6;
- uczeń planuje swoją ścieżkę kariery;
- uczeń rozwija swoje zainteresowania;
- uczeń analizuje oferty szkolnictwa ponadgimnazjalnego pod kątem możliwości dalszego kształcenia oraz perspektyw zatrudnienia w danym zawodzie;
- uczeń konfrontuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy oraz oczekiwaniami pracodawców.
Podczas warsztatów:
- uczestnik poszerzy swoją wiedzę i umiejętności w obszarze kierunków technicznych tj. informatyka, elektronika, energetyka odnawialna i budownictwo;
- będzie miał możliwość praktycznego sprawdzenia swoich umiejętności podczas ćwiczeń z zakresu programowania, posługiwania się programem AutoCad, lutowania i programowania mikrokontrolerów;
- spotka się z praktykami, którzy posłużą radą oraz przedstawią perspektywy podjęcia pracy w określonym zawodzie;
- uczestnik przekona się w jakich dziedzinach życia wykorzystywana jest elektornika, informatyka, energetyka odnawialna i budownictwo.
Metody pracy
W trakcie warsztatów zostanie zastosowana metoda doradztwa grupowego. Jej realizajcji podejmą się nauczyciele przedmiotów zawodowych oraz nauczyciel doradztwa zawodowego z ZSP 6. Uczniowie podczas spotkania z doradcą zawodowym dowiedzą się, jak zadbać o swoją przyszłość i właściwie zaplanować swoją ścieżkę kariery. Następnie w mniejszych grupach uczestniczyć będą w zajęciach przygotowanych przez uczniów oraz nauczycieli przedmiotów informatycznych, elektronicznych i budowlanych, podczas których będą mieli możliwość zapoznania się z kierunkami kształcenia w placówce. Prowadzący zaproponowują ćwiczenia indywidualne i grupowe, które mają zaintrygować uczestnika, rozbudzić jego ciekawość oraz zachęcić do szukania odpowiedzi na powstałe problemy.
Przewidywane efekty
- uczeń zna swoje mocne i słabe strony;
- potrafi sprecyzować własne oczekiwania zawodowe;
- uczeń właściwie zaplanuje swoją karierę zawodową i podejmie trafne decyzje edukacyjne i zawodowe;
- uczeń wykorzysta swoje zasoby osobiste (zainteresowania, zdolności, umiejętności, cechy charakteru itp.) w swojej przyszłej pracy;
- ma świadomość ciągłych zmian na rynku pracy i dostosowania do nich swojej kariery zawodowej.