Wiadomości z Rudy Śląskiej

List motywacyjny - jak go dobrze napisać

  • Dodano: 2022-02-17 12:45, aktualizacja: 2022-02-18 08:29

List motywacyjny to nieodłączny element, który towarzyszy aplikacji na wybrane stanowisko. Jak go dobrze napisać? Oto kilka przydatnych wskazówek, które warto wykorzystać. Dzięki temu może się okazać, że kandydat zostanie zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną u potencjalnego pracodawcy.

Po co jest list motywacyjny?

Zanim zostanie udzielona odpowiedź na pytanie, jak napisać list motywacyjny, warto zdać sobie sprawę z tego, po co taki list w ogóle istnieje. Z ang. cover letter, tworzony jest po to, aby móc w jak najlepszy sposób, w formie pisemnej, przedstawić swoją osobę. Najczęściej taki list pisze się w momencie aplikacji na dane stanowisko pracy. Niekiedy pracownik sporządza również taki dokument, jeżeli stara się o awans lub składa wniosek o podwyżkę, motywując, dlaczego ona mu się należy.

Co powinien zawierać list motywacyjny?

Tego typu pisemne dokumenty muszą mieć odpowiednią formę. Nie tylko należy w jak najlepszy sposób przedstawić swoją personę, ale również należy pamiętać o umieszczeniu w nim takich elementów, jak:

  • miejscowość, data,
  • imię i nazwisko, adres, nr telefonu i adres e-mail kandydata,
  • dane zakładu/pracodawcy/rekrutera, do którego list jest kierowany,
  • zwrot grzecznościowy - jedna z najważniejszych rzeczy, która wyraża już na wstępie szacunek do potencjalnego pracodawcy,
  • stanowisko, na jakie odbywa się rekrutacja,
  • wykształcenie,
  • doświadczenie - jeżeli zostało ono już wcześniej zdobyte,
  • wyrażenie, które będzie dowodem na chęć umówienia się na spotkanie,
  • własnoręczny podpis kandydata.

Wszystkie listy motywacyjne sporządza się na komputerze, ale nigdy nie można zapomnieć o własnoręcznym podpisie. 

Idealny kandydat na stanowisko pracy

List motywacyjny powinien być dowodem na to, że ma się do czynienia z idealnym kandydatem na dane stanowisko pracy. Trzeba to umotywować w kilku prostych zdaniach, przedstawiając zalety swojej osoby, które dopasowane są do danego miejsca. Nawet, jeżeli ktoś posiada ukończonych wiele innych kursów, ale nie związanych z danym stanowiskiem, nie powinien o nich wspominać. Pracodawcy, czy też rekrutera nie interesują zbędne informacje. Krótko, konkretnie, podając np. obowiązki, jakie wykonywało się w innych zakładach - o ile pokrywają się one z miejscem, gdzie aktualnie składa się aplikację.

Bądź miły!

Potencjalny pracodawca będzie wyczulony na to, czy ktoś będzie używał w liście zwrotów grzecznościowych. ,,Szanowni Państwo”, ,,Z wyrazami szacunku”, ,,Z poważaniem’’ - krótkie sformułowania, które są w stanie okazać należny szacunek. Takie zwroty pokazują również formalny ton wypowiedzi całego listu oraz szacunek, który żywi się wobec potencjalnego pracodawcy. W końcu jest to osoba, którą chce się olśnić. Wielu rekruterów odrzuca listy motywacyjne, które nie zawierają takich zwrotów grzecznościowych - chociażby nie wiadomo, ile zalet posiadał potencjalny kandydat.

Poprawny list motywacyjny

Na samym końcu, już po zakończeniu pisania, należy sprawdzić dwie rzeczy. Pierwsza - błędy interpunkcyjne i ortograficzne. Nie ma nic gorszego niż formalny dokument, który ,,razi” po oczach występującymi błędami.

Druga rzecz do sprawdzenia - poprawność danych kontaktów. Aby mieć pewność, że zainteresowany pracodawca nie będzie miał problemu z nawiązaniem kontaktu z pracownikiem. 

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.