Nasze finanse w coraz mniejszym stopniu oparte są na gotówce. Obecnie przelewy robimy głównie przez Internet, a za zakupy płacimy kartą, a nawet telefonem. Nic dziwnego - rezygnacja z gotówki i przejście na płatności kartą czy telefonem oznacza ogromną oszczędność czasu zarówno dla klientów, jak i przedsiębiorców.
Aby zachęcić jeszcze niezdecydowanych do używania nowoczesnych form płatności, Koalicja na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności zorganizowała akcję „Tydzień Płatności Bezgotówkowych”. To inicjatywa edukacyjna, której zadaniem jest budowanie świadomości o korzyściach, jakie daje stosowanie transakcji bezgotówkowych. Jest ona skierowana do przedsiębiorców, instytucji publicznych i osób indywidualnych. Instytucje biorące w niej udział zachęcane są do organizowania promocji, loterii i innych działań przynoszących użytkownikom korzyści w zamian za dokonanie płatności bez użycia gotówki.
Korzyści z płatności bezgotówkowych
Czy Polaków trzeba przekonywać do transakcji bezgotówkowych? Wydaje się, że niewielu, bowiem nieustannie rośnie grono zwolenników tej formy płatności. Za ogromną zaletę rezygnacji z gotówki wskazuje się przede wszystkim wygodę, szybkość i bezpieczeństwo. Idąc do sklepu, nie trzeba już nosić przy sobie wypchanego portfela, nie musimy też martwić się o to, czy wystarczy nam gotówki, i unikniemy irytującego przeszukiwania kieszeni za drobnymi.
Z tego powodu liczba osób rezygnujących z gotówki rośnie w szybkim tempie. Jak podają autorzy akcji „Warto Bezgotówkowo”, jeszcze w 2009 r. 64% Polaków płaciło gotówką, podczas gdy jedynie 36% – kartą. Za to 7 lat później proporcje się odwróciły – tylko 39% naszych rodaków płaciło gotówką, a aż 61% używało do transakcji kart płatniczych. Nic dziwnego zatem, że 40% Polaków twierdzi, iż na co dzień mogłoby się zupełnie obyć bez papierowych i metalowych pieniędzy.
Zakupy nie tylko w sklepach
Zmiana mentalności dotyczy nie tylko sposobów uiszczania opłat, ale również dokonywania zakupów. Coraz więcej Polaków zauważa, że zamiast udawać się osobiście na zakupy, mogą dokonać ich w Internecie. Według raportu Gemius w 2019 r. już 62% internautów dokonywało zakupów online, podczas gdy w 2017 r. było ich 54%. Najczęściej wymieniane zalety e-zakupów to możliwość skorzystania z usługi o dowolnej porze, 7 dni w tygodniu i przez całą dobę (taką odpowiedź wskazało 75% ankietowanych), brak konieczności udawania się do sklepu osobiście (72%), a także nieograniczony czas wyboru towaru (68%).
Polacy wskazywali ponadto inne zalety robienia zakupów w sieci. 51% ankietowanych przyznało, że w ten sposób mają większy wybór towarów, a 58% zwróciło uwagę na wygodę. 44% pytanych podało, że zakupy w Internecie są także tańsze od tradycyjnych. Spada przy tym liczba osób niedarzących zaufaniem zakupów w sieci – podczas gdy jeszcze w 2018 r. za ryzykowne uważało je 10% ankietowanych, to w 2019 r. odsetek ten zmalał dokładnie o połowę (https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html).
Znaczny wzrost liczby transakcji bezgotówkowych jest w pewnej mierze zasługą firm takich jak spółka Polskie ePłatności, która od lat wspiera ten rodzaj finansowania transakcji, dostarczając klientom terminale POS na korzystnych warunkach, między innymi w ramach programu „Polska Bezgotówkowa”. Dzięki udostępnianiu terminali od takich firm jak PeP w swoich placówkach, kartą lub za pomocą smartfona można płacić nie tylko w sklepach, ale i urzędach. Korzystną opcją jest również funkcja Cashback, dzięki której możliwa staje się wypłata gotówki podczas robienia codziennych zakupów.
Coraz więcej Polaków przekonuje się do korzyści z nowoczesnych form uiszczania opłat. Obecnie aż 66% z nas uważa, że takie transakcje są bezpieczniejsze niż tradycyjne operowanie gotówką. Możliwe, że za kilka lat liczba użytkowników gotówki znajdzie się na marginalnym poziomie.