Od wielu lat podróżni mają możliwość kupowania biletów na pociąg online. Dzięki temu mogą wygodnie zaplanować podróż w domu, bez konieczności odwiedzania kas na dworcu. Podczas rezerwacji biletu nietrudno jednak o pomyłkę. Co zrobić, jeśli po zakupie okaże się, że wprowadzone dane są błędne?
Błędne dane na bilecie PKP – czy trzeba je korygować?
Wybierasz się w podróż PKP? Bilety online, które kupiłeś kilka dni wcześniej, zawierają błędy? Co zrobić w takiej sytuacji? Wszystko zależy od tego, jak poważne są to rozbieżności. Jeśli mowa o drobnych literówkach, wystarczy powiadomić o tym konduktora. W takiej sytuacji pasażer nie powinien ponieść żadnych konsekwencji. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, w której imię, nazwisko czy szczegóły trasy znacznie odbiegają od rzeczywistości.
Można pomyśleć, że skoro zakupiliśmy bilet, to nie musimy korygować jego zawartości, ponieważ, tak czy inaczej, zapłaciliśmy za możliwość przejazdu danym pociągiem. W rzeczywistości lepiej nie bagatelizować żadnych rozbieżności, ponieważ bilet może zostać uznany za nieważny. Jak mówi przysłowie – przezorny zawsze ubezpieczony, dlatego rozsądniejszym rozwiązaniem jest skonsultowanie się z biurem obsługi PKP.
Jak zmienić dane na bilecie PKP kupionym online?
Jeśli zauważyłeś, że pomyliłeś się przy kupowaniu biletu, nie trać czasu i od razu zajmij się tą sprawą. Jeżeli nie masz pewności co zrobić, skontaktuj się z Centrum Obsługi Klienta PKP. Możesz to zrobić za pośrednictwem infolinii albo osobiście w jednym z punktów obsługi klienta zlokalizowanych na dworcach kolejowych. Pracownicy PKP powinni rozwiać wszystkie wątpliwości dotyczące pomyłki na bilecie.
Nie zawsze jednak kontaktowanie się z Centrum Obsługi Klienta jest niezbędne. Przewoźnik umożliwia zmianę danych online. Jak to zrobić?
Zmiana danych na bilecie PKP online za pomocą e-IC
Jeśli imię lub nazwisko podróżnego zostało zapisane na bilecie niepoprawnie, przewoźnik umożliwia jednorazową zmianę danych. W tym celu należy zalogować się do systemu e-IC, odszukać zakładkę „Opłacone” i kliknąć właściwy bilet. Następnie wystarczy wybrać opcję „Zmień dane”, wpisać poprawne imię i nazwisko, a następnie zatwierdzić zmiany. Skorygowany bilet powinno się ponownie wydrukować lub zapisać na urządzeniu elektronicznym. Takiej zmiany można dokonać maksymalnie 5 minut przed odjazdem pociągu ze stacji.
Czasami zdarza się, że pasażer popełni błąd nie przy wpisywaniu danych, ale przy wybieraniu parametrów podróży: daty, godziny, ulgi czy stacji. Takie pomyłki mogą skutkować koniecznością wniesienia dodatkowych opłat. Aby tego uniknąć, lepiej wcześniej skorygować rozbieżności.
Jak to zrobić? Zaloguj się do e-IC i przejdź do zakładki „Opłacone”. Przy właściwym bilecie kliknij opcję „Wymiana”. System przeniesie Cię na stronę, gdzie będziesz mógł wybrać nowe parametry podróży. Pamiętaj jednak, że powinny być podobne do tych zawartych na starym bilecie. Za nowy bilet trzeba zapłacić ponownie – środki za poprzedni zostaną zwrócone na Twoje konto do 3 dni roboczych.
Jak wygodniej zarządzać biletami PKP?
Jeśli chcesz ułatwić sobie planowanie podróży, zyskać dostęp do porównywarki przewoźników na wybranych trasach (krajowych i międzynarodowych) oraz wygodnego panelu klienta, skorzystaj z serwisu EuroPodróże. To zaufana platforma, która cieszy się dużą popularnością wśród miłośników podróżowania koleją. Dzięki niej zarządzanie biletami PKP jest bardzo proste i intuicyjne.
W serwisie EuroPodróże możesz skorzystać z przejrzystego panelu zwrotu oraz wymiany biletów krajowych i międzynarodowych PKP Intercity. W tym celu podróżni mogą użyć formularzy, których wypełnienie nie zajmuje więcej niż kilka minut. Potrzebny jest wyłącznie numer rezerwacji (lub biletu) oraz adres e-mail. Warto pamiętać, że zwrotu można dokonać do 20 minut przed odjazdem pociągu, natomiast wymianę powinno się zrealizować maksymalnie do 30 minut przed odjazdem pociągu krajowego i najpóźniej w dniu poprzedzającym odjazd pociągu międzynarodowego.