Ponad 142 tys. przyjętych pism, prawie 16 tys. zgłoszeń odnotowanych przez Straż Miejską, 14,7 tys. wydanych dowodów rejestracyjnych, 2607 zgłoszonych urodzeń dzieci – to tylko niektóre liczby podsumowujące ubiegłoroczną pracę rudzkiego magistratu.
W minionym roku do Urzędu Miasta wpłynęło 142,2 tys. różnego rodzaju pism, magistrat z kolei wysłał ich 189,5 tys. Wydano 1510 Rudzkich Kart Seniora 60+ i 1740 Rudzkich Kart Rodziny 3+. Rada Miasta spotkała się na 16 sesjach, podczas których podjęła 245 uchwał, a Prezydent Miasta podjęła 1152 zarządzenia.
Centrum Zarządzania Kryzysowego przyjęło prawie 3,1 tys. interwencji od mieszkańców oraz służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Najwięcej z nich dotyczyło zdarzeń związanych ze zwierzętami, następnie utrudnień w ruchu drogowym, oświetlenia ulic oraz zanieczyszczeń jezdni, chodników i terenów zielonych. Straż Miejska przyjęła ponad 15,8 tys. zgłoszeń mieszkańców, ujęła 685 osób, a do sądu skierowała 424 wnioski o ukaranie.
W ubiegłym roku wydano ponad 3,8 tys. praw jazdy, 13,4 tys. decyzji o rejestracji pojazdów, 14,7 tys. dowodów rejestracyjnych, 11,3 tys. decyzji o czasowej rejestracji pojazdów, 2 tys. decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu, wprowadzono 12,1 tys. zmian danych w dowodach rejestracyjnych, a liczba innych spraw związanych z prawem jazdy i rejestracją pojazdów przekroczyła 23 tysiące.
Urząd Stanu Cywilnego zarejestrował 2607 urodzeń, czyli o prawie 400 więcej niż w roku 2016. Najpopularniejszymi imionami roku 2017 w Rudzie Śląskiej były Jakub, Wojciech i Antoni oraz Emilia, Amelia i Zuzanna. Ponadto USC zarejestrował 672 małżeństwa oraz 1526 zgonów. Wydział Spraw Obywatelskich przyjął prawie 19,5 tys. wniosków o wydanie dowodu osobistego.
Wydział Urbanistyki i Architektury w roku 2017 wydał blisko 928 decyzji administracyjnych, w tym 652 pozwoleń na budowę. Do końca listopada ubiegłego roku w Rudzie Śląskiej zebrano ponad 51 tys. ton odpadów. Największą ich część, bo prawie 36 tys. ton, stanowiły odpady zmieszane, 5,7 tys. ton to biomasa, natomiast ponad 4,7 tys. ton to gruz. Wśród odpadów, które zebrano w mieście w ciągu pierwszych 11 miesięcy 2017 r., znalazło się ponad 1267 ton odpadów ze szkła, 1001 ton plastiku oraz 647 ton papieru i tektury.
W ubiegłym roku w drodze przetargu miasto oddało w użytkowanie wieczyste 63 nieruchomości pod zabudowę jednorodzinną o łącznej powierzchni ponad 6 ha. Wpływy do budżetu miasta z tego tytułu wyniosły ponad 2,5 mln zł netto. W drodze przetargów sprzedano 11 nieruchomości, w tym 8 pod budownictwo mieszkaniowe, o łącznej powierzchni 1,61 ha, co dało dochód netto w kwocie prawie 1,5 mln zł. W 2017 roku miasto sprzedało również pod inwestycje 5 nieruchomości własności Skarbu Państwa o łącznej powierzchni 1,12 ha. Dochód z tego tytułu wyniósł ponad 1 mln zł netto, z czego ponad 273 tys. zł to dochód miasta.
Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji Miasta w 2017 r. przygotował 357 informacji prasowych oraz wraz z rzecznikiem prasowym i pracownikami Urzędu Miasta udzielił odpowiedzi na prawie 1400 pytań dziennikarzy.