Wiadomości z Rudy Śląskiej

Czy ewidencja czasu pracy może być w formie elektronicznej?

  • Dodano: 2023-02-05 08:45, aktualizacja: 2023-02-08 08:59

Ewidencjonowanie czasu pracy pracowników to obowiązek każdego pracodawcy. W celu usprawnienia procesów kadrowych, oszczędności czasu oraz zapewnieniu natychmiastowego dostępu do danych – wiele firm decyduje się na elektroniczną ewidencję czasu pracy.

Ewidencja czasu pracy może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. Ważne, aby sposób prowadzenia dokumentacji był jednolity. Niedopuszczalne jest np. stosowanie papierowych kart ewidencji czasu pracy w jednym tygodniu, a w kolejnym – forma elektroniczna. 

Forma prowadzenia ewidencji czasu pracy

Dopuszczalne jest rozwiązanie, kiedy firma korzysta z elektronicznej ewidencji czasu pracy, a np. wnioski o udzielenia zwolnienia od pracy w celu załatwienia spraw osobistych, czy zgoda pracownicy w ciąży na delegowanie poza stałe miejsce pracy, są składane w formie papierowej. Przy prowadzeniu ewidencji czasu pracy w formie papierowej ważne jest, aby odpowiednio zabezpieczyć dokumentację przed zniszczeniem, utratą, dostępem osób nieuprawnionych czy fałszowaniem. Z tego punktu widzenia – korzystniejszym wyborem wydaje się prowadzenie ewidencji czasu pracy w formie elektronicznej.

Korzyści elektronicznej ewidencji czasu pracy

Korzystanie z elektronicznej ewidencji czasu pracy przynosi pracodawcy wiele korzyści. Można zaliczyć do nich m.in:

  • ułatwienie pracy działu HR;
  •  oszczędność czasu przez usprawnienie procesów kadrowych;
  • oszczędność papieru;
  • natychmiastowy dostęp do informacji;
  • możliwość sprawdzenia danych z każdego miejsca i urządzenia, a także o każdej porze;
  • możliwość uzupełniania informacji także przy pracy w formie zdalnej czy delegacji;
  • ograniczenie błędów i pomyłek;
  • automatyczne podsumowanie (np. liczba godzin nadliczbowych);
  • możliwość generowania raportów;
  •  worzenie grafików;
  • ograniczenie możliwości fałszowania danych

Elektroniczna ewidencja czasu pracy a bezpieczeństwo danych 

Informacje rejestrowane w elektronicznej ewidencji czasu pracy, tak samo jak w formie papierowej, muszą być właściwie chronione. Należy zapewnić bezpieczeństwo danych oraz chronić je przed dostępem osób nieuprawnionych. Najczęściej systemy do elektronicznego rejestrowania czasu pracy działają w oparciu o chmurę Software as a Service. Dane są szyfrowane, a stosowane zabezpieczenia stale sprawdzane. Dostawcy rozwiązań do elektronicznej ewidencji czasu pracy oferują też pomoc swoich konsultantów w razie problemów.

Elektroniczna ewidencja czasu pracy w systemie onPoint

System do samoobsługi pracowniczej onPoint oferuje możliwość prowadzenia elektronicznej ewidencji czasu pracy. Do funkcjonalności oferowanych przez platformę należą m.in.:

  • automatyczne uzupełnianie kart czasu pracy;
  • ewidencja dni wolnych czy okresu zwolnienia lekarskiego;
  • automatyczne rozliczanie pracy w godzinach nadliczbowych – odebranie, przeniesienie lub skierowanie do wypłaty;
  • możliwość wydruku zbiorczych kart pracy;
  • planowanie grafików: indywidualnych, grupowych, na konkretne obiekty;
  • kopiowanie utworzonych grafików;
  • import zaplanowanych godzin pracy z pliku Excel;
  • generowanie raportów.

W systemie onPoint istnieje możliwości indywidualnego dopasowania oznaczeń do konkretnych typów dni w ewidencji czasu pracy. Do najczęściej stosowanych symboli należą:

  • O – obecność / P – presence;
  • OPD – opieka nad dzieckiem / CC – child care
  • ODWL – odbiór dnia wolnego / DL – day in lieu;
  • UH – urlop wypoczynkowy / HL – holiday leave;
  • M – urlop macierzyński / maternity leave;
  • OL – urlop okolicznościowy / occasional leave;
  • PD – praca z domu / WFH – work from home;
  • ONAD – odbiór za nadgodziny / TOIL – time in lieu;
  •  UB – urlop bezpłatny / UL – unpaid leave;
  • SL – choroba / sick leave

Oprócz ewidencji czasu pracy platforma onPoint oferuje też inne funkcjonalności, które mogą usprawnić procesy kadrowe np. rozliczanie delegacji, dostęp do paska płacowego, iTeczki pracowników, obsługa PPK i e-PIT, system Initium do onboardingu nowych pracowników, aplikacja Sygnalo do zgłaszania naruszeń i nieprawidłowości, a także moduł do komunikacji pracowników z działem HR.

Źródło: Onpoint.pl – samoobsługowa platforma HR

Justyna DudekJustyna Dudek
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.