Zarząd Transportu Metropolitalnego informuje, iż już 5 kwietnia rozpocznie się proces uruchamiania pierwszych linii metropolitalnych, a wraz z tym wprowadzone zostaną zmiany organizacyjne w funkcjonujących obecnie połączeniach publicznego transportu zbiorowego.
Celem autobusowych linii metropolitalnych jest wzrost oferty transportu publicznego w GZM
Prace nad metroliniami rozpoczęły się na przełomie marca i kwietnia 2020 r. Ponad rok trwały konsultacje i ustalenia z prezydentami, burmistrzami i wójtami na temat przebiegu linii metropolitalnych. Metropolia zaprezentowała uzgodniony przebieg połączeń 25 lutego, jednak z zaznaczaniem, że cały system będzie się wpisywał w mechanizm "samodoskonalenia". Co 6 miesięcy Metropolia będzie dokonywała analizy połączeń z wykorzystaniem m.in. nowego systemu liczenia pasażerów, który pozwoli na uzyskanie pomiarów nawet z 99 proc. dokładnością.
Metrolinie z założenia mają skrócić czas przejazdu między poszczególnymi dużymi miastami i ułatwić przemieszczanie się mieszkańcom Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
- Uruchomienie tych linii daje szereg korzyści naszym pasażerom. Połączenia te udoskonalą ofertę transportową ZTM, ułatwią dostępność do poszczególnych gmin i poprawią jakość życia mieszkańców - mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.
W ramach pierwszego etapu prac planowane jest uruchomienie następujących linii metropolitalnych:
- M1 relacji: Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice,
- M2 relacji: Katowice – Sosnowiec – Dąbrowa Górnicza,
- M3 relacji: Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry,
- M4 relacji: Katowice – Sosnowiec,
- M18 relacji: Gliwice – Gierałtowice – Mikołów – Tychy,
- M24 relacji: Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze,
- AP relacji: Katowice – Sosnowiec – Będzin – Psary – Siewierz – Mierzęcice – Ożarowice.
Drugi etap to włączenie linii uzupełniających, które mają integrować obszar metropolii. Ostatni, trzeci etap, to rozpoczęcie kursów dowozowych (M100-M108). Łącznie drugi i trzeci etap zakładają wprowadzenie kolejnych 24 linii. Mają one zostać zrealizowane do końca 2021 roku.
– To "projekt kroczący": przyjęliśmy wstępnie daty, ale dokładnych jeszcze nie da się określić – mówi o dwóch ostatnich etapach zastępca dyrektora ds. przewozów ZTM Aleksander Sobota.
Autobusy dwóch ze wkrótce uruchomionych metrolinii będą przejeżdżać przez Rudę Śląską. Chodzi o linię M1 przebiegającą przez: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Drugą linią będzie M24 biegnąca przez: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze. Zobaczcie szczegóły dotyczące tych linii.
M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice
M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze