Metrolinie już od 5 kwietnia. Co się zmieni?

Czas czytania: 9 min.

System 30 połączeń autobusowych ZTM, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się po obszarze Metropolii. To także świetna alternatywa dla kierowców samochodów w naszym regionie.

Po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już niedługo będzie można przemieszczać się metroliniami – czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi dużymi miastami znacznie się skróci. Wspólną zaletą wszystkich linii metropolitalnych będzie ich zwiększona częstotliwość– autobusy będą kursowały częściej, na wybranych odcinkach co 15 minut. I choć nie wszystkie z nich będą w najszybszy możliwy sposób pokonywać trasy, to stworzą spójną całość, dzięki której pasażerowie będą łatwiej przemieszczać się po GZM.Dodatkowo metrolinie zintegrują obszar Metropolii.

Jak będą działać metrolinie?

Autobusy będą kursować pomiędzy największymi ośrodkami transportowymi – tam, gdzie leżą główne ciągi komunikacyjne. Wytyczone trasy, oparte na analizach, ściśle wiążą się z ideą zrównoważonej mobilności w Metropolii, czyli sposobem myślenia o mobilności, jako o czymś więcej niż o samym transporcie czy sposobie przemieszczania się na danym odcinku trasy. Chodzi o styl życia, sposób spędzania wolnego czasu, korzystania z usług i dóbr, a także ważną – ochronę środowiska.

Wdrożenie linii metropolitalnych, oznaczonych literą „M”, podzielone zostało na trzy etapy tworzące jeden, spójny system. W ramach pierwszego z nich uruchomione zostaną w kwietniu 2021 r. tzw. linie podstawowe, które będą często obsługiwać duże miasta, charakteryzujące się znacznymi potokami pasażerskimi. W kolejnym etapie, planowanym do uruchomienia w połowie tego roku, wyjadą linie uzupełniające, integrujące obszary Metropolii. W ostatnim z etapów wyjadą na trasy linie, których celem będzie zwiększenie dostępności do wszystkich wcześniej wprowadzonych metrolinii.

Jakie korzyści dla pasażerów będą się wiązać z podróżowaniem liniami metropolitalnymi?

Jest ich wiele. Przede wszystkim sprawniejsze i wygodniejsze przemieszczanie się. Jak już zostało wspomniane, są to połączenia o wysokiej częstotliwości, kursujące między najważniejszymi miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Realizowane nowocześniejszym taborem, dostosowanym do potrzeb mieszkańców. Linie metropolitalnezwiększą dostępność komunikacji publicznej, ponadto będą w zasięgu pasażerów, dzięki innym, uzupełniającym połączeniom – ich częstotliwość zostanie dostosowana do oczekiwań klientów.

W sumie, za sprawą kursów metrolinii, pasażerowie będą mieli większy wybór środków transportu, będą mogli naprzemiennie korzystać z komunikacji ZTM, kolei czy – w przyszłości – roweru metropolitalnego. Linie metropolitalne są również tańszą alternatywą dla transportu indywidualnego. Dlaczego? Koszty utrzymania i eksploatacji samochodu są znacznie wyższe. Podkreślmy również inne, niezwykle ważne zalety korzystania z komunikacji zbiorowej.

Rozwiązuje ona problem z parkowaniem, ogranicza hałas, smog i korki, a więcrównież przyczynia się do ochrony środowiska i poprawy jakości życia. UM Ruda Śląska zachęca pasażerów do spojrzenia na korzystanie z transportu publicznego jako wyrazu nowoczesnego i świadomego stylu życia. W wielu europejskich miastach, np. w Pradze, Paryżu czy Sztokholmie przemieszczanie się transportem zbiorowym jest codziennością dla setek tysięcy ludzi. Nadszedł czas, by podobnie było u nas.

Metrolinie stają się już realną alternatywą dla samochodów

— Uruchomienie tych linii daje szereg korzyści naszym pasażerom. Połączenia te udoskonalą ofertę transportową ZTM, ułatwią dostępność do poszczególnych gmin i poprawią jakość życia mieszkańców. Dla przykładu, uruchomione zostanie przyspieszone połączenie pomiędzy Tarnowskimi Górami i Gliwicami, którego dotychczas nie było, a na odcinku Katowice – Gliwice skróci się czas przejazdu o ponad 10 minut – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.

Dzięki szerokim i czasochłonnym analizom, przeprowadzonym przez ZTM w ramach zaprojektowania metrolinii stworzono m.in. założenia i cele tego projektu, określono również metody i zakres realizacji prac. Dodatkowo, przeprowadzono identyfikację i diagnozę istniejącego systemu transportu publicznego w GZM. Szereg analiz pozwolił także na wytyczenie kierunków zmian w systemie transportowym do 2030 roku.

— W wyniku przeprowadzonych prac przygotowaliśmy projekt sieci linii metropolitalnych, uwzględniający m.in. przebieg linii, lokalizację przystanków, na których będą się zatrzymywać autobusy, proponowany tabor, a także opracowaliśmy rozkłady jazdy – wyjaśnia Aleksander Sobota, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM. Przez większość zeszłego roku uzgadnialiśmy zmiany tras metrolinii i ostateczny kształt sieci.

— To było prawdziwe wyzwanie i cieszę się, że osiągnęliśmy kompromis z gminami – dodaje Aleksander Sobota.

Warto podkreślić, że priorytetem dla GZM w zakresie komunikacji publicznej nadal pozostaje transport szynowy (połączenia kolejowe i tramwajowe), a jego uzupełnienie stanowi komunikacja autobusowa i trolejbusowa. Dlaczego? Ponieważ to najszybsza, przy odpowiednio rozbudowanej infrastrukturze, i ekologiczna forma transportu. Powstanie kolei metropolitalnej to jednak odległy czas, dlatego już teraz proponowane jest pasażerom udogodnienie, jakie niesie ze sobą korzystanie z metrolinii. Trwają również prace nad zintegrowaniem Taryfy przewozu osób i bagażu z Kolejami Śląskimi, co jeszcze bardziej poszerzy ofertę komunikacji miejskiej dla pasażerów.

Po uruchomieniu metrolinii planowane jest rozpoczęcie badań z udziałem pasażerów. Na ich podstawie wypracowane zostaną ewentualne, dodatkowe rozwiązania, które zostaną przedstawione gminom i ich mieszkańcom.

Proponowany przebieg linii metropolitalnych wprowadzanych w III etapach do obecnej sieci transportowej GZM to 30 linii oznaczonych symbolem M, w tym 21 linii podstawowych i 9 linii dowozowo-odwozowych. Termin zamknięcia realizacji to grudzień 2021 r.

Proponowany przebieg linii metropolitalnych:

I etap projektu, 5 kwietnia 2021 r. – linie o numerach:

  • M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice
  • M2 Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
  • M4 Sosnowiec, Katowice
  • M18 Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy
  • M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze
  • AP Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)

II i III etap wdrażanego projektu, do końca 2021 r. – linie o numerach: M3, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M17, M19, M20, M21, M22, M23, M25, M26, M100, M102, M103, M104, M105, M106, M107, M108.

Komentarze (23) DODAJ

Linia m dla Gliwic z Halemby była by super jedzi bardzo mało autobusów i bardzo zadko lub do Bytomia dojechać to katorgia...
internautka
Jestem mieszkanką Halemby i kurs do Bytomia autobusem 146 lub 121 trwa ponad godzinę,mieszkańcy Nowego Bytomia czy Goduli mają jeszcze możliwość przemieszczania się tramwajem,więc proszę o kolejną linię M do Bytomia
lola
Przykładowo z Rudy, Goduli czy Orzegowa trzeba iść na przystanek z 5-10 minut w zależności od tego gdzie się mieszka i czekać na autobus w stronę Rudy Południowej. Tam trzeba podejść będzie pewnie na przystanek przy DTŚ (po to pewnie te zatoczki tam porobione przy wjazdach na DTŚ) to kolejne 5 minut. Wsiadamy do już zatłoczonego busa w godzinach szczytu jadącego z Chorzowa czy od drugiej strony z Zabrza i jedziemy. Po dotarciu na miejsce znowu trzeba z buta na busa który nas zawiezie najbliżej miejsca pracy.... Serio oni myślą, że ludzie im będą z tego korzystali? Mnie dojazd samochodem dziennie do pracy i z powrotem kosztuje ok. 15 zł do Gliwic. Za bilety zapłacę obecnie 10-12 zł a ile czasu stracę to trzeba liczyć 1h w jedną i 1h w drugą stronę. Po wprowadzeniu tych linii pewnie jeszcze podrożeją. Dobre jedynie dla tych co z Centrum Katowic do centrum Gliwic jadą, a już z tego co wiem to jeżdżą prywatne linie autobusowe na tych trasach. Taka inwestycja zapchajdziura. Żeby takie coś miało sens najpierw trzeba lokalne linie utrzymywać przynajmniej na dobrym poziomie, a w Rudzie to nie ma w ogóle miejsca. Najgorszy tabor, autobusy co pół godziny w porach gdy ludzi najwięcej.
rado
Kiedy pojawi się połączenie Ruda Śląska-Tychy??? Obecnie pracując na zmiany człowiek nie jest w stanie dojechać a w weekend to istny koszmar!!!Ps.Wszelkie centra przesiadkowe będą miały sens jak komunikacja miejska będzie darmowa.Inaczej nikt normalny nie przesiądzie się z własnego pojazdu do autobusu.
xyz
Zmień robota i wes kredyt
marti
Pomysły fajne, ale jak przekonać buraka z golfa żeby przesiadł się do autobusu
komentator
Z tymi kosztami utrzymania - to nie do końca tak, jak sobie włodarze myślą. Koszt to nie tylko porównanie cen biletów do cen paliwa, ale również czas i wygoda. Nikt nie powie,że lepiej tłuc się autobusem z Kochłowic na Godulę, aniżeli wsiąść w samochód i zajechać na miejsce. Porównaniem komunikacji Pragi czy Paryża do Rudy - to autor popłynął i to daleko. Każdy kto tam był, wie jak działa tam komunikacja. Nikt tam nie czeka pół godziny na jeden wagonik tramwajowy, o mijankach też jakby głucho, o metrze nie wspominając, zakup biletu też nie sprawia większego problemu (normalna płatność kartą, wydruk biletu i już). Jeżeli busy będą jeździły co 10 min, bilety będa o połowę tańsze, to bardzo dużo mieszkańców skorzysta z komunikacji. A na razie proponuję, aby w ramach nowoczesnego i świadomego stylu życia zrezygnować z samochodów służbowych w celu dowozu włodarzy do i z pracy. Niech będą wykorzystywane tylko w ramach wykonywanych obowiązków (czyli wszelkiego rodzaju przejazdy, ale wyłączając transport z domu i do domu) To sam tyczy się zwrotu kosztów dojazdu do i z pracy pracowników spółek miejskich.
zonk
Proszę przestać pisać bzduryDojeżdżałem do pracy około dwóch godzin a teraz jeżdżąc autem jadę do 40min że proszę nie mówić o korzyściach wynikających z komunikacji miejskiej
adam
Czytanie ze zrozumieniem się kłania.
eww
A czy w tych cudownych zmianach będzie wreszcie bezpośrednie połączenie Katowice - Ruda Śląska Godula??? Bo już do głowy idzie dostać z obecnymi połączeniami!
grażyna
Mogesz się wylyz na Chebziu z 840 czy 870, i na to za[...]ie dojechac innym.
strzelnica
Ale nieporozumienie. Widać że projektowały to znów osoby, które nosa że swojego samochodu nie wystawiają.
ni
boluś ty żeś jest typowy pisior wszędzie widzisz negatywy,a o niczym na pewno nie masz pojęcia jak to pisior
zyk..
Kiej niy' kiej tak! Moga być!
boluś
Każde forum ma takiego "trola". Tylko, że ten w ogóle nie jest śmieszny, ba, jest kiepski w tym co robi.
pies murzyn
Chopie niy wciongej Tyla śniegu""bo stroszny BAŁWAN z ciebie wyłazi! W dodatku corny , ze śtyryma łapami i psim pyskiem. Troll
boluś
Panie Boluś! Nie istnieje w języku Polski słowo, które mogłoby opisać Pańskie marne i natarczywe próby budowania śląskiej satyry. To już nawet, pożal się Boże, Bercik Dworniok ze Świętej Wojny, bije Pana na łeb. No, ale jeżeli jedyne co ma się do powiedzenia to inwektywy z przeplatanym gdzieniegdzie językiem śląskim to pozostaje jedynie samozachwyt.
pies murzyn
piesku murzyna' ani pan ani z rubyj litery ! Z tym śniegym' tyż! dej pozor! I z oglondaniym Świyntyj Wojny bo gupota po warszawsku je zaraźliwo ! Pyrsk szczekaczu
boluś
Tego typu wpisy tylko potwierdzają moje słowa...
pies murzyn
M1 to chyba obecny autobus nr 6. Po kiego grzyba te zmiany???
greg
Nie to chyba obecny 840
rudzianka
"Koszty utrzymania i eksploatacji samochodu są znacznie wyższe." No, chyba że ktoś mo bryka tak z 5 litrów, przy tej cenie biletów. Czasu straconego na przesiadki i oczekiwań na autobus kery nie raczy przyjechać, albo na przemykająco banka z napisem "Awaria" nawet nie licza, bo by wylazło że własny gruchot jest połową tańszy.
karl
Zmiyniom sie cyny biletów na jeszcze wyższe no i może tabor na jeszcze barzij haszplowaty.
boluś

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe