Często pasażerowie poruszający się taborem Kolei Śląskich zadają pytanie: "Dlaczego są sytuacje, w których pociągi nie są ze sobą skomunikowane?”. Odpowiadając na nie, trzeba zaznaczyć, że wynika to z dwóch zasadniczych przyczyn.
Powody nieskomunikowanych pociągów Kolei Śląskich
Po pierwsze - w województwie śląskim trwa wiele prac modernizacyjnych sieci kolejowej. Powoduje to, że pociągi muszą kursować w ramach tzw. zastępczych rozkładów jazdy, z wieloma ograniczeniami takimi jak jazda po jednym torze, z wydłużonym czasem przejazdu itd. W wyniku tego pociągi mają określone sloty czasowe, w których mogą wjechać w stację przesiadkową. Pociąg, na który chcemy się przesiąść, ma również konkretny slot. Pojawia się pytanie, dlaczego nie zamienić się z innym pociągiem trasami? Czasami rzeczywiście istnieje taka możliwość i wówczas pociągi Kolei Śląskich zamieniają się z innymi pociągami trasami, ale niestety równie często zdarza się, że w interesującym nas slocie jedzie pociąg wyższej kategorii. Utrzymanie skomunikowania wiąże się wtedy z koniecznością jazdy w planie następnego naszego pociągu, co mija się z celem. Powoduje to brak możliwości skomunikowania wybranych pociągów. Ograniczeniami są też odcinki linii kolejowych z jednym torem, po którym jeździ się w obu kierunkach. Wtedy ograniczone możliwości ruchowe również utrudniają realizację wszystkich skomunikowań.
Druga przyczyna to niewystarczająca ilość połączeń na danym odcinku. To także wynika z wielu przyczyn. Pierwsza- to brak wystarczającej przepustowości, czyli brak możliwości uruchomienia większej ilości pociągów, bo odcinek, po którym jedzie nasz pociąg, nie zmieści już więcej kursów.
Ograniczone możliwości i wyzwania finansowe
Kolejna, równie istotna przyczyna to ograniczone możliwości finansowe i taborowe. Pomimo bardzo dużych nakładów finansowych na kolej w województwie śląskim, budżet organizatora nie jest nieskończony. Lekarstwem mogłaby być obniżka stawek dostępu do infrastruktury, po której jeżdżą pociągi i obniżka cen energii. Wtedy można za taką samą pulę pieniędzy uruchomić więcej pociągów. Musimy pamiętać, że infrastruktura kolejowa w województwie śląskim, w wyniku już zakończonych prac modernizacyjnych, ma wysokie stawki dostępu, co przekłada się na wyższe koszty uruchomienia pociągów.
Publikacja jest wynikiem komercyjnej współpracy z reklamodawcą.