W Zespole Szkół nr 6 im. M. Kopernika w Rudzie Śląskiej powstało miejsce, w którym młodzież może swobodnie wyrażać swoje opinie, prowadzić dyskusje i debatować na różnorodne tematy. Szkolny Hyde Park został utworzony w ramach Młodzieżowego Budżetu Partycypacyjnego dla szkół ponadpodstawowych na 2024 r. Jego wzorem jest słynny Speakers' Corner z Regent Oxford. Na jego realizację uczniowie otrzymali 10 tys. zł. z budżetu miasta.
- Nasza szkolna przestrzeń do debat będzie miejscem, gdzie każdy uczeń, niezależnie od przekonań będzie mógł zabrać głos na tematy bliskie młodzieży, inspirując się brytyjską tradycją wolnej mowy – wyjaśnia Przemysław Karpa z Samorządu Uczniowskiego ZS 6.
Hyde Park w rudzkim Koperniku
Pomysłodawcami powstania Hyde Parku jest trójka uczniów z klasy 4 c. W kwietniu br. podczas sesji Młodzieżowej Rady Miasta zwycięzcy Młodzieżowego Budżetu Partycypacyjnego odebrali wygraną. To 10 tys. zł, dzięki którym zrealizowali swój projekt. Była to pierwsza edycja konkursu, w którym uczniowie szkół ponadpodstawowych mogli zaproponować, na co mają być przeznaczone środki z budżetu miasta.
- Cieszę się, że ta forma kształtowania postaw obywatelskich tak dobrze się przyjęła, i że w pierwszej odsłonie budżetu pojawiło się wiele ciekawych pomysłów. Gratuluję zwycięzcom, a pozostałych uczestników zachęcam do udziału w kolejnej edycji Budżetu Młodzieżowego. Jestem przekonany, że dla wszystkich uczestników była to ciekawa lekcja samorządności – mówi Michał Pierończyk, prezydent Rudy Śląskiej.
Inspiracją zwycięskiego projektu jest Speakers’ Corner szkoły Regent Oxford. Wykorzystywany jest on w celach prowadzenia prezentacji, dyskusji między uczestnikami zajęć, a w czasie przerwy do rekreacji i spędzania wspólnie czasu w relaksacyjnym otoczeniu.
- Nauczyciele języka polskiego i języków obcych zyskali miejsce do prowadzenia lekcji, których głównym celem jest rozmowa między uczniami. W odróżnieniu od sali lekcyjnych atmosfera i układ przestrzeni Hyde Parku sprzyja łatwiejszemu przebiegowi takich zajęć – mówi Małgorzata Kaszuba, dyrektor szkoły. - Istnienie takiej strefy buduje w uczniach poczucie własnej wartości i pozwala zdobywać doświadczenie w występowaniu w innych środowiskach niż sala lekcyjna – dodaje.
Kopernikowy Hyde Park wyposażony jest w kanapy, krzesła, stoliki, mikrofony oraz kolorowe tapety na drzwiach do sal lekcyjnych. Poza funkcjami edukacyjnymi będzie spełniać też inne zadania. Jego lokalizacja to korytarz na 2 piętrze szkoły, gdzie znajduje się szkolna galeria ArtKaus. Umiejscowienie tam strefy rekreacji zachęca uczniów do podziwiania dzieł rówieśników w trakcie odpoczynku.