Wiadomości z Rudy Śląskiej

Jutro ruszają linie metropolitalne. Trasa M1 i M24 przebiega przez Rudę Śląską!

  • Dodano: 2021-05-07 12:00

Obserwując spowolnienie trzeciej fali pandemii koronawirusa, została podjęta decyzja o wcześniejszym uruchomieniu nowych, metropolitalnych połączeń autobusowych. To również odpowiedź na prośby pasażerów, aby linie uruchomić tak szybko, jak będzie to możliwe.

Metrolinie: Pierwsze autobusowe linie metropolitalne wyjadą 8 maja

Pierwsze sześć linii wyjedzie na ulice Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii od soboty 8 maja. Kolejne 25 połączeń będzie uruchamianych w następnych kwartałach tego roku. Autobusowe linie metropolitalne będę kursować niemal przez całą dobą z regularną, a w godzinach szczytu porannego i popołudniowego – ze zwiększoną częstotliwością.

W autobusowych liniach metropolitalnych będą obowiązywać zwykłe bilety komunikacji miejskiej. To znaczy, że chcąc przejechać nimi np. pomiędzy dwoma miastami, wystarczy, że skasujemy bilet jednorazowy oznaczony jako „2 Miasta lub 40 minut” lub będziemy mieć ze sobą bilet okresowy np. 30-dniowy na 2 miasta.

– Uruchomienie linii metropolitalnych to jedno z naszych działań, którego celem jest usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej do czasu budowy Kolei Metropolitalnej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w którym odpowiada za rozwój transportu publicznego. – Pociągi oczywiście są bezkonkurencyjne pod względem czasu przejazdu. Autobusy jadą dłużej, bo obsługują więcej przystanków i uczestniczą w regularnym ruchu kołowym, który ze względu na duże natężenie – korkuje się. Nad budową Kolei Metropolitalnej intensywnie pracujemy, jednak to inwestycje, których pozytywne efekty będą odczuwalne za kilka lat. Dlatego już teraz chcemy skorzystać z dostępnych możliwości i podnieść ofertę autobusową poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania, niemal całodobową obsługę i wprowadzenia regularnych odstępów czasu odjazdów tak, aby pasażerowie łatwo orientowali się, kiedy dany autobus przyjedzie. To właśnie dają nam metrolinie, którą mają stanowić szkielet połączeń autobusowych i usprawnić podróżowanie pomiędzy wszystkimi gminami GZM – podkreśla.

Sześć linii autobusowych, które zostaną uruchomione 8 maja, to pierwszy etap wprowadzanych przez GZM zmian. Na cały system nowych połączeń składa się 31 nowych linii, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się między największymi ośrodkami.

– Pierwsze z nich będą przede wszystkim obsługiwać duże miasta, czyli te trasy, na których podróżuje najwięcej pasażerów – mówi Aleksander Sobota, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Metropolitalnego ds. przewozów.

– Uruchamiane od 8 maja połączenia będą kursować pomiędzy 14 miastami i gminami GZM. W kolejnym etapie na ulice wyjadą autobusy tych linii, których główną rolą będzie integracja obszarów Metropolii. W ostatnim z etapów uruchomione zostaną te linie, których celem będzie zwiększenie dostępności komunikacyjnej na obszarze GZM – dodaje. 

Mechanizm samodoskonalenia

Istotnym również jest to, że w system linii metropolitalnych będzie się wpisywał w mechanizm „samodoskonalenia”. Oznacza to, że co 6 miesięcy Metropolia będzie dokonywała analizy wykorzystania połączeń z użyciem m.in. nowego systemu liczenia pasażerów. Jest to mechanizm, który pozwala na znacznie lepsze dopasowanie siatki połączeń do potrzeb. W celu dalszego doskonalenia tych połączeń, Metropolia planuje również zbudować narzędzie online z wykorzystaniem geoankiet. Odbędą się również spotkania z mieszkańcami, podczas których przeanalizowane zostaną zgłoszone sugestie dotyczące zmiany funkcjonowania połączeń metropolitalnych.

Trasa i przebieg linii metropolitalnych:

M1: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice

M1 będzie kursować na trasie: Katowice Mickiewicza (Katowice Dworzec) – Gliwice Arena Widowiskowo–Sportowa (przejazd po DTŚ).

  • Linia ta zwiększy dostępność komunikacyjna pomiędzy Katowicami a Gliwicami.
  • Będzie kursowała częściej, przez cały tydzień.
  • Dodatkowo uruchomione zostaną kursy nocne oraz nowe przystanki: Ruda Południowa DTŚ i Zabrze Rondo Sybiraków, a także nowe stanowisko przystanku Chebzie Rondo.

M24: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze

M24 będzie kursować na trasie: Katowice Mickiewicza – Zabrze Goethego, zapewni połączenie Katowic i Zabrza.

  • Ta linia będzie kursować dłużej.
  • W weekendy będzie dostępna dla pasażerów przez cały dzień, z jednolitą częstotliwością.
  • Linie M1 i M24 zostają przekształcone z dotychczasowej linii 870.

M2: Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza

Utworzona zostaje nowa linia metropolitalna M2 przekształcona z dotychczasowych 801 i 831. M2 będzie kursować na trasie Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Gołonóg Zajezdnia

  • Będzie kursować ze zwiększoną częstotliwością.
  • Dodatkowo uruchomione zostaną także kursy nocne.

M3: Katowice, Bytom, Chorzów, Tarnowskie Góry

Powstaje nowa metrolinia M3 przekształcona z linii 820 i 830N oraz kursów nocnych linii 19. M3 będzie kursować na trasie Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Tarnowskie Góry Dworzec.

  • Na tej trasie pasażerów czeka wiele dobrych zmian.
  • Przede wszystkim zwiększona zostanie częstotliwość kursowania w dni robocze.
  • Nowa linia zapewni częstsze odjazdy, nawet co 7/8 minut, na odcinku Katowice-Bytom, w godzinach szczytu.
  • Dzięki utworzeniu M3, na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry, przez całą dobę będą kursować autobusy bezpośrednie.

M4: Sosnowiec, Katowice

Utworzona zostaje nowa linia metropolitalna M4 przekształcona z linii 815 i 908N. M4 będzie kursować na trasie Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Zagórze Zajezdnia z kursami wydłużonymi do przystanku Ostrowy Górnicze Pomnik.

  • Dzięki połączeniu linii 808 i 811 powstanie jedna często kursująca linia 808.
  • Ta zmiana zwiększy dostępność komunikacyjną m.in. w okolicy przystanków Sielec Wawel Kościół i Katowice Strefa Kultury NOSPR oraz częstotliwość kursowania w dni wolne.
  • Ponadto linie M4 i 808 zapewnią wspólnie równy, 10-minutowy takt kursowania pomiędzy Sosnowcem a Katowicami w godzinach szczytów.
  • Wydłużą się godziny kursowania oraz uruchomione zostaną kursy nocne w wydłużonej relacji.

M18: Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy

Z przekształcenia linii E-2 powstaje nowa linia M18, która będzie kursować na trasie Tychy Osiedle „Z1” – Gliwice Plac Piastów.

  • To szybka, stała linia, łącząca Tychy z Gliwicami, która będzie kursować przez cały dzień

Komentarze (25)    dodaj »

  • G23

    12 kilometrów z Orzesza na Halemba i nie ma szans na dojazd ani do pracy ani z pracy to co było dobre zlikwidowano tyle markietów i basen i nie ma jak dojechać wstyd żeby chwalić się czymś gdzie dojechać i teraz można a z takiego miasteczka jak Orzesze nie da się dojechać już nie mówię że z Jaśkowice było by jeszcze lepiej

  • Mieszkanka

    Z Rudy dojechać do Tychów, Łazisk Górnych czy Orzesza to istna tragedia, i zaś to się nie zmieni....

  • DKW

    Linie pokrywają się z tymi które już są. Brakuje Ruda Śląska Tychy... Ruda Śląska Wirek a Gliwice

  • darek

    Po co ten cyrk reklamujecie? Prócz uczniów i studentów nie przybędzie pasażerów ze względu na fatalne zaplanowanie tych tras. W Rudzie to już w ogóle parodia z tym ZTM.

  • Gość

    Tylko 2 linie przez Rudę Śląską

  • pipi

    nowe koryto dla ''nowego''zarządu z komunikacją jest jak ze służbą zdrowia wszyscy wiedzą jak ulepszyć,ale wychodzi jak zawsze..kicha....

  • zwerbunku

    Itak tego zawiela,kopalnia zamykajom,pewno reszta na gospodarki,reszta na rowery icheja do lasu.

  • Nina

    nikt nikomu nie karze jeździc autobusem, zawsze możecie piechty łazić , komunikacja miejska jest dla ludzi normalnych a nie dla...

  • Jo

    Za brak biletu powinny być takie konsekwencje jak za kradzież cukierka w lidlu

  • blicablajter

    No No metropolja pojadom,ale ludziom na przystankach na leby sie woda leje,os Bykowina gole przystanki,ico nato jako to to to.

  • Grzegorz

    Na Ruda śląska Bykowinie mało ałtobusu ino 13 do Katowic mogli wiecej dać bussu nie ino czynastka jedzi i 48 też do Chorzowa i do Katowic też mało

  • miodek

    No jak piszesz czynastka , no jak!

  • Grzegorz

    Na Ruda śląska Bykowinie mało ałtobusu ino 13 do Katowic mogli wiecej dać bussu nie ino czynastka jedzi i 48 też do Chorzowa i do Katowic też mało

  • kwiatowe

    Odlegosc miedzy przystankiem Ruda Poludniowa a Ruda Poludniowa DTS wynosi 408m. W kierunku Gliwic az 625m. Juz widze tlumy, ktore beda sie przesiadac w ten sposob... Brakuje tez przystankow na mocno zaludnionym Zabrzu Zaborzu, np na wysokosci Lidla czy EC Zabrze (jest nawet przystanek).

  • kwiatowe

    Odlegosc miedzy przystankiem Ruda Poludniowa a Ruda Poludniowa DTS wynosi 408m. W kierunku Gliwic az 625m. Juz widze tlumy, ktore beda sie przesiadac w ten sposob... Brakuje tez przystankow na mocno zaludnionym Zabrzu Zaborzu, np na wysokosci Lidla czy EC Zabrze (jest nawet przystanek).

  • gerard

    Doliczyć jeszcze kilkuminutowe oczekiwanie na przejście na skrzyżowaniu w Rudzie Południowej i ten odcinek 400 m to prawie 10 minut na dojście. No nic raczej nie skorzystam. Co z tego, że zostawią pewnie linię 840 czy 6 skoro te autobusy się na każdym przystanku zatrzymują.

  • r2d2

    dolicz kolejne kilka minut na drugie przejście (jak przesiadasz się, albo mieszkasz z drugiej strony) i kolejne by dostać się do automatu (kiosk jest często zamknięty) i wychodzi na to że 840 będzie dużo szybciej,Autem z karmańskiego do gliwic wychodzi 12 minut przy ~100/h, (znajomy dojeżdza poniżej 7) więc nim dojdę na przystanek (+ czekanie na autobus - bo często jeździ wcześniej) jestem w gliwicach. Katowice to już w ogóle kaszana - bo wyjazd z centrum w godzinach szczytu to jakaś porażka - ja pracuje przy Silesii, wyjeżdżam jednymi światłami i nim doszedłbym na przystanek jestem w domu (a 870 stał w centrum i często się spóźniał przez korki, a jak był wypadek na dtś to nie mógł zjechać i pominać przystanku). Wiem co mówię, bo jeździłem 870 z karmańskiego w jedną i drugą stronę przez kilka lat (uczelnia / praca), Ba, 840 jest jeszcze gorzej (w wypadku dojazdu do katowic) - bo obsługuje wiele przystanków więcej. A 6 to wycieczka krajoznawcza (dojazd 2x dłużej niż 870). Przystanek początkowy to porażka, tłum ludzi.Przez covid (limit pasażerów /notoryczny kaszel i maseczki na brodach) zrobiłem prawo jazdy i kupiłem auto - nie żałowałem ani przez moment. Nie ma tłoku, żuli, drących się do telefonów, ogrzewania w lato i jego brak w zimę. Wsiadasz - włączasz klimę i jedziesz. Bilet kwartalny kosztuje 500zł, za to mam paliwo na 2 miesiące dojazdów do katowic + okazjonalnie do sklepu. Niby wychodzi 2x drożej, ale czas (2godziny dziennie do przodu) też kosztuje.

  • kwiatowe

    Dokladnie, z taka oferta komunikacja publiczna dalej pozostanie dla uczniow, studentow i emerytow. Choc i ci drudzy tez coraz czesciej wybieraja auto. Problem w tym, ze to jest droga do nikad, bo nie da sie zbudowac komunikacji w metropolii opartej wylacznie na prywatnych samochodach. Predzej czy pozniej utkniemy w korkach lub zabraknie miejsc parkingowych. Caly rozwiniety swiat juz to przerabial, a my powtarzamy te same bledy na wlasnej skorze.

  • Nn

    A kontrolerzy bez prawa wyłudzaja od nas dowód osobisty. Jak dobrze siedziba ZTM wie zie nie mają prawa bez potwierdzenia i zgody sądu i R.O.D.O. ZAMIAST zająć się o puznieniem autobusów i tramwajów. To zajmujesze się mandatami. Teraz ceny biletów są wysokie za 6 zł mam chce a nie nic nie warte kawałku papieru.

  • Chris

    Nikt nie będzie od Ciebie żądał okazania dowodu osobistego, jeśli będziesz miał ważny bilet na przejazd :) Poza tym jest takie coś jak Ustawa Prawo Przewozowe, które reguluje kwestie okazywania dokumentu tożsamości.

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również