Każda wielka firma zaczynała od zera. Jedni robili to wcześniej, inni zdecydowanie później. A jak wyglądała droga firmy produkującej laptopy Dell? Od czego zaczęto i jak to się skończyło? Oto krótka historia marki Dell.
Wszyscy zaczynają od zera
Zakładanie biznesu w Polsce było o wiele prostsze zaraz po upadku komunizmu. Wtedy wystarczyło mieć pomysł na siebie i można było w krótkim czasie bardzo podnieść swój poziom życia. Wszystko dlatego, że w ówczesnym czasie przepisy prawa były albo nieprecyzyjne, albo w ogóle nie regulowały danej kwestii. Dziś sytuacja, w której w ciągu trzech miesięcy awansujemy z klasy średniej do wyższej jest niemal niemożliwa. Winę za to ponosi system, który zbyt mocno reguluje gospodarkę i mocno ogranicza przedsiębiorczość Polaków. Z pewnością nawet sam Michael Dell miałby dziś problem, by w Polsce stworzyć komputerowe imperium. Jednak robił on to w Stanach Zjednoczonych w połowie lat 80. ubiegłego wieku. Właśnie dlatego mu się udało.
Wielki skok młodego człowieka
Jaki jest przepis na biznes? Kreatywność, pomysłowość, chęci i otwarty umysł. To wszystko miał 19-letni Michael Dell, gdy w 1984 roku zakładał firmę PC’s Limited. Młody Dell nie miał nawet zbyt wiele gotówki - kapitał firmy wynosił 1000 dolarów. Jednak Amerykanin miał wizję i głowę pełną innowacyjnych pomysłów, co pozwoliło mu na odniesienie sukcesu. I to nie małego sukcesu, bowiem w swoim pierwszym sprawozdaniu finansowym firma PC'S Limited mogła pochwalić się: 134. tysiącami dolarów zysku, 63. tys. dol. całkowitych kosztów operacyjnych, 90. tys. dol. całkowitej sprzedaży oraz 888. tys. dol. przychodów. Dell już wtedy wiedział, że sukces jest niemożliwy, jeżeli nie ma się dobrej prasy. Dlatego na pensje pracowników wydał 22 tysiące USD, zaś na marketing 24 tysiące! Już w 1985 roku światło dzienne ujrzał pierwszy komputer Della – TurboPC, zaś firma zarobiła 73 miliony dolarów. Taki właśnie był początek firmy, która dziś produkuje jedne z najlepszych laptopów na świecie. Z czasem, Dell tylko się rozwijał i w 2001 roku został największym na świecie dostawcą systemów komputerowych. Cztery lata później prestiżowy magazyn „Fortune” sklasyfikował Dell na pierwszym miejscu na liście „najbardziej podziwianych firm w Ameryce”.
Laptopy Dell dziś
Dziś Dell to jedna z najbardziej renomowanych marek produkujących sprzęt komputerowy na świecie. Sprzedaje nie tylko komputery, ale również urządzenia peryferyjne, telewizory HD, aparaty fotograficzne, drukarki, serwery, urządzenia do przechowywania danych, przełączniki sieciowe, oprogramowanie i odtwarzacze MP3. Jednak produkt, z którego słynie firma, to laptopy Dell. W sieci jest to bardzo pożądany produkt, bowiem laptopy Dell charakteryzują się nie tylko dobrymi parametrami, ale i jakością wykonania. W dobie „jednorazowych” produktów, laptopy Dell wyróżniają się trwałością. W rankingach zwykłych użytkowników, jak i profesjonalnych recenzentów produkty amerykańskiej firmy zajmują wysokie miejsca. To najlepszy dowód na to, że pozycja Dell na rynku znajduje potwierdzenie w rzeczywistości.