Rozmawiamy z Marianem Kołodziejem, współwłaścicielem firmy DABEX, zajmującej się handlem i doradztwem w zakresie czystości.
Proszę opowiedzieć o działalności, którą Pan prowadzi.
M.K.: Moja działalność sięga 1992 roku. Razem z Markiem Jęczmionką założyliśmy spółkę cywilną, a w chwili obecnej zarządzamy firmą Dabex, czyli spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.
Jesteśmy firmą handlową, a zarazem doradczą. Swoją wiedzą i doświadczeniem pomagamy naszym klientom dobrać odpowiednie rozwiązania, aby utrzymanie czystości i higieny w ich obiektach stało na wysokim poziomie. Nasza oferta jest skierowana do firm i instytucji. Nie zajmujemy się raczej klientami indywidualnymi.
Dlaczego wybór takiej działalności?
M.K.: Szczerze powiedziawszy jest to wynik zbiegu okoliczności. Człowiek, który wprowadzał nas w ten temat, zaproponował nam sprzedaż dozowników do mydła. Na początku lat dziewięćdziesiątych była to nowość na rynku. Było trochę obaw, niepewności, ale spróbowaliśmy i udało się.
Jakie czynniki sprawiły, że firma działa już od tylu lat?
M.K.: Myślę, że tutaj ważnym ogniwem są pracownicy. Bez nich nie byłoby naszej firmy. To oni stanowią nasz mocny mocny punkt. Nie mamy przy tym zbyt wielkiej rotacji. Pracują u nas osoby, które zatrudniliśmy dziesięć, piętnaście, a nawet i osiemnaście lat temu. Zdajemy sobie sprawę, że to właśnie pracownicy stanowią największą wartość.
Ponadto obserwujemy, co dzieje się na rynku, co jakiś czas do całej oferty dołączamy nowy asortyment, który jest wynikiem zmieniającego się zapotrzebowania klienta.
Ile osób pracuje w firmie?
M.K.: Na dzień dzisiejszy w firmie pracuje 17 osób. Muszę jednak wspomnieć, że poza Rudą Śląską, mamy jeszcze oddziały w Bielsku Białej i Opolu.
Proszę opowiedzieć coś o produktach.
M.K.: Nasza oferta obejmuje wszystko, czego potrzebuje klient, aby utrzymać czystość i higienę na swoim obiekcie. Zaczynając od wejścia do budynku, mamy sprzedaż oraz wynajem mat wyłapujących brud, posiadamy maszyny czyszczące, profesjonalne odkurzacze i sprzęt ręczny do utrzymania czystości, oraz niezbędne dozowniki do wyposażenia toalet, jak również materiały eksploatacyjne( ręczniki, mydła, papiery) i profesjonalną chemię.
W ofercie mamy zarówno droższe produkty dla wymagającego klienta, który rozumie, że nie zawsze kupić tanio to oszczędzać, ale też tanie produkty dla klienta, który patrzy tylko na cenę. Nie tylko sprzedajemy, ale prowadzimy szkolenia dla personelu sprzątającego.
Od jakiegoś czasu promujemy także jeszcze jedną dziedzinę. Chodzi o usługi związane z doczyszczeniem i zabezpieczeniem posadzek, które z racji wieku prezentują się niezbyt ciekawie. Głównie dotyczy to marmuru, lastryka, oraz wykładzin typu tarket.
Wprowadzamy klientowi odpowiednią technologię po to, aby ze starej powierzchni wydobyć jej dawny blask. Naszymi sztandarowymi klientami w tej materii są Katedra na Wawelu, Kościół Mariacki, oraz Kościoły Św. Anny, Św. Floriana, czy Kościół św. Krzyża. Są to obiekty, które nam zaufały.
Proszę dokonać oceny rynku, na którym Pan funkcjonuje.
M.K.: Jeżeli chodzi o sprzedaż, to tutaj widzimy, że konkurencja próbuje grać na cenach. Często te produkty nie zawszą są takiej jakości, jaką my chcielibyśmy sprzedawać. Nas nie interesuje ta najniższa półka. Wytyczyliśmy sobie pewną granicę jakości produktu, poniżej której nie schodzimy. Można powiedzieć, że świadomie oddajemy część rynku. Nam jednak zależy, aby klient postrzegał firmę Dabex jako tą, która handluje dobrym i bardzo dobrym produktem.
Ponadto, firm, które zajmują się doradztwem, jest bardzo niewiele. Jest to temat trudniejszy, wymagający znajomości i nie każdy początkujący przedsiębiorca w branży sobie z tym poradzi.
Jak prowadzi się interes w Rudzie Śląskiej?
M.K.: Całkiem dobrze prowadzi się interes w tym mieście. Nie zauważyłem większych problemów dotyczących prowadzenia działalności w Rudzie Śląskiej. Przez wszystkie lata raczej nie mieliśmy większych problemów z żadnymi urzędami.
Czy Ruda Śląska, to dobra lokalizacja dla firmy?
M.K.: Myślę, że tak. Przez to, że powstała A4 i średnicówka, które pozwalają na lepsze i szybsze dotarcie do firm z całego regionu.
Co mógłby Pan doradzić początkującemu przedsiębiorcy?
M.K.: Kiedyś pracowałem jako technik budowlany, byłem kierownikiem na budowie, później pracowałem w brygadzie. W końcu postanowiłem spróbować samemu i powiem, że trzeba troszkę zaryzykować. Bez świadomości tego ryzyka lepiej nie próbować uruchamiania własnej działalności. Z drugiej strony myślę, że warto to zrobić. Patrząc z perspektywy ponad dwudziestu lat, mogę śmiało to stwierdzić. Powtarzam też często, że bez pomocy Bożej dla jednych, w tym dla mnie, a dla innych odrobiny szczęścia, byłoby to niemożliwe.
Czym powinien cechować się dobry przedsiębiorca?
M.K.: Dobry przedsiębiorca musi być osobą zdecydowaną. Taką, która wie, czego chce i potrafi nakreślić sobie cel. Jako osoba zarządzająca musi umieć też przyznać się czasem do błędów. W dalszym etapie musi potrafić otoczyć się ludźmi, którzy będą chcieli z nim pracować i realizować jego plany.
Czego możemy życzyć firmie DABEX?
M.K.: Myślę, że kolejnych dwudziestu lat. <śmiech>
Tego też życzymy. Dziękuję za rozmowę.
INFORMACJE O FIRMIE:
DABEX
41-709 Ruda Śląska
ul. Żelazna 4
tel. 32 248-64-53
mail: biuro@dabex.net.pl
WWW: www.dabex.net.pl