W związku z panującą sytuacją epidemiczną w kraju na popularności zyskały teleporady z lekarzami niemal wszystkich specjalizacji. O ile młodsze pokolenie traktuje ten rodzaj konsultacji lekarskich jako oszczędność czasu i niemałą wygodę, to starsze pokolenia nie są przekonane co do profesjonalności i efektywności tego rozwiązania. Podpowiemy, na czym polegają teleporady z lekarzem internistą, jak przygotować się do konsultacji i co zrobić, by uzyskać receptę przez telefon.
Teleporady w POZ
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 roku w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, teleporada jest rodzajem świadczenia lekarskiego udzielanego na odległość za pomocą m.in. telefonu. Do grona osób mogących udzielać ten rodzaj porady należą: lekarz, położna lub pielęgniarka. Warunki rozmowy są stworzone w taki sposób, aby pacjent miał pewność, że konsultacja odbywa się w atmosferze poufności. Bez względu na to, z czyich usług chce skorzystać dany pacjent, może on umówić wizytę w formie teleporady u kardiologa, dermatologa, ginekologa czy nawet dentysty dla dzieci.
Jak wygląda obsługa Pacjenta w kilku rudzkich placówkach medycznych? Zapytaliśmy 3 znane przychodnie!
Co zmieniło się w ciągu ostatnich kilku miesięcy w Państwa placówce?
Usprawniliśmy proces rejestracji, uruchomiliśmy Telefoniczne Centrum Obsługi Pacjenta oraz wdrożyliśmy rygorystyczne procedury bezpieczeństwa. Warto zwrócić uwagę, iż Poradnie Medycyny Rodzinnej Szpakmed są całkowicie otwarte, co oznacza że nasi Pacjenci sami wybierają z jakiej formy konsultacji chcą skorzystać. Do wyboru mają Wizytę standardową w poradni, teleporadę oraz wizytę lekarską w Mobilnej Poradni Medycyny Rodzinnej pod swoim domem.
Z jakich porad można skorzystać w placówce w ramach POZ
Nasi Pacjenci mogą korzystać ze standardowych wizyt w poradni, teleporad oraz wizyty lekarskiej w Mobilnej Poradni Rodzinnej pod swoim domem. Usprawnieniem które dodaliśmy w ostatnich miesiącach jest możliwość zamówienia recept na lekarstwa on-line. Wystarczy wejść na stronę www.szpakmed.pl i w prawym górnym rogu wybrać zakładkę "zamów e-receptę". Po otrzymaniu zlecenia, w ciągu 24 godzin wysyłamy do Pacjenta SMS z kodem pin do zamówionej e-recepty
Z jakich porad można skorzystać w placówce komercyjnie?
Nasze poradnie rodzinne posiadają kontrakt z NFZ, co oznacza, iż wizyty w nich są bezpłatne. Oczywiście, jeśli Pacjent nie jest obywatelem naszego kraju lub nie jest objęty ubezpieczeniem NFZ możliwe jest skorzystanie z wizyty prywatnej.
Co wyróżnia Państwa placówkę?
Jesteśmy Poradnią Rodzinną nie tylko z nazwy, od początku naszej działalności każdego z naszych Pacjentów traktujemy jako członka naszej Szpakmedowej rodziny. To nie są tylko slogany. Tak jak podczas największych kryzysów nie opuszcza się swojej rodziny, tak my nie potrafilibyśmy zostawić naszych Pacjentów w potrzebie. Dlatego właśnie, kiedy wybuchła Pandemia, drzwi naszej poradni pozostawały cały czas otwarte. Kiedy Ministerstwo Zdrowia wydało zalecenie zamknięcia drzwi we wszystkich poradniach rodzinnych w kraju, my intensywnie szukaliśmy sposobu, dzięki któremu w dalszym ciągu będziemy się mogli z naszymi Pacjentami spotykać. Efektem było stworzenie pierwszej w kraju, jeśli nie na świecie Mobilnej Poradni Medycyny Rodzinnej. Specjalistycznego pojazdu, wyposażonego w dokładnie taką samą aparaturę medyczną jak nasze stacjonarne placówki. Dzięki Mobilnej Poradni, w czasie kiedy wszystkie poradnie były dla swoich Pacjentów zamknięte, my mogliśmy dalej pracować i pomagać naszym Pacjentom podjeżdżając bezpośrednio pod ich dom. Kiedy obostrzenia zostały zdjęte ponownie otworzyliśmy drzwi naszych poradni i wróciliśmy do realizacji stacjonarnych wizyt lekarskich. Aktualnie nasi Pacjenci mogą wybierać spośród wielu dostępnych opcji. To nasi Pacjenci wybierają, z jakiej formy pomocy chcą skorzystać, mają do wyboru Wizytę lekarską w poradni, teleporadę, elektroniczne zamówienie e-recept oraz przyjazd Mobilnej Poradni Medycyny Rodzinnej Szpakmed pod domem.

Co zmieniło się w ciągu ostatnich kilku miesięcy w Państwa placówce?
Zgodnie z obostrzeniami związanymi aktualnym stanem epidemii, wdrożyliśmy szereg zmian i usprawnień w naszej placówce medycznej. Wprowadziliśmy telekonsultacje z wybranymi specjalistami m.in. internistą, psychiatrą. Zastosowaliśmy nowe procedury sanitarne, aby zwiększyć bezpieczeństwo pacjentów, lekarzy i personelu, m.in. pomiar temperatury pacjentów, szyby oddzielające lekarzy od pacjentów.
Jak wygląda konsultacja medyczna pacjenta?
Przebieg konsultacji medycznej pacjenta jest uzależniony od rodzaju wizyty. Zazwyczaj zaczyna się od zebrania wywiadu z pacjentem, po czym wykonywane są odpowiednie badania. Na przykład podczas konsultacji kardiologicznej, lekarz po zebraniu wywiadu z pacjentem wykonuje badanie EKG oraz echo serca (najczęściej przy pierwszej wizycie pacjenta). Z kolei podczas pierwszej konsultacji endokrynologicznej wykonywane jest USG tarczycy.
Z jakich porad można skorzystać w placówce komercyjnie?
Nasze Centrum Medyczne oferuje pacjentom szeroki zakres konsultacji specjalistycznych. W placówce można odbyć wizytę u: alergologa, chirurga, chirurga dziecięcego, dermatologa, dietetyka, endokrynologa, genetyka klinicznego, ginekologa, kardiologa, laryngologa, neurologa, okulisty, ortopedy, proktologa, psychiatry, urologa. Można wykonać badania diagnostyczne takie jak USG, EKG, holter ciśnieniowy, holter EKG. W naszej placówce można również zrealizować badania dla kierowców oraz badania z zakresu medycyny pracy.
Jakie są terminy oczekiwania na wizytę?
Terminy oczekiwania na wizytę są krótkie; zazwyczaj można się umówić na wizytę z dnia na dzień, a maksymalny czas oczekiwania to na ogół do 7 dni.
Co wyróżnia Państwa placówkę?
Naszą placówkę wyróżnia sprawna obsługa rejestracji. Oddzwaniamy na każde nieodebrane połączenie. Istnieje możliwość rejestracji on-line. Można wybrać dogodny termin wizyty w godzinach popołudniowych lub porannych.

Co zmieniło się w ciągu ostatnich kilku miesięcy w Państwa placówce?
W przeciągu ostatnich kilku miesięcy zmuszeni byliśmy wprowadzić dodatkowe lub zmienione procedury, aby stanąć na wysokości zadania i zapewnić nieprzerwaną, ale bezpieczną pomoc dla Pacjenta.
Jak wygląda konsultacja medyczna pacjenta?
Na dzień dzisiejszy przeprowadzamy pełen pakiet badań i zabiegów. W trakcie konsultacji badamy dokładnie pacjenta, zbieramy wywiad i odpowiadamy na wszystkie nurtujące pytania. Jeżeli występuje konieczność leczenia wszelkie niezbędne procedury wykonujemy niemalże natychmiast.
Z jakich porad można skorzystać w placówce komercyjnie?
Na ten moment przeprowadzamy niezbędne leczenie zarówno zachowawcze, jak i specjalistyczne. Odbudowujemy zęby poprzez wypełnienia , korony, mosty, licówki. W razie konieczności usuwamy zęby. Dodatkowo przyjmują ortodonta i endodonta. Ponadto wykonujemy zabiegi poprawiające estetykę jak higienizacja czy wybielanie. Leczymy zarówno dzieci jak i dorosłych.
Jakie są terminy oczekiwania na wizytę?
Na wizytę czeka się zazwyczaj do 2 tygodni
Co wyróżnia Państwa placówkę?
Jesteśmy jedną z nielicznych placówek w mieście oferującą szeroki zakres zabiegów stomatologicznych od higienizacji po leczenie wysokospecjalistyczne jak np. ortodoncja, endodoncja, protetyka czy implantoprotetyka. Ponadto posiadamy placówki w dwóch lokalizacjach dzięki czemu dostępność dla Pacjentów jest większa.

Jak umówić się na konsultację lekarską w formie teleporady w Twojej przychodni?
Teleporada w obecnym czasach ma być zastępstwem dla tradycyjnych, stacjonarnych spotkań z lekarzami w gabinetach POZ. Z tego rodzaju konsultowania pacjentów korzystają niemal wszystkie poradnie, w tym poradnia ginekologiczna, poradnia dermatologiczna czy poradnia chirurgiczna.
Jak umówić wizytę? Przede wszystkim należy skontaktować się ze swoją przychodnią telefonicznie lub za pomocą jego strony internetowej, gdzie zostanie ustalony dogodny dla obu stron termin teleporady. Umówiona w ten sposób wizyta może być przeprowadzona zarówno przez telefon, jak i wideo czat lub za pomocą wiadomości mailowej. Umówienie wizyty powinno być poprzedzone potwierdzeniem tożsamości pacjenta i zapewnienie poufności teleporady. Podczas indywidualnej rozmowy lekarz zadecyduje o konieczności (lub jej braku) bezpośredniego spotkania w przychodni. Szukasz numeru telefonu do przychodni? Skorzystaj z Katalogu firm i instytucji.
Jak uzyskać receptę i skierowanie?
Bez względu na to, w jakim momencie zagrożenia epidemicznego się znajdujemy ludzie wciąż potrzebują recept oraz skierowań do specjalistów.
E-recepta i e-skierowanie. Lekarze mają obowiązek wystawiania e-recept, e-skierowań oraz orzeczeń o tymczasowej niezdolności do pracy, podając pacjentowi niezbędne dane lub prosząc o odebranie skierowań bezpośrednio w przychodni w wyznaczonych godzinach. Obecna sytuacja wymaga podjęcia zdecydowanych kroków, które usprawnią konsultacje lekarskie i zmniejszą ryzyko rozprzestrzeniania wirusa pomiędzy pacjentami a personelem medycznym. Teleporady nie powinny budzić obaw, bo zostały przygotowane i opracowane dla ludzi - po to, by dbać o ich zdrowie i komfort życia.