Wiadomości z Rudy Śląskiej

Transport wielkogabarytowy: drogowy, kolejowy czy lotniczy?

  • Dodano: 2019-02-25 11:00

O transporcie ponadnormatywnym mówimy w przypadku przewozu  ładunku, który swoimi wymiarami bądź wagą przekracza dopuszczalne wartości określone w przepisach ruchu drogowego. To nie lada wyzwanie dla każdego przewoźnika.  Przewóz wielkogabarytowy wymaga całej masy zezwoleń oraz analizy ograniczeń związanych z infrastrukturą transportową.  Niesamowicie ważne jest tu staranne planowanie: przygotowanie trasy oraz dobranie właściwego pojazdu. Zastanówmy się, kiedy warto zdecydować się na transport ponadgabarytowy drogowy, lotniczy a kiedy kolejowy. Poznajmy poszczególne ograniczenia, a także ich mocne oraz słabe strony.


Transport lotniczy

+ czas
+ bezpieczeństwo
- koszt

Jego najmocniejszą stroną jest czas – przesyłki nadawane drogą powietrzną docierają najszybciej. Transport lotniczy gwarantuje niezawodność i bezpieczeństwo, a także punktualność dostaw. W ostatnim czasie obserwowany jest znaczący wzrost ilości transportu ponadnormatywnego realizowanego właśnie drogą lotniczą, pomimo iż koszt jest wciąż bardzo wysoki.  Jest to często wybierana forma dla dostaw międzynarodowych w sytuacjach, gdy wiąże się z ryzykiem zbyt długich przestojów produkcyjnych lub
w przypadku konieczności szybkiego transportu związanego z działalnością humanitarną. Transport lotniczy to jeden z najbezpieczniejszych środków transportu.

Transport kolejowy

+ koszt
- logistyka przeładunkowa
- optymalizacja trasy
- ograniczenie wagowe
- zezwolenia

Transport ponadgabarytowy kolejowy jest wybierany najczęściej w przypadku przewozu elementów konstrukcji maszyn przemysłowych, silników okrętowych, przęseł mostów, transformatorów elektrycznych czy sprzętu wojskowego. Trasa wtedy nie może przebiegać przez główne dworce kolejowe ani nie może prowadzić przez tereny miejskie. Problem mogą stanowić w tym przypadku także operacje przeładunkowe, bo miejsca docelowe dostawy na ogół leżą poza bocznicą kolejową. Ograniczeniem jest również waga ładunku, gdyż nie może ona przekroczyć granicy dopuszczalnego obciążenia na oś wagonu i metr bieżący szyny.
Należy pamiętać o tym, że wykonanie ponadgabarytowego transportu kolejowego wymaga powiadomienia stacji nadania na 30 dni przez przewozem - w przypadku transportu krajowego i 60 dni dla transportu międzynarodowego.

Transport drogowy

+ dostawa door to door
+ koszt
- zezwolenia
- logistyka na trasie

Transport ponadnormatywny drogowy jest wciąż najbardziej popularny. Nie ma tu ograniczeń związanych z lokalizacją bocznic kolejowych czy portów lotniczych. Wielką zaletą jest również to, że na całej trasie przewozu za ładunek odpowiedzialny jest jeden przewoźnik oraz towarzyszą mu osoby pilotujące. Łatwo też zaplanować punkty załadunku i rozładunku. Niestety, wymaga uzyskania największej ilości pozwoleń. Wiąże się z koniecznością podnoszenia trakcji, demontażu elementów infrastruktury, zorganizowania eskorty policji przy przejeżdżaniu przez miasta.

Pamiętajmy – każdy transport wielkogabarytowy jest inny i wymaga indywidualnej analizy.  Warto skorzystać z pomocy ekspertów z dziedziny logistyki, którzy doradzą najbardziej optymalną formę transportu, a także zadbają o ładunek od strony niezbędnych zezwoleń i odpowiednie ubezpieczenie przewożonego towaru.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.