Cyfrowa transformacja przedsiębiorstw dosięga coraz więcej branż oraz coraz więcej procesów biznesowych.
Właściwie staje się już standardem, a na przestrzeni kilku lat dosięgnie także te najbardziej tradycyjne przedsiębiorstwa. Digitalizacja dotyczy także rynku motoryzacyjnego, który stoi przed wyzwaniem przeformułowania procesu obsługi klienta. Jakie jeszcze zmiany czekają na firmy z branży automotive?
Kontakt z klientem
Obecnie, przedsiębiorstwa motoryzacyjne koncentrują się na tradycyjnych punktach sprzedaży, które wymagają fizycznej obecności klienta. Sieci dealerskie inwestują więc pieniądze w rozwój salonów samochodowych i zapewniają szereg udogodnień dla potencjalnych zainteresowanych. Nie jest to jednak droga prowadząca do unowocześniania biznesu zgodnie z digitalizacją. Jeśli firmy motoryzacyjne chcą przyciągnąć więcej klientów, muszą wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i udostępnić nowe formy zakupu samochodów. Z roku na rok, konsumenci dokonują coraz więcej zakupów przez strony internetowe czy aplikacje mobilne. Powszechne jest także pozyskiwanie informacji o produktach w tradycyjnych punktach sprzedaży, ale dokonywanie finalnej transakcji poprzez Internet. Te wszystkie procesy zaczynają także być coraz bardziej obecne w branży motoryzacyjnej. W dostosowywaniu się do nowych form obsługi klienta dużym wsparciem mogą być rozwiązania informatyczne, takie jak np. Product & Car Configurator. To aplikacja, która umożliwia skonfigurowanie samochodu bądź innego produktu zgodnie z indywidualnymi preferencjami klienta. Narzędzie daje możliwość wizualizacji pojazdu, jest nowoczesne oraz łatwe w obsłudze. Wdrożenie tego typu rozwiązania wpływa nie tylko na wzrost sprzedaży i podniesienie jakości obsługi klienta, ale buduje także wizerunek firmy jako tej, która podąża za trendami.
Proces decyzyjny
Podejmowanie decyzji o zakupie samochodu jest zazwyczaj poprzedzone jazdą próbną, która odbywa się w salonie sprzedaży. Nie każdy klient ma jednak czas by odbyć kilka, bądź kilkanaście jazd próbnych wszystkimi autami, które rozważa jako nowy zakup. Dlatego coraz więcej osób korzysta z opinii ekspertów jakimi w dobie social mediów są internetowi influencerzy. To oni w dużej mierze wyznaczają trendy i tym samym wpływają na decyzje zakupowe klientów. Firmy motoryzacyjne, które chcą podążać za wszechobecną digitalizacją, muszą więc otworzyć się na tego typu współpracę. Udostępnianie samochodów influencerom może się wkrótce okazać jednym z najefektywniejszych sposobów sprzedaży.
Pomoc w kryzysie
Przedsiębiorstwa z branży automotive, które chcą być liderami na rynku muszą więc podążać za trendami i umożliwiać swoim klientom dostęp do nowoczesnych rozwiązań. Każda firma napotyka na drodze swojego rozwoju na różne problemy i wyzwania, w takich przypadkach również warto korzystać z najnowszych rozwiązań. Jednym z takich narzędzi wspierających jest Hicron Recall App. To aplikacja, która przyspiesza oraz znacznie upraszcza wymianę wadliwych części w wyprodukowanych samochodach oraz obsługę roszczeń gwarancyjnych. Aplikacja została stworzona przez firmę Hicron, dla jednej z topowych firm motoryzacyjnych. Jest oparta na technologii SAP Fiori. Pozwala zapisywać wszystkie informacje oraz zdjęcia bezpośrednio w aplikacji zintegrowanej z systemem, dzięki czemu papierowe formularze zostają wyeliminowane.
Podążaj za digitalizacją
Warto więc jak najszybciej otworzyć się na zmiany związane z digitalizacją i zacząć przystosowywać swój biznes do nowych standardów. Próba pozostania przy tradycyjnych formach obsługi klienta czy zarządzania przedsiębiorstwem może narazić firmy motoryzacyjne na utratę zysków. Dlatego warto obserwować rynek, monitorować dostępne rozwiązania informatyczne i stopniowo wprowadzać je do swojego biznesu.