Wiadomości z Rudy Śląskiej

Zmieniłeś adres? Poinformuj ZUS!

  • Dodano: 2021-02-12 14:15

Zmieniasz adres zamieszkania, a może adres e-mail? Pamiętaj, by poinformować o tym ZUS. Wskazanie prawidłowych i aktualnych danych ma duży wpływ nie tylko na przepływ informacji, ale także na wypłatę świadczeń. Zdarza się, że renta bądź emerytura wraca do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż klient nie powiadomił o zmianie miejsca zamieszkania.

- To bardzo ważne, by pamiętać o poinformowaniu ZUS o każdej zmianie adresu. Korespondencja, którą wysyłamy do naszych klientów, kierowana jest pod ten, który jako ostatni został podany. Zatem, jeśli nie jest on zaktualizowany przez klienta, a list zostanie wysłany właśnie pod stary adres, gdzie dana osoba już nie przebywa, to taka korespondencja będzie doręczona skutecznie. Skutki jej doręczenia będą obciążały klientów jako adresata - przypomina Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Dlatego, aby list trafił pod właściwy adres, klienci zobowiązani są zgłaszać do urzędu każdą jego aktualizację, w tym także zmianę adresu elektronicznego.

Obowiązki pełnomocnika

W przypadku, gdy do załatwiania w ZUS spraw upoważniony został przedstawiciel lub pełnomocnik, osoba ta staje się stroną w postępowaniu z ZUS. Wówczas również ten przedstawiciel lub pełnomocnik ma obowiązek informować o zmianie adresu do doręczeń korespondencji z ZUS – w tym adresu elektronicznego.

Dbaj o swoje dane

Brak aktualnego adresu może spowodować, że z korespondencją potencjalnie może się zapoznać osoba do tego nieuprawniona. W takim przypadku istnieje ryzyko naruszenia praw i wolności związanych z udostępnieniem danych osobowych zawartych w korespondencji. Może to spowodować szkody materialne i niematerialne, w tym tak poważne jak kradzież tożsamości, nadużycia i straty finansowe lub naruszenie dobrego imienia.

Aktualizacja w przepisach prawa

Zgodnie z przepisem art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego, w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu, w tym adresu elektronicznego. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.

Zobacz także

Komentarze (3)    dodaj komentarz »

  • Belebeleklup

    I tak cie znajdą

  • Karl

    trzeba być niepełnosprawnym umysłowo by ZUS-owi (czy generalnie jakiemukolwiek podmiotowi publicznemu przekazać adres email), tzn. czasem trzeba (np. bon turystyczny) ale wtedy obowiązkowo, zabrania się wykorzystania w innej sprawie... Od razu dodaja: biznesmeny mnie nie obchodzą.

  • Pracownik lutowy

    Idź lepiej schowaj się w lesie, tam cię nikt nie znajdzie, ani nawet nie będzie szukał.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.