Wiadomości z Rudy Śląskiej

Co to jest CTR. Jak go analizować i optymalizować?

  • Dodano: 2022-01-11 11:45

Skrót CTR oznacza Click Through Rate (współczynnik klikalności). Jest przedstawiany w formie procentowej i wizualizuje odsetek użytkowników klikających w link. To metryka, które szczególne znaczenie ma w kontekście reklam Google Ads oraz przy pozycjonowaniu witryny. CTR pozwala w jasny sposób określić, ilu średnio użytkowników otwiera stronę internetową.

Ile powinien wynosić CTR?

Aby obliczyć CTR, należy liczbę kliknięć w link podzielić przez liczbę wyświetleń. Jeżeli spośród 100 wyświetleń użytkownicy wykonali działanie 12 razy, CTR będzie wynosić 12%. Właściciele stron internetowych niejednokrotnie zastanawiają się, jaka wartość jest uznawana za optymalną. To znaczy: kiedy CTR można uznać za wysoki, a kiedy za niski? Wielu marketerów często wskazują na wartość 5%, którą administratorzy witryn powinni obrać za cel zarówno w kontekście Google Ads, jak i pozycjonowania witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Badania przeprowadzone przez portal WordStream wskazują, że w przypadku reklam średni CTR może wynosić nawet mniej niż 1%, a kampania ciągle będzie skuteczna. To zjawisko naturalne, wynikające z faktu, iż wielu użytkowników po prostu unika klikania w linki reklamowe. W przypadku organicznych wyników wyszukiwania średni CTR to około 2%. Wydaje się, że różnica jest niewielka, jednak w praktyce to dwa razy więcej niż płatne reklamy Google Ads w sieci wyszukiwania. Jednocześnie należy pamiętać, że choć w teorii wyższy CTR jest „lepszy”, to nie zawsze wysokie wyniki oznaczają korzystny współczynnik konwersji. 

Jak analizować CTR?

Do analizy współczynnika CTR możesz wykorzystać dwa narzędzia. Jeżeli chcesz sprawdzić współczynnik klikalności w wynikach organicznych, przejdź do Google Search Console. Otrzymasz dokładne dane, które możesz filtrować na wiele sposobów. Narzędzie pozwala zweryfikować CTR dla dowolnego adresu URL, a także różnych fraz kluczowych. Natomiast współczynnik klikalności dla kampanii reklamowych Google Ads możesz zweryfikować w swoim panelu, gdzie znajdują się informacje o kampanii. Jeżeli zastanawiasz się, czy Twój CTR jest niski lub wysoki, postaraj się znaleźć informacje w sieci, jaki jest średni współczynnik klikalności w branży, w której działasz. Będzie to wiarygodny punkt odniesienia, pozwalający sprawdzić, czy kampania Google Ads jest efektywna, czy może wymaga ulepszenia.

Optymalizacja CTR – jak uzyskać wyższy współczynnik?

Istnieje szereg technik wykorzystywanych do podniesienia współczynnika CTR. Przede wszystkim pamiętaj o użyciu zwrotu Call To Action w reklamach oraz meta description w przypadku wyników organicznych. CTA to sformułowania zachęcające do działania. Powinny więc zawierać słowa takie jak: sprawdź, zobacz, odkryj, zamów. Użytkownicy całkowicie nieświadomie reagują na tego rodzaju komunikaty w lepszy sposób, częściej klikając w link do strony internetowej. Wiele badań wskazuje, że również stosowanie emoji może wpływać na CTR, bowiem są to elementy skutecznie skupiające na sobie uwagę. Wielu marketerów i specjalistów SEM wykorzystuje cyfry, które także mogą podnieść CTR. W kontekście wyników organicznych koniecznie sprawdź, czy wszystkie meta dane są poprawnie zaimplementowane. Jeżeli tytuł i opis strony są niezgodne z adresem URL, współczynnik klikalności może być niski.

Czy CTR ma wpływ na pozycjonowanie strony?

Osoby pozycjonujące swoje strony internetowe niejednokrotnie zastanawiają się nad tym, czy wskaźnik CTR ma wpływ na SEO (https://semcore.pl/seo-co-to-i-komu-jest-potrzebne/). Wszelkie badania oraz komunikaty ze strony Google wskazują na brak takiej korelacji. Pamiętaj jednak, że wyższy współczynnik klikalności pozwala zbierać wyższy ruch (zarówno w kontekście wyników organicznych, jak i reklam). W teorii więc wskaźnik CTR powinien być jak największy. Wówczas witryna będzie notować ruch, co w sprzyjających warunkach pozwala zrealizować więcej konwersji. Regularnie monitoruj współczynnik klikalności i staraj się ulepszać stronę, aby CTR zawsze był na satysfakcjonującej pozycji. To metryka niezwykle ważna zarówno w SEO, jak i przy kampaniach reklamowych Google Ads.
 

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.