Zaprojektowanie atrakcyjnej etykiety wymaga przemyślenia kilku ważnych kwestii. Niezwykle istotna jest jej odpowiednia kolorystyka. Barwy najlepiej wybrać, kierując się tym, jakie oddziaływanie mają one na odbiorców. Należy także dostosować je do identyfikacji wizualnej marki. Nie można też zapomnieć o zwróceniu uwagi na aspekty techniczne związane z drukiem kolorowych etykiet.
Kolory RGB, CMYK, Pantone – co warto wiedzieć?
Wybranie odpowiednich kolorów etykiety jest bardzo ważne. To często one w pierwszej kolejności przykuwają wzrok klientów i tym samym wzbudzają ich zainteresowanie danym produktem. Zlecając wykonanie etykiet drukarni cyfrowej, warto więc zwrócić uwagę na pewne ważne kwestie.
Przede wszystkim trzeba dowiedzieć się, jaką skalę kolorystyczną wykorzystuje firma poligraficzna. Takie informacje można sprawdzić w Internecie, wpisując w wyszukiwarkę internetową np. „drukarnia kolory”. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest paleta CMYK, czyli druk przy pomocy czterech podstawowych farb. Wykorzystuje się w nim takie kolory jak cyan, czyli odcień niebieskiego, magenta, czyli barwę podobną do fuksji, yellow, czyli żółty, oraz black, zwany inaczej key color – czarny. Wiele firm oferuje jednak rozszerzenie tej palety o dodatkowe barwy (w tym kolory Pantone, które zapewniają doskonałe spasowanie kolorystyczne).
Warto przy tym mieć na uwadze, że projekt etykiety w wersji cyfrowej może różnić się kolorystyką od ostatecznego wydruku. Wszystko dlatego, że barwy na komputerze widoczne są w skali RGB. Po wydrukowaniu mogą być więc mniej żywe. Aby mieć pewność, że spełniają pierwotne oczekiwania, warto zamówić wydruk próbny, by móc wszystko dokładnie sprawdzić.
Czym kierować się, wybierając kolory etykiet?
Jakie konkretne barwy warto umieścić na etykiecie? Wybierając odpowiednie odcienie, trzeba dostosować je do typu sprzedawanego towaru, grupy odbiorców, do których kierowany jest dany produkt, oraz wyglądu opakowania, na którym ma znaleźć się etykieta. Wszystko powinno doskonale ze sobą współgrać.
Ponadto warto sięgnąć do zasad wynikających z psychologii kolorów. Okazuje się bowiem, że barwy mogą mieć wpływ na nastrój, emocje i nastawienie ludzi. Konkretne z nich mogą więc np. wzbudzać zaufanie (odcienie niebieskiego), zachęcać do działania (czerwony i pomarańczowy), kojarzyć się z naturą (zielony) czy przywodzić na myśl coś luksusowego (czarny).
Istotne jest też oczywiście, aby poszczególne elementy kolorystyczne etykiety do siebie pasowały i nie „gryzły” się ze sobą, a tworzyły jedną spójną całość. Trzeba przy tym zadbać nie tylko o same odcienie, lecz także odpowiedni kontrast między barwami.
Kolory dostosowane do stylu marki
Kolorystyka etykiety powinna być także dopasowana do całokształtu identyfikacji wizualnej danej marki. To bardzo ważne, ponieważ dzięki temu opatrzony nią produkt od razu będzie przywodził na myśl daną firmę. Pozwoli to także na budowanie skojarzeń z konkretnym towarem, dzięki czemu klienci chętniej sięgną po niego w przyszłości.