Chociaż kalendarzowa zima już trwa, śnieg i mróz na razie omijają Rudę Śląską. Przygotowania do Akcji Zima rozpoczęto już wcześniej, a działania prowadzone są zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Gotowość na każdą pogodę
W tym roku zimowe i letnie utrzymanie dróg w Rudzie Śląskiej realizuje Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych Jacek Wieczorek wraz z podwykonawcą Darko Dariusz Drążkiewicz. Jak podaje rzeczniczka rudzkiego magistratu, Agnieszka Piekorz-Hałczyńska, do zimowej akcji przygotowano:
- 3000 ton soli do posypywania dróg,
- 23 skrzynie z piaskiem rozmieszczone w miejscach szczególnie niebezpiecznych,
- 10 pługo-piaskarko-solarek i 6 pługo-piaskarek w pełnej gotowości.
Całodobowe pogotowie oraz prowadzenie czynnych działań zimowych pozwalają na szybkie reagowanie w przypadku nagłego pogorszenia warunków atmosferycznych.
Kolejności zimowego utrzymania
Drogi w Rudzie Śląskiej są podzielone na cztery kolejności utrzymania zimowego, w zależności od ich znaczenia w układzie komunikacyjnym:
- I kolejność: drogi, po których odbywa się komunikacja zbiorowa (wojewódzkie, powiatowe i gminne).
- II kolejność: pozostałe drogi powiatowe i kluczowe drogi gminne o dużym znaczeniu komunikacyjnym.
- III kolejność: drogi gminne o mniejszym znaczeniu, w tym osiedlowe.
- IV kolejność: drogi gruntowe i gminne o minimalnym natężeniu ruchu.
– Drogi I kolejności są odśnieżane w pierwszej kolejności, aby zapewnić przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych. Dopiero po ich odśnieżeniu przystępujemy do utrzymania dróg II kolejności, a w przypadku intensywnych opadów śniegu podejmowane są działania także dla III i IV kolejności – wyjaśnia Agnieszka Piekorz-Hałczyńska.
Za co odpowiada miasto, a za co właściciele nieruchomości?
Miasto odpowiada za zimowe utrzymanie dróg publicznych – wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Interwencyjnie utrzymywane są także drogi wewnętrzne należące do gminy.
- Jednocześnie informujemy, że Miasto jedynie zapewnia utrzymanie zimowe dróg dla pieszych przyległych tylko do terenów gminnych, na podstawie umów z Wykonawcami pod nazwą: „Sprzątanie i zimowe utrzymanie dróg dla pieszych (w tym schodów), dróg rowerowych i parkingów na terenie miasta Ruda Śląska”. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie zimowe dróg dla pieszych przyległych bezpośrednio do granicy ich nieruchomości na podstawie Ustawy o utrzymaniu czystości oraz porządku w gminach - mówi Agnieszka Piekorz-Hałczyńska.
Właściciele nieruchomości są natomiast zobowiązani do odśnieżania chodników przyległych bezpośrednio do ich posesji, bram wjazdowych, podwórek oraz usuwania sopli i zwałów śniegu z dachów budynków. Prawo przewiduje jednak kilka odstępstw od tego obowiązku. Chodnika nie trzeba odśnieżać, jeśli gmina pobiera opłaty za postój lub parkowanie pojazdów w miejscu przeznaczonym także dla ruchu pieszych. Właściciel nie musi też usuwać śniegu z graniczących z posesją przystanków autobusowych czy tramwajowych, które są wyraźnie oznaczone.
Właściciele nieruchomości we własnym zakresie muszą też odśnieżać i likwidować lód z bramy i podwórza swojej posesji, a także usuwać sople i zwały śniegu z dachu budynku i zabudowań gospodarczych znajdujących się na ich terenie. Odgarnięty przy tym śnieg powinien być składowany w miejscu, w którym nie będzie powodował zakłóceń w ruchu pieszych i samochodów.
Mandat za nieodśnieżony chodnik
Z art. 117 Kodeksu wykroczeń wynika, że za nieodśnieżenie części drogi przeznaczonej dla ruchu pieszego właścicielowi grozi kara nagany lub grzywny w wysokości do 1500 zł. Taką samą karę można otrzymać np. za nieusunięcie sopli z elementów elewacji. Do prawdziwych konsekwencji finansowych dochodzi wtedy, gdy ktoś poślizgnie się i poturbuje przed naszym domem. Osoba, która ucierpiała, może wówczas żądać od nas odszkodowania np. za złamanie nogi.