Wiadomości z Rudy Śląskiej

COVID opóźnia uruchomienie autobusowych linii metropolitalnych

  • Dodano: 2021-03-26 08:00, aktualizacja: 2021-03-26 08:30

Z uwagi na ogłoszone przez rząd obostrzenia, pierwsze autobusowe linie metropolitalne zostaną uruchomione później niż planowano. Nastąpi to nie 5 kwietnia, lecz tydzień po zakończeniu lockdownu. 

Przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz Zarządu Transportu Metropolitalnego zgodnie podkreślają, że w dobie rozwijającej się trzeciej fali pandemii, wprowadzonych przez rząd obostrzeń i zaleceń dotyczących świadczenia pracy w trybie zdalnym, utrzymanie pierwotnego terminu pierwszego etapu projektu jest nieuzasadnione.

– Uruchamianie nowych połączeń, w czasie trudnego do przewidzenia popytu na przewozy, nie jest działaniem właściwym. W związku z tym nie chcemy wdrażać projektu w okresie, kiedy linie nie będą spełniały swoich zadań. Utrzymanie wcześniej zaplanowanego terminu nie jest obecnie uzasadnione ani potrzebami przewozowymi, ani zasadami ekonomii – wskazuje Aleksander Sobota, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM.

– To była trudna decyzja, tym bardziej, że nasi pracownicy oraz przedstawiciele gmin włożyli już bardzo dużo pracy w realizację tego projektu – przyznaje dyrektor Sobota

GZM i ZTM na razie nie wskazują precyzyjnego, nowego terminu uruchomienia pierwszych autobusowych linii metropolitalnych. Uzależnione to zostało od rozwoju sytuacji. Zdecydowano jednak, że nowe połączenia powinny ruszyć tydzień po zakończeniu lockdownu.

– Takie postawienie sprawy zwiększa naszą elastyczność – dodaje dyrektor Sobota.  

Linie metropolitalne to system 31 linii autobusowych, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się między największymi ośrodkami. Pierwsze z nich będą przede wszystkim obsługiwać duże miasta, a co za tym idzie duże potoki pasażerskie. W kolejnym etapie na ulice wyjadą autobusy tych linii, których główną rolą będzie integracja obszarów Metropolii. W ostatnim z etapów uruchomione zostaną te linie, których celem będzie zwiększenie dostępności komunikacyjnej na obszarze GZM.  

System linii metropolitalnych będzie się wpisywał w mechanizm „samodoskonalenia”

Co 6 miesięcy Metropolia będzie dokonywała analizy wykorzystania połączeń z użyciem m.in. nowego systemu liczenia pasażerów. Jest to mechanizm, który pozwala na znacznie lepsze dopasowanie siatki połączeń do potrzeb. W celu dalszego doskonalenia tych połączeń, Metropolia planuje również zbudować narzędzie online z wykorzystaniem geoankiet. Odbędą się również spotkania z mieszkańcami, podczas których przeanalizowane zostaną zgłoszone sugestie dotyczące zmiany funkcjonowania połączeń metropolitalnych.  


Linie metropolitalne usprawnią podróżowanie po GZM

Metrolinie z założenia mają skrócić czas przejazdu między poszczególnymi dużymi miastami i ułatwić przemieszczanie się mieszkańcom Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

- Uruchomienie tych linii daje szereg korzyści naszym pasażerom. Połączenia te udoskonalą ofertę transportową ZTM, ułatwią dostępność do poszczególnych gmin i poprawią jakość życia mieszkańców - mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.

W ramach pierwszego etapu prac planowane jest uruchomienie następujących linii metropolitalnych:

  • M1 relacji: Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice,
  • M2 relacji: Katowice – Sosnowiec – Dąbrowa Górnicza,
  • M3 relacji: Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry,
  • M4 relacji: Katowice – Sosnowiec,
  • M18 relacji: Gliwice – Gierałtowice – Mikołów – Tychy,
  • M24 relacji: Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze,
  • AP relacji: Katowice – Sosnowiec – Będzin – Psary – Siewierz – Mierzęcice – Ożarowice.

Drugi etap to włączenie linii uzupełniających, które mają integrować obszar metropolii. Ostatni, trzeci etap, to rozpoczęcie kursów dowozowych (M100-M108). Łącznie drugi i trzeci etap zakładają wprowadzenie kolejnych 24 linii. Mają one zostać zrealizowane do końca 2021 roku.

– To "projekt kroczący": przyjęliśmy wstępnie daty, ale dokładnych jeszcze nie da się określić – mówi o dwóch ostatnich etapach zastępca dyrektora ds. przewozów ZTM Aleksander Sobota. 

Autobusy dwóch ze wkrótce uruchomionych metrolinii będą przejeżdżać przez Rudę Śląską. Chodzi o linię M1 przebiegającą przez: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Drugą linią będzie M24 biegnąca przez: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze. Zobaczcie szczegóły dotyczące tych linii. 


M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice


 



M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze



Prezentacja projektu nowej siatki połączeń

Zobacz także

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.