COVID opóźnia uruchomienie autobusowych linii metropolitalnych

Czas czytania: 8 min.

Z uwagi na ogłoszone przez rząd obostrzenia, pierwsze autobusowe linie metropolitalne zostaną uruchomione później niż planowano. Nastąpi to nie 5 kwietnia, lecz tydzień po zakończeniu lockdownu. 

Przedstawiciele Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii oraz Zarządu Transportu Metropolitalnego zgodnie podkreślają, że w dobie rozwijającej się trzeciej fali pandemii, wprowadzonych przez rząd obostrzeń i zaleceń dotyczących świadczenia pracy w trybie zdalnym, utrzymanie pierwotnego terminu pierwszego etapu projektu jest nieuzasadnione.

– Uruchamianie nowych połączeń, w czasie trudnego do przewidzenia popytu na przewozy, nie jest działaniem właściwym. W związku z tym nie chcemy wdrażać projektu w okresie, kiedy linie nie będą spełniały swoich zadań. Utrzymanie wcześniej zaplanowanego terminu nie jest obecnie uzasadnione ani potrzebami przewozowymi, ani zasadami ekonomii – wskazuje Aleksander Sobota, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM.

– To była trudna decyzja, tym bardziej, że nasi pracownicy oraz przedstawiciele gmin włożyli już bardzo dużo pracy w realizację tego projektu – przyznaje dyrektor Sobota

GZM i ZTM na razie nie wskazują precyzyjnego, nowego terminu uruchomienia pierwszych autobusowych linii metropolitalnych. Uzależnione to zostało od rozwoju sytuacji. Zdecydowano jednak, że nowe połączenia powinny ruszyć tydzień po zakończeniu lockdownu.

– Takie postawienie sprawy zwiększa naszą elastyczność – dodaje dyrektor Sobota.  

Linie metropolitalne to system 31 linii autobusowych, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się między największymi ośrodkami. Pierwsze z nich będą przede wszystkim obsługiwać duże miasta, a co za tym idzie duże potoki pasażerskie. W kolejnym etapie na ulice wyjadą autobusy tych linii, których główną rolą będzie integracja obszarów Metropolii. W ostatnim z etapów uruchomione zostaną te linie, których celem będzie zwiększenie dostępności komunikacyjnej na obszarze GZM.  

System linii metropolitalnych będzie się wpisywał w mechanizm „samodoskonalenia”

Co 6 miesięcy Metropolia będzie dokonywała analizy wykorzystania połączeń z użyciem m.in. nowego systemu liczenia pasażerów. Jest to mechanizm, który pozwala na znacznie lepsze dopasowanie siatki połączeń do potrzeb. W celu dalszego doskonalenia tych połączeń, Metropolia planuje również zbudować narzędzie online z wykorzystaniem geoankiet. Odbędą się również spotkania z mieszkańcami, podczas których przeanalizowane zostaną zgłoszone sugestie dotyczące zmiany funkcjonowania połączeń metropolitalnych.  


Linie metropolitalne usprawnią podróżowanie po GZM

Metrolinie z założenia mają skrócić czas przejazdu między poszczególnymi dużymi miastami i ułatwić przemieszczanie się mieszkańcom Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Uruchomienie tych linii daje szereg korzyści naszym pasażerom. Połączenia te udoskonalą ofertę transportową ZTM, ułatwią dostępność do poszczególnych gmin i poprawią jakość życia mieszkańców – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.

W ramach pierwszego etapu prac planowane jest uruchomienie następujących linii metropolitalnych:

  • M1 relacji: Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice,
  • M2 relacji: Katowice – Sosnowiec – Dąbrowa Górnicza,
  • M3 relacji: Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry,
  • M4 relacji: Katowice – Sosnowiec,
  • M18 relacji: Gliwice – Gierałtowice – Mikołów – Tychy,
  • M24 relacji: Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze,
  • AP relacji: Katowice – Sosnowiec – Będzin – Psary – Siewierz – Mierzęcice – Ożarowice.

Drugi etap to włączenie linii uzupełniających, które mają integrować obszar metropolii. Ostatni, trzeci etap, to rozpoczęcie kursów dowozowych (M100-M108). Łącznie drugi i trzeci etap zakładają wprowadzenie kolejnych 24 linii. Mają one zostać zrealizowane do końca 2021 roku.

– To “projekt kroczący”: przyjęliśmy wstępnie daty, ale dokładnych jeszcze nie da się określić – mówi o dwóch ostatnich etapach zastępca dyrektora ds. przewozów ZTM Aleksander Sobota. 

Autobusy dwóch ze wkrótce uruchomionych metrolinii będą przejeżdżać przez Rudę Śląską. Chodzi o linię M1 przebiegającą przez: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Drugą linią będzie M24 biegnąca przez: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze. Zobaczcie szczegóły dotyczące tych linii. 

M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice


 


M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze



Prezentacja projektu nowej siatki połączeń

Tagi:

ZTM
Justyna Romanczyk
Źródło: ZTM

Dodaj komentarz

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe