Wiadomości z Rudy Śląskiej

Firma z Rudy Śląskiej dokona modernizacji terminalu pasażerskiego B w Pyrzowicach

  • Dodano: 2019-07-02 10:00, aktualizacja: 2019-07-03 09:53

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca Katowice Airport wybrało wykonawcę przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B. Zwycięzcą procedury przetargowej, w której oferty złożyło pięć podmiotów, została firma z Rudy Śląskiej - Promus Ruda Śląska Sp. z o.o. Wartość umowy to 77,4 mln zł netto.

Celem inwestycji jest usprawnienie pracy Katowice Airport, poprzez nowy układ funkcjonalny terminalu pasażerskiego B, zapewniający zasadniczą poprawę wydajności i jakości obsługi pasażerów oraz dostosowanie systemu kontroli bezpieczeństwa do wyższych, planowanych norm.

Aktualnie w Katowice Airport funkcjonują trzy terminale pasażerskie

  • Terminal pasażerski A o powierzchni użytkowej 9 800 m2, w którym obsługiwany jest ruch wylotowy do krajów nienależących do strefy Schengen.
     
  • Następnie terminal B o powierzchni użytkowej ponad 12 200 m2. Korzystają z niego pasażerowie podróżujący do krajów należących do strefy Schengen.
     
  • Ostatnim obiektem jest terminal C, w którym obsługiwany jest cały ruch przylotowy. Jego powierzchnia użytkowa to prawie 7 000 m2.

Łącznie, powierzchnia użytkowa wszystkich terminali pasażerskich to ok. 29 000 m2. Roczna, szacunkowa przepustowość całej infrastruktury terminalowej to ok. 6 mln pasażerów.

Terminal pasażerski B oddany został do użytku w lipcu 2007 roku. Do połowy 2015 roku obsługiwany był w nim cały ruch wylotowy i przylotowy pomiędzy Katowice Airport a krajami strefy Schengen. W połowie 2015 roku w terminalu zlikwidowano funkcje przylotowe, które przekazane zostały do nowo otwartego terminalu C.

W ciągu 12 lat funkcjonowania terminalu B (od lipca 2007 roku do lipca 2019 roku) obsłużono w nim około 14 mln podróżnych, w tym samym czasie z siatki połączeń Katowice Airport skorzystało około 37,3 mln pasażerów.

Rozbudowa i przebudowa terminalu pasażerskiego B

W ramach inwestycji powierzchnia użytkowa budynku zwiększy się o blisko 40 proc. do 17,2 tys. mkw. Jego kubatura wzrośnie o 35 proc. Obiekt zostanie nie tylko powiększony, czeka go także wymiana i przebudowa wnętrza. Od strony parkingów powstania nowa elewacja, która architektonicznie będzie spójna z elewacjami terminali pasażerskich A i C, dzięki temu poprawi się estetyka południowej części infrastruktury terminalowej. Istotną zmianą będzie przesunięcie o ok. 17,5 metra fasady terminalu pasażerskiego B na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwi połączenie budynków.

Wewnątrz hali ogólnodostępnej także dojdzie do znaczących zmian, polegających na rozdzieleniu poziomami strefy stanowisk kontroli biletowo-bagażowej ze strefą kontroli bezpieczeństwa. Aktualnie obydwie znajdują się na parterze.

W nowej strefie kontroli bezpieczeństwa, która powstanie na pierwszym piętrze, z 6 do 8 wzrośnie liczba stanowisk kontroli bezpieczeństwa. Z kolei parter budynku przeznaczony zostanie tylko pod stanowiska kontroli biletowo-bagażowej, których liczba wzrośnie z 18 do 28. Przedstawiciele GTL podkreślają, że dwa stanowiska dedykowane będą samodzielnej odprawie biletowej wraz z możliwością samodzielnego nadania bagażu rejestrowanego. Komunikację pomiędzy parterem a pierwszym piętrem zapewnią ruchome chodniki tzw. travelatory.

Hala odlotów

W hali odlotów, po kontroli bezpieczeństwa, na pasażerów też czekać będą duże zmiany. Po pierwsze znacząco wzrośnie powierzchnia hali. Dodatkowe powierzchnie zostaną przeznaczone m.in. pod powiększony salonik Executive Lounge oraz ogólnodostępną restaurację z widokiem na płytę lotniska.

Od podstaw powstanie strefa sklepów wolnocłowych. Projekt zakłada także budowę trzech zewnętrznych klatek schodowych, zlokalizowanych za drogą serwisową przebiegającą wzdłuż terminala. Klatki połączone będą z budynkiem terminala za pomocą pomostów o konstrukcji stalowej. Każda z klatek posiadać będzie dwa niezależne ciągi dla pasażerów, dzięki temu liczba bramek do boardingu wzrośnie z 10 do 16.

Modernizację wykona firma z Rudy Śląskiej

Zwycięzcą procedury przetargowej, w której oferty złożyło pięć podmiotów, została firma z Rudy Śląskiej - Promus Ruda Śląska Sp. z o.o. Spółka powstała w 1991 roku. Przez ponad 25 lat obecności na rynku firma wypracowała pozycję lidera, stając się jednym z najbardziej doświadczonych polskich zakładów wytwarzających komponenty, z których powstają konstrukcje stalowe.

Jako producent konstrukcji stalowych stawiamy na najwyższą jakość elementów, którą gwarantuje nasza własna wytwórnia stali - czytamy na stronie firmy.

Wśród inwestycji zrealizowanych przez firmę Promus Ruda Śląska Sp. z o.o. na terenie Polski są hale stalowe mieszczące obiekty użyteczności publicznej, przemysłowe, handlowo-usługowe oraz związane z ochroną środowiska.

Prace budowlane rozpoczną się we wrześniu 2019 roku

Prace budowlane rozpoczną się we wrześniu 2019 roku i potrwają najpóźniej do końca pierwszej połowy 2021 roku. W ich trakcie planowane są różne wyłączenia funkcjonalności terminalu pasażerskiego B. Wstępny harmonogram, który może ulec jeszcze niewielkiej zmianie, zakłada, że do 31 sierpnia 2020 roku podstawowe funkcjonalności związane z odprawą, kontrolą bezpieczeństwa i boardingiem pasażerów będą dostępne.

Z początkiem III kwartału 2020 r. terminal pasażerski B zostanie zamknięty, by powrócić do funkcjonowania w nowej odsłonie, najpóźniej do końca pierwszego półrocza 2021 roku. W trakcie czasowego wyłączenia terminalu B, podróżujący do krajów strefy Schengen obsługiwani będą w terminalu pasażerskim A oraz tymczasowym terminalu pasażerskim T. Na potrzeby tego obiektu zaadaptowany zostanie tzw. stary terminal cargo. W terminalu T dostępne będą 4 stanowiska do odprawy biletowo-bagażowej, 3 lub 4 stanowiska do kontroli bezpieczeństwa oraz 4 bramki do boardingu. W obiekcie znajdować się będą toalety, a w części po kontroli bezpieczeństwa sklep wolnocłowy.

Rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego B będzie niemały wyzwaniem, ponieważ prowadzona będzie na tętniącym życiem, lotniskowym organizmie. Dlatego już teraz chcielibyśmy przeprosić za wszelkie niedogodności i zapewnić, że razem z wykonawcą robót, będziemy robili wszystko, żeby je zminimalizować. Korzystając z naszych kanałów w mediach społecznościowych i strony internetowej z wyprzedzeniem będziemy informować o wszelki niedogodnościach związanych z realizację przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B - mówi Artur Tomasik, prezes GTL SA.

Efektem rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego B będzie wzrost przepustowości, która liczona 10 godzin dziennie, przy natężeniu umożliwiającym ciągłą pracę bez spadku komfortu wyniesie 1 800 pasażerów na godzinę i 18 000 na dobę. Tym samym roczna przepustowość obiektu wzrośnie z 2 mln do 4 mln podróżnych, a całej infrastruktury terminalowej z ok. 6 mln do 8 mln pasażerów. Powierzchnia terminali pasażerskich wzrośnie do 34 000 m2.

Firma z Rudy Śląskiej dokona modernizacji terminalu pasażerskiego B w Pyrzowicach

Komentarze (2)    dodaj »

  • Hela

    Gratulacje dla Promus Ruda Śląska! Brawo Wy!

  • doris

    A nie Węglokoks :)

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również