Mimo malejącego bezrobocia w województwie śląskim, wielu mieszkańców Rudy Śląskiej nadal nie może znaleźć zatrudnienia. Poszukiwanie zajęcia zgodnego z oczekiwaniami trwa nawet kilkanaście miesięcy, co jest powodem zniechęcenia, czy frustracji. Warto zastanowić się, gdzie tkwi przyczyna, aby móc ją wyeliminować.
Dane statystyczne mówią, że systematycznie rośnie liczba godzin spędzanych w pracy przez mieszkańców Śląska. Przeciętna osoba pracuje zazwyczaj więcej niż 8 godzin dziennie. Ogólnopolskie Badania Satysfakcji z Pracy przeprowadzone w 2011 roku dowodzą natomiast, że co trzeci pracownik nie jest zadowolony ze swojego zajęcia, a co czwarty w ogóle nie czuje się z nim związanym. Takie wyniki są bardzo niepokojące, dlatego warto zastanowić się, jakie podjąć kroki, aby poprawić tą sytuację.
Znajomość własnych zalet to podstawa
Po pierwsze należy sprecyzować swoje kwalifikacje, umiejętności oraz zalety. Po drugie, warto przemyśleć własne wymagania i oczekiwania względem przyszłej pracy. Dopiero na tej podstawie można rozpocząć poszukiwania konkretnego zajęcia, które będzie pasować do predyspozycji kandydata. Jeśli dokumenty aplikacyjne zostały dobrze ocenione przez rekrutera, aplikant może spodziewać się zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Bardzo często padają na niej pytania o słabe oraz mocne strony kandydata, a także o jego zawodowe plany na przyszłość. Warto mieć przygotowaną odpowiedź na tego typu zagadnienia.
Paweł Strykowski, właściciel regionalnego portalu pracy praca-ruda.pl uważa, że: kandydaci świadomi swoich zalet oraz umiejętności są bardziej pewni siebie w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, dzięki czemu odbierani są jako osoby profesjonalne i kompetentne, potrafią też wynegocjować lepsze warunki finansowe”.
Kluczowa rola dokumentów aplikacyjnych
CV wraz z listem motywacyjnym to podstawowe narzędzia w rękach osób ubiegających się o pracę. Ich właściwe przygotowanie znacznie zwiększa szanse na otrzymanie wymarzonej posady. Warto zapoznać się z poradami zamieszczonymi w Internecie na temat ich poprawnego sporządzenia. Trzeba jednak pamiętać, że oba dokumenty muszą być odpowiedzią na konkretne ogłoszenie.
Nie wolno pomijać estetycznego aspektu CV oraz listu motywacyjnego. Niestarannie przygotowane mogą świadczyć o tym, że pracownik nie zadba również o jakość swojej pracy. Warto skorzystać z gotowych szablonów lub na ich podstawie stworzyć własny projekt. Oryginalne pomysły zwrócą uwagę rekrutera, co zwiększa szanse na otrzymanie zatrudnienia, zwłaszcza w branżach, gdzie liczy się pomysłowość i kreatywność, na przykład w agencji reklamowej.
Gdzie szukać ofert pracy?
Najbardziej popularnym sposobem na znalezienie pracy jest przeglądanie ogłoszeń umieszczanych w Internecie. Poszukujący ma do dyspozycji portale ogólnopolskie oraz lokalne. Do tych ostatnich dołączył niedawno serwis Praca-ruda.pl, który należy do Regionalnych Portali Pracy skupiających oferty pracy z całego województwa śląskiego. Posiadają one bogatą bazę ogłoszeń, która stale jest powiększana i uaktualniana.
Mimo, że portale działają od niedana to już odnotowujemy miesięcznie ponad 160 tysięcy wizyt, a nasze baza ofert stale się powiększa. Na portalach poza ogłoszeniami pracy publikowane są porady dla pracodawców i pracowników redagowane przez specjalistów z zakresu prawa pracy, a także naszych dziennikarzy – mówi Gabriela Pyjas z redakcji Regionalnych Portali Pracy.
Social media, a rekrutacja
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że social media odgrywają znaczącą rolę w procesie rekrutacyjnym. Potencjalni pracodawcy często przyglądają profile kandydatów na Facebooku, czy Instagramie, aby potwierdzić wiarygodność danych zawartych w CV oraz sprawdzić, czy aplikant będzie pasował do charakteru firmy. Należy być dlatego bardzo ostrożnym w zamieszczaniu informacji oraz zdjęć na swoim profilu. Mogą one okazać się kompromitujące, a tym samym przekreślić szansę na pracę na konkretnym stanowisku.Z drugiej strony odpowiednio zbudowany profil może okazać się pomocny. Warto chwalić się swoimi sukcesami oraz dzielić pasjami. Pokazanie się w social mediach od jak najlepszej strony z pewnością przyciągnie uwagę rekrutera.
Jak aplikować?
Podczas wysyłania dokumentów aplikacyjnych trzeba korzystać z oficjalnego maila, na przykład jankowski@poczta.pl. Nie powinno się jednym mailem wysyłać CV do wielu firm. Treść wiadomości zawsze powinna być zredagowana oficjalnym językiem, potoczne sformułowania oraz emotikony są niedopuszczalne. Wiadomość musi zawierać tytuł (np. imię, nazwisko + nazwa stanowiska), a także powinna być dostosowana do treści ogłoszenia.
Krok po kroku do celu
Aby znaleźć wymarzoną pracę należy systematycznie przeglądać aktualne oferty pracy. Dokumenty aplikacyjne muszą być przygotowane na podstawie wymagań konkretnego stanowiska. Poprawność językowa oraz estetyka są równie ważne. Następnie warto rozpocząć przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej, przeanalizować swoje mocne i słabe strony, a także dowiedzieć się czym dokładnie się zajmuje wybrana firma. Pomocna może okazać się strona jej internetowa. Dobrze jest również wziąć pod uwagę ewentualną porażkę i nie zrażać się niepowodzeniami. Zdobyte raz doświadczenie zaowocuje podczas następnych rozmów.