Rozmawiamy z Wiesławem Jagielskim, dyrektorem Zespołu Szkół Specjalnych nr 3 im. św. Łukasza w Rudzie Śląskiej.
Ile obecnie dzieci uczęszcza do szkoły ( ile to klas)? To szkoła podstawowa oraz gimnazjum?
Obecnie w naszej szkole uczy się 103 uczniów. Liczba ta jest płynna, gdyż rodzice lub opiekunowie kierując się dobrem dzieci mogą przenosić dzieci do innych ośrodków lub zwracają się do nas o przyjęcie do szkoły.
W skład zespołu wchodzi Szkoła Podstawowa Nr 12 oraz Gimnazjum Nr 17 oraz oddziały przedszkolne. Oprócz tego prowadzimy jeszcze 5 oddziałów dla dzieci głęboko upośledzonych umysłowo ( w każdym oddziale jest maksymalnie czworo dzieci). Kształcą się od 3 do 25 roku życia, na podstawie odrębnych przepisów.
W skład zespołu wchodzi Szkoła Podstawowa Nr 12 oraz Gimnazjum Nr 17 oraz oddziały przedszkolne. Oprócz tego prowadzimy jeszcze 5 oddziałów dla dzieci głęboko upośledzonych umysłowo ( w każdym oddziale jest maksymalnie czworo dzieci). Kształcą się od 3 do 25 roku życia, na podstawie odrębnych przepisów.
Co spowodowało, że powstał oddział przedszkolny?
Było to wynikiem zauważenia takiej potrzeby – rodzice dzieci autystycznych mieli duży problem ze znalezieniem miejsca w przedszkolu dla swoich pociech. Zbiegło się to w czasie z wprowadzeniem obowiązku przedszkolnego dla 5-latków. Ponieważ oprócz działalności szkolnej prowadzimy również wczesne wspomaganie rozwoju dzieci ( około 30 dzieci) i rodzice sygnalizowali nam taki problem. Dzieci wymagają opieki od lat najwcześniejszych, potrzeba wiele czasu, ćwiczeń. W tym zakresie współpracujemy w sposób ścisły z Ośrodkiem Adaptacyjnym dla Dzieci Niepełnosprawnych w Bykowinie. Specjaliśći ośrodka kładą ogromny nacisk na rehabilitację dzieci od najwcześniejszych lat. Zwróciliśmy się o wyrażenie zgody do Prezydenta Miasta na otwarcie oddziału przedszkolnego.
Okazuje się, że na przedszole specjalne przeznaczona jest subwencja oświatowa, nie generowało to dodatkowych kosztów z budżetu miasta, było finansowane z funduszu państwowego. Jednocześnie jednak możemy zapewnić profesjonalną opiekę dzieciom, które jej potrzebują. Uzyskaliśmy pozytywną decyzję.
Na jaką pomoc mogą liczyć dzieci?
Prowadzimy edukację dzieci upośledzonych umysłowo, często wiąże się to z niepełnosprawnościami sprzężonymi (układ nerwowy, funkcje ruchowe, autyzm, zespół Aspergera, niedosłyszenie, niedowidzenie). Pracuje u nas pedagog, psycholog, logopeda. Wszyscy nauczyciele są oligofrenopedagogami. Prócz tego mają dodatkowe kwalifikacje z dziedziny fizjoterpaii, rehabilitacji, wychowania przedszkolnego, wychowania fizycznego. Pedagodzy mają ukończone przeróżne kursy, np. kurs terapii behawioralnej, komunikacji alternatywnej ( język migowy – komunikacja wsparta gestem, komunikacja obrazkowa). Właśnie na komunikację kładziemy ogromny nacisk.
Pomocą staramy się objąć całe rodziny.
Kontakt z rodzicami / z rodzinami jest ścisły?
Tak, blisko współpracujemy z rodzicami. Dotykamy tutaj "Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego”, który jest opracowywany dla każdego dziecka przez nauczycieli, oczywiście przy czynnym współudziale rodziców. Obowiązkowo jednak muszą się zgodzić na jego realizację. Codzienne informacje na temat dzieci są zapisywane w zeszytach do korespondencji. Pozostajemy również w kontakcie telefonicznym.
Wychowankowie uczestniczą również w wydarzeniach poza placówką?
Staramy się integrować uczniów ze środowiskiem lokalnym. W zeszłym roku Rada Rodziców wyszła z inicjatywą zorganizowania festynu rodzinnego i zaproszenia jak najszerszej grupy osób. Myślę, że w tym roku będziemy to kontynuować, dniem spotkania będzie sobota. Zawsze świętujemy Tydzień Godności Osób Niepełnosprawnych.
Co dwa lata organizujemy festiwal "Jesienne klimaty” dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, co roku w listopadzie organizujemy Turniej Olimpiad Specjalnych w Tenisie Stołowym. Gromadzi zawodników z całego regionu – ponad 100 zawodników i opiekunów z 20 ośrodków. Uczestniczymy w innych zawodach organizowanych w ramach Olimpiad Specjalnych
Rodzice cenią sobie udział w zajęciach hipoterapeutycznych i dogoterapeutycznych. Działające przy naszej szkole stowarzyszenie „Otwarte serca” oraz Rada Rodziców wspomagają nasze wysiłki w organizowaniu tych zajęć.
Korzystamy w małych grupach z basenów miejskich. Staramy się zapewnić im obecność w różnych miejscach, zgodnie z ich potrzebami i możliwościami.
Jak wygląda rekrutacja do Państwa szkoły?
Każdego roku organizujemy dzień otwarty zarówno dla przedszkolaków, jak i dla uczniów szkoły podstawowej. Oferta nie jest standardowa dla wszystkich, konieczne jest dopasowanie potrzeb kształcenia do umiejętności i możliwości danego dziecka.
Oddziały przedszkolne mają listę osób rezerwowych. Większość jest przyjmowana w czasie późniejszym. Jesteśmy ukierunkowani na dzieci autystyczne oraz z zespołem Aspergera.
Od kilku lat mamy stałą liczbę dzieci, które przyjmujemy. Udaje nam się otworzyć jedną nową klasę, a jednocześnie opuszczają nas absolwenci. Nie dążymy do wzrostu liczby uczniów – chcemy zapewnić im opiekę i edukację na dobrym poziomie.
Jakie są obecnie najpilniejsze potrzeby szkoły?
Celem jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji kadry ( nowe sposoby komunikowania się z dzieckiem, usprawnianie ruchowe, metody behawioralne).
Naszym marzeniem jest stworzenie przyjaznego otoczenia wokół szkoły. W 2010 roku został oddany nowy budynek, w którym powstały nowe pracownie. Jednak stało się to kosztem istniejącego w tym miejscu boiska szkolnego. Otrzymaliśmy teren przylegający do placówki z zamiarem przeznaczenia na plac zabaw, ogród polisensoryczny oraz boisko szkolne. Byłoby to z pożytkiem dla uczniów oraz dla okolicznych mieszkańców. To wymaga zarówno czasu, jak i środków finansowych.
Dziękuję za rozmowę.