Wiadomości z Rudy Śląskiej

Linia autobusowa nr 13 do likwidacji? PKM Katowice rezygnuje z obsługi aż 5 linii

  • Dodano: 2021-12-20 13:00, aktualizacja: 2021-12-20 14:33

Od 1 stycznia 2022 roku z rozkładu jazdy może zniknąć nawet pięć linii autobusowych kursujących m.in. w Katowicach, Chorzowie i Rudzie Śląskiej. Powód? PKM Katowice boryka się z brakami kadrowymi. Zarząd spółki poinformował przedstawicieli Zarządu Transportu Metropolitalnego, że wbrew przyjętej umowie, autobusy mogą nie opuścić zajezdni.

Brak kierowców, to brak realizowanych kursów autobusami

Pismo w tej sprawie zarząd PKM Katowice przesłał do Małgorzaty Gutowskiej, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego, a jego treść ujawnił w mediach społecznościowych Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Linie, o których wspina PKM Katowice obsługiwane są dziś przez 19 autobusów i 40 kierowców, jednakże tych ostatnich brakuje..

Które linie mogą zniknąć?

  • 13 - Katowice Brynów Centrum Przesiadkowe - Ruda Śląska Bykowina Grzegorzka
  • 44 - Katowice Zawodzie Centrum Przesiadkowe - Mysłowice Wesoła Kopalnia
  • 72 - Katowice Giszowiec Kolista Pętla - Siemianowice Śląskie Michałkowice Bytomska
  • 688 - Katowice Brynów Centrum Przesiadkowe - Katowice Brynów Centrum Przesiadkowe (przez Tychy)
  • 974 - Chorzów Batory Pętla - Siemianowice Śląskie Michałkowice Plac 11 Listopada

Dlaczego linie te nie będą obsługiwane?

- W nawiązaniu do prowadzonych rozmów dotyczących zawarcia nowej umowy na świadczenie usług autobusowego transportu publicznego, zarząd spółki PKM Katowice przeanalizował możliwości realizacji zadań przewozowych pod kątem warunków techniczno-eksploatacyjnych spółki oraz aktualnej sytuacji na rynku pracy kierowców autobusów. Planowana wcześniej praca eksploatacyjna w obecnych warunkach nie jest w pełni możliwa do wykonania. Konieczne jest zmniejszenie zakresu wykonywanych usług o ok. 1,4 mln wozokilometrów w skali roku. Proponujemy wyłączyć z obsługi linie 13, 44, 72, 688, 974. (...) W związku z powyższym uprzejmie informujemy, że od 1 stycznia 2022 r. PKM Katowice Sp. z o.o. nie będzie realizował zadań przewozowych na liniach 13, 44, 72, 688, 974  - wskazał zarząd PKM Katowice w piśmie, sygnowanym datą 15 grudnia 2021 roku.

Fakt, że pismo zostało wysłane dwa tygodnie przed początkiem (obecna umowa kończy się 31 grudnia 2021 r.) obowiązywania nowej umowy może bulwersować. ZTM został postawiony w trudnej sytuacji, bowiem ewentualne zastąpienie przewoźnika będzie problematyczne w tak krótkim czasie, i to w okresie przedświątecznym. Kazimierz Karolczak zapewnia, że ZTM pracuje nad rozwiązaniem problemu.

Podobnie sytuacja wygląda z rekrutacją nowych pracowników w PKM Katowice. Okazuje się, że firmie brakuje około 50 kierowców. Kierowcy, którzy odchodzą ze spółki, wskazują, że jedną z przyczyn ich decyzji jest wynagrodzenie.

- (...) uprzejmie informujemy, że od 1 stycznia 2022 roku PKM Katowice Sp. z o.o. nie będzie realizował zadań na liniach 13, 44, 72, 688, 974 – czytamy w piśmie podpisanym przez  Romana Urbańczyka, prezes PKM, i Paweł Cyganek, wiceprezes PKM.

Należy się zatem liczyć z tym, że na wskazanych powyżej liniach wraz z nadejściem 2022 roku mogą występować utrudnienia. PKM Katowice zrezygnował z ich obsługi już na stałe. Tym samym ZTM musi szybko znaleźć zastępstwo. Pod uwagę brane będą zarówno inne PKMy, jak i podmioty prywatne. Jak mówi się nieoficjalnie, istnieje szansa, że spółka będzie obsługiwała wspomniane linie do czasu rozwiązania tego impasu.

Praca dla kierowców, nawet bez uprawnień do kierowania pojazdami w kat. D

Na stronie PKM Katowice opublikowane zostało ogłoszenie o pracę dla kierowców. Ubiegać się o nią mogą nie tylko osoby posiadające stosowne uprawnienia, bowiem spółka zapewnia kurs.

- Nasza firma podpisała umowę z firmą przeprowadzającą szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii D oraz kwalifikacji wstępnej na przewóz osób. Oznacza to, że o stanowisko kierowcy w naszej firmie mogą się także ubiegać osoby posiadające tylko kategorię B lub C – czytamy na stronie PKM Katowice.

Wskazano też, że szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii D składa się z 20 godzin wykładów oraz szkolenia praktycznego: 60 godzin dla osoby z kategorią B i 40 godzin dla osoby z kategorią C. Natomiast szkolenie w zakresie kwalifikacji wstępnej na przewóz osób to 140 godzin zajęć (w tym 8 godzin zajęć praktycznych). Dodatkowo przewidziano 2 godziny jazd na torze poślizgowym lub 1 godzinę na symulatorze. Szkolenia te kończą się egzaminem państwowym.

Komentarze (16)    dodaj »

  • Kierowca

    Zapłacicie godziwie kierowcom a nie jałmużnę to będą pracować a jak nie płacicie to się podajcie do dymisji żałośni decydenci tylko płakać umiecie że nie ma z czego dać a sami po kilkadziesiąt tysięcy wypłaty bierzecie .

  • Gienek

    są ważniejsze problemy w Polsce a nie jakiś tam autobus na śląsku .Ludzie tam ciagle narzekają, zlikwidujcie kominy, kopalnie , weźcie sie za uczciwą robote a nie przejmowanie sie autobusami

  • Pasażer

    a [...] sie w łeb baranie jeden a co Ty myslisz ze czym ludzie dojadą do pracy czy dzieci do szkół !!!!!a kierowcy to rodzin nie mają !!!!! jak masz pisac takie głupoty to wez se koło [...] w czoło !!!

  • Nuki

    Są braki kadrowe ponieważ PKM Katowice jest tragicznie zarządzany. Kierowcy z ponad pięcio letnim doświadczeniem zarabiają KRAJOWE MINIMUM. Zwolnić całą niegospodarną bandę.

  • kierowca

    zapytajcie zarząd PKM-katowice co oni tam jeszcze robią np.Urbańczyk wiek emerytalny niepotrzebne stanowisko Józek K.od spraw ekologi emeryt a ludzie robią za marne grosze o innych machlojach zarządu nie piszę bo bez sensu a kierowców brakowało i brakować będzie

  • Emigrant z UK

    Ostatnio słyszałem, jaki to brak fachowców w tej PL jest i mało rąk do pracy. Pytanie zasadnicze, za ile PLN miesięcznie? Ja tam mogę nawet wrócić za takiego kierowcę pracować, jeżeli dacie 8k PLN netto na start bez kwalifikacji za 40h tygodniowo i mojej żonie pracę w szpitalu na pół etatu z możliwością dorobienia nagdgodzin za 6k PLN na miesiąc... Wtedy się zastanowię nad sprzedażą domu i powrotem do kraju... Koszta życia i w PL i w UK są na porównywalnym poziomie, typu kredyt na dom/mieszkanie, zakupy, media nawet taniej czasem wychadzą, np. prąd, gaz... Nie wierzycie? Mam ogrzewanie gazowe na dom ok 100 m2. Płacę za prąd i gaz stałą kwotę cały rok mniej niz 500 PLN i nie oszczędzam na ogrzewaniu... Wartość raty kredytu na dom to 3.5k PLN przy zarobkach zawsze powyżej 16k PLN na miesiąc... Ok, ogólna kwota na utrzymanie domu to ok. 6k PLN z podatkami, ubezpieczeniami i rachunkami, ale zarobki na takich samych stanowiskach i tak pozwalają na dużo więcej w UK niż w PL... Jeżeli ktoś twierdzi inaczej, to pokazcie mi kierowcę autobusu i pielęgniarkę w szpitalu, co może sobie pozwolić na kredyt na dom i raty za nowy samochód z dwójką dzieci na utrzymaniu... A na dodatek z opcją corocznej wycieczki zagranicznej z odłożonych na wakacje ok. 10k PLN. Powodzenia...

  • tbs

    Siedz mule lepiej w tym UK.

  • Zirytowana

    Jak 72 przecież Ludzie do pracy jeżdżą tym autobusem może by tak pomyśleć głową a nie likwidować jak popadnie

  • Iks

    bo tymi pozostałymi liniami to jeżdżą na wycieczki.... :-D

  • nic dziwnego

    Zatrudniają młodziaków, którzy zakładają fanpagi i ciągle narzekają jak jest źle. Na dyspozytorni w PKM ciągle jakieś kłótnie, planista wieczne problemy rodzinne a drugi też ciągle + zarobki są tak słabe, że nie dziwi mnie to.

  • Adi

    No pięknie za tramwaje wszystko mogą załatwić a za autobus problem

  • weteran

    i bardzo dobrze skoro pasażerowie jeździli bez maseczek to niech teraz z buta zasuwają .Autobusy są dla normalnych ludzi, czyli dla tych co sie chcą szczepić, reszta na sybir

  • Tag

    Idź poszukaj rozumu

  • Edward

    Co ma piernik do wiatraka?

  • Nuki

    Przekopałbym cie imbecylu

  • #DziedzicRaus

    Zlikwidować autobus 13! Grażyna ma w tym bogate doświadczenie!

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również