Od 1 stycznia 2022 roku z rozkładu jazdy może zniknąć nawet pięć linii autobusowych kursujących m.in. w Katowicach, Chorzowie i Rudzie Śląskiej. Powód? PKM Katowice boryka się z brakami kadrowymi. Zarząd spółki poinformował przedstawicieli Zarządu Transportu Metropolitalnego, że wbrew przyjętej umowie, autobusy mogą nie opuścić zajezdni.
Brak kierowców, to brak realizowanych kursów autobusami
Pismo w tej sprawie zarząd PKM Katowice przesłał do Małgorzaty Gutowskiej, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego, a jego treść ujawnił w mediach społecznościowych Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Linie, o których wspina PKM Katowice obsługiwane są dziś przez 19 autobusów i 40 kierowców, jednakże tych ostatnich brakuje..
Które linie mogą zniknąć?
- 13 - Katowice Brynów Centrum Przesiadkowe - Ruda Śląska Bykowina Grzegorzka
- 44 - Katowice Zawodzie Centrum Przesiadkowe - Mysłowice Wesoła Kopalnia
- 72 - Katowice Giszowiec Kolista Pętla - Siemianowice Śląskie Michałkowice Bytomska
- 688 - Katowice Brynów Centrum Przesiadkowe - Katowice Brynów Centrum Przesiadkowe (przez Tychy)
- 974 - Chorzów Batory Pętla - Siemianowice Śląskie Michałkowice Plac 11 Listopada
Dlaczego linie te nie będą obsługiwane?
- W nawiązaniu do prowadzonych rozmów dotyczących zawarcia nowej umowy na świadczenie usług autobusowego transportu publicznego, zarząd spółki PKM Katowice przeanalizował możliwości realizacji zadań przewozowych pod kątem warunków techniczno-eksploatacyjnych spółki oraz aktualnej sytuacji na rynku pracy kierowców autobusów. Planowana wcześniej praca eksploatacyjna w obecnych warunkach nie jest w pełni możliwa do wykonania. Konieczne jest zmniejszenie zakresu wykonywanych usług o ok. 1,4 mln wozokilometrów w skali roku. Proponujemy wyłączyć z obsługi linie 13, 44, 72, 688, 974. (...) W związku z powyższym uprzejmie informujemy, że od 1 stycznia 2022 r. PKM Katowice Sp. z o.o. nie będzie realizował zadań przewozowych na liniach 13, 44, 72, 688, 974 - wskazał zarząd PKM Katowice w piśmie, sygnowanym datą 15 grudnia 2021 roku.
Fakt, że pismo zostało wysłane dwa tygodnie przed początkiem (obecna umowa kończy się 31 grudnia 2021 r.) obowiązywania nowej umowy może bulwersować. ZTM został postawiony w trudnej sytuacji, bowiem ewentualne zastąpienie przewoźnika będzie problematyczne w tak krótkim czasie, i to w okresie przedświątecznym. Kazimierz Karolczak zapewnia, że ZTM pracuje nad rozwiązaniem problemu.
Podobnie sytuacja wygląda z rekrutacją nowych pracowników w PKM Katowice. Okazuje się, że firmie brakuje około 50 kierowców. Kierowcy, którzy odchodzą ze spółki, wskazują, że jedną z przyczyn ich decyzji jest wynagrodzenie.
- (...) uprzejmie informujemy, że od 1 stycznia 2022 roku PKM Katowice Sp. z o.o. nie będzie realizował zadań na liniach 13, 44, 72, 688, 974 – czytamy w piśmie podpisanym przez Romana Urbańczyka, prezes PKM, i Paweł Cyganek, wiceprezes PKM.
Należy się zatem liczyć z tym, że na wskazanych powyżej liniach wraz z nadejściem 2022 roku mogą występować utrudnienia. PKM Katowice zrezygnował z ich obsługi już na stałe. Tym samym ZTM musi szybko znaleźć zastępstwo. Pod uwagę brane będą zarówno inne PKMy, jak i podmioty prywatne. Jak mówi się nieoficjalnie, istnieje szansa, że spółka będzie obsługiwała wspomniane linie do czasu rozwiązania tego impasu.
Praca dla kierowców, nawet bez uprawnień do kierowania pojazdami w kat. D
Na stronie PKM Katowice opublikowane zostało ogłoszenie o pracę dla kierowców. Ubiegać się o nią mogą nie tylko osoby posiadające stosowne uprawnienia, bowiem spółka zapewnia kurs.
- Nasza firma podpisała umowę z firmą przeprowadzającą szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii D oraz kwalifikacji wstępnej na przewóz osób. Oznacza to, że o stanowisko kierowcy w naszej firmie mogą się także ubiegać osoby posiadające tylko kategorię B lub C – czytamy na stronie PKM Katowice.
Wskazano też, że szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii D składa się z 20 godzin wykładów oraz szkolenia praktycznego: 60 godzin dla osoby z kategorią B i 40 godzin dla osoby z kategorią C. Natomiast szkolenie w zakresie kwalifikacji wstępnej na przewóz osób to 140 godzin zajęć (w tym 8 godzin zajęć praktycznych). Dodatkowo przewidziano 2 godziny jazd na torze poślizgowym lub 1 godzinę na symulatorze. Szkolenia te kończą się egzaminem państwowym.