Wiadomości z Rudy Śląskiej

Linia nr 9 zyska nowoczesną podstację w Rudzie Śląskiej – koszt to 14 mln zł

  • Dodano: 2025-01-23 08:00, aktualizacja: 2025-01-23 09:38

W Rudzie Śląskiej – Wirku powstanie nowoczesna podstacja trakcyjna spółki Tramwaje Śląskie S.A. Dziś w Urzędzie Miasta prezes spółki Bolesław Knapik podpisał umowę z wykonawcą tego wartego ponad 14 mln zł zadania. Inwestycja częścią projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii – Etap I”, współfinansowanego przez Unię Europejską.

Nowa podstacja trakcyjna w Rudzie Śląskiej – Wirku

Umowa z wykonawcą zadania „Modernizacja układów zasilania w podstacjach trakcyjnych - budowa podstacji prostownikowej "Wirek" w Rudzie Śląskiej” – ZUE S.A. z Krakowa - została podpisana dziś w Urzędzie Miasta Ruda Śląska. - Głównym celem projektu jest poprawa niezawodności systemu zasilania linii tramwajowej w mieście. Dodatkowo mieszkańcy otrzymają poprawę walorów estetycznych poprzez wybudowanie nowoczesnego budynku z uwzględnieniem zagospodarowania terenu wokół. Czas na realizację inwestycji to 14 miesięcy – mówi Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Etapy realizacji projektu

Główne punkty zadania to budowa nowej podstacji trakcyjnej oraz linii kablowych, a także rozbiórka obecnego budynku podstacji. Wartość inwestycji to 14,3 mln zł. Jest ona częścią projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii – Etap I”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Znaczenie linii tramwajowej nr 9

Linia tramwajowa nr 9 ma ponad 19 km długości i łączy Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską oraz Bytom. W Rudzie Śląskiej przebiega na odcinku ponad 9 km przez dzielnice Bykowina, Wirek, Nowy Bytom, Chebzie i Godula.

- Popularna „dziewiątka” to najdłuższa linia tramwajowa w Rudzie Śląskiej. Przebiega przez kilka dzielnic i cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów – podkreśla prezydent Michał Pierończyk.

– Cieszy mnie, że Tramwaje Śląskie systematycznie ją modernizują, bo jest bardzo oczekiwane nie tylko przez mieszkańców Rudy Śląskiej, ale także przez wszystkich podróżujących tą linią. Budowa nowej podstacji to kolejny ważny etap, na którego efekty z niecierpliwością czekamy – dodaje.

Poprzednie inwestycje Tramwajów Śląskich

W ubiegłej perspektywie unijnej spółka Tramwaje Śląskie zrealizowała w Rudzie Śląskiej cztery zadania infrastrukturalne na łączną kwotę ponad 54 mln zł netto.

– Pierwszym zadaniem była modernizacja torowiska w ul. Piotra Niedurnego, następnie torowiska wzdłuż ul. Karola Goduli. Kolejne zadanie to dobudowa drugiego toru dla linii 11 w Świętochłowicach i Rudzie Śląskiej od granicy miast do ul. Karola Goduli. I oczywiście nasza sztandarowa inwestycja, czyli modernizacja pętli tramwajowej i odcinka wzdłuż ulicy Dworcowej w dzielnicy Chebziewylicza prezes Bolesław Knapik.

Plany na kolejne inwestycje

Spółka pracuje już nad kolejną rudzką inwestycją.

– Myślę, że najpóźniej pod koniec drugiego kwartału będziemy ogłaszać postępowanie na modernizację torowiska na ul. Niedurnego od pętli Chebzie do wyremontowanej wcześniej części. W ramach tego zadania zostanie zmodernizowana podstacja trakcyjna na pętli – informuje Bolesław Knapik.

- To część dużego programu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Metropolii, którego wartość łącznie z zakupem taboru szacujemy obecnie na około 1,1 mld zł – dodaje.

Znaczenie zintegrowanego systemu transportowego

Zintegrowany system transportowy, który optymalnie zaspokaja potrzeby mieszkańców, to jeden z kluczowych czynników determinujących rozwój gospodarczy i społeczny regionu. Przewozy tramwajowe stanowią istotny element tego systemu – podkreśla Michał Pierończyk, prezydent Rudy Śląskiej.

– Decyzję o zbyciu akcji podjęliśmy ze względu na fakt, iż Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dysponuje odpowiednim potencjałem organizacyjnym i merytorycznym, aby skutecznie rozwijać zintegrowany system transportu zbiorowego. Umożliwiło nowemu właścicielowi inwestowanie w spółkę, co przyczynia się do jej rozwoju, a w konsekwencji do poprawy standardu usług i jakości infrastruktury tramwajowej również w Rudzie Śląskiej – dodaje.

Komentarze (9)    dodaj »

  • lw

    Ja, ja, Mhm! 18 zaorana, a prezydent fandzoli, że "przewozy tramwajowe stanowią istotny element tego systemu".

  • Rudi

    18tka stwarzała zagrożenie na całej Rudzie dlatego została zlikwidowana

  • xXx

    współfinansowanego przez Unię Europejską?? Niema nic za darmo! Będziemy wszystko spłacać z nawiązką! Pozdrawiam

  • Roz

    I z czego się cieszyć. Czy przez to będzie częściej jeździć ? Panie Prezydencie przecież komunikacyjnie Ruda Śląska jest w rozsypce. Komunikacyjnie za miasto zostało ograniczonych bądź Likwidowanych wiele kursów. Nocna linia 9 zlikwidowana. Więc pytam po co to wszystko??

  • zawiedzony

    Gdzie porobiono eleganckie pentle,toitam ładne zada szenie,zato na pentli CHEBZIE ludzie stojom pod parasolami,normalnie lity wstyd nad wstydami dla?????

  • Norman

    Na taki zbędny wydatek to są pieniądze. Pierończyk chce oszczędzać, ale tutaj widzę jego rozrzutność.

  • Czytaj

    Przecież wyraźnie pisze ze to Tramwaje Śląskie w Rudzie Slaskiej podpisały umowę z Firmą ZUE, a nie Ruda Śląska podpisała umowę z firmą ZUE w Tramwaju Śląskim. Więc koszt ponoszą Tramawaje Slaskie, a nie miasto Ruda Śląska.

  • AntyLewactwo

    To po jaki .... Pierończyk się tam ciśnie między nich jak nie no nic do fotki.

  • ddd

    Inwestorem sa Tramwaje Slaskie, czytanie ze zrozumieniem nie boli.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również