Wiadomości z Rudy Śląskiej

Metropolia GZM zamierza uruchomić na terenie Rudy Śląskiej dwie linie kolejowe

  • Dodano: 2021-11-25 12:15

Metropolia GZM zamierza uruchomić na terenie Rudy Śląskiej dwie linie kolejowe. Jedna ma prowadzić z Chebzia przez Orzegów do Bytomia, a druga ma połączyć Katowice z Gliwicami przez Kochłowice. W sumie GZM zamierza realizować 13 projektów kolejowych, starając się o dofinansowanie tych planów w ramach rządowego programu Kolej Plus. 

Kolej Metropolitalna w GZM

13 projektów kolejowych ubiega się o dofinansowanie w ramach rządowego programu Kolej Plus. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wraz z miastami, w których realizowane mogą być te inwestycje – właśnie złożyła wymagane dokumenty do drugiego etapu naboru. 

- Przyznanie tej dotacji będzie krokiem przybliżającym do powstania Kolei Metropolitalnej w GZM, a odbudowa znaczenia transportu szynowego usprawni codzienne podróże mieszkańców - czytamy na stronie GZM.

Do drugiego etapu naboru w ramach programu Kolej Plus, zakwalifikowane zostały wszystkie projekty zgłoszone przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Dotyczą one zarówno budowy nowych torów lub ich modernizację, jak i również budowę nowych przystanków kolejowych. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 1,5 mld zł.

Wszystkie zgłoszone projekty wpisują się w koncepcję Kolei Metropolitalnej. Dlatego też GZM sfinansuje wymagany wkład własny dla wszystkich projektów, które otrzymają dotację na realizację. Szacowany wkład własny dla wszystkich projektów to ponad 220 mln zł.

– Budżet całego programu to 6,5 mld zł, podczas gdy z całego kraju deklarowanych jest łącznie ponad 40 wniosków o sumarycznej wartości ok. 16,5 mld zł. Oznacza to, że z terenu Metropolii oraz pozostałej części województwa śląskiego, zgłaszanych jest ok. 1/3 wszystkich wniosków w Polsce – zauważa Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu. – Wyniki oceny i pozycje w ogólnopolskim rankingu poznamy pod koniec I kwartału 2022 r. Musimy pamiętać, że zgłaszane w ramach GZM projekty, będą porównywane z innymi, które np. przewidują budowę zupełnie nowych linii kolejowych (np. Kraków-Olkusz), dlatego też uwzględniając te czynniki, dla części naszych projektów zadeklarowaliśmy wyższy poziom wkładu własnego, aby nasze projekty miały jak najwięcej szans w konkursie – dodaje.

Przypomnijmy, że przygotowania dokumentacji do drugiego etapu naboru trwały pół roku. W tym czasie przeprowadzona została inwentaryzacja wszystkich wnioskowanych linii i obiektów; wykonane zostały analizy: ruchu, przepustowości, wpływu na otoczenie, analizy środowiskowe, wodne, rozkładów jazdy. Opracowania te zostały również skonsultowane z mieszkańcami, a w badaniach tych wypełnionych zostało ponad 1400 ankiet.

Zgłoszone inwestycje


Projekty liniowe:

  • Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska
  • Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto
  • Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę 2. toru i dod. przystanków osobowych w Mikołowie.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linii kolejowej nr 142
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg.


Projekty punktowe

  • Budowa nowego przystanku osobowego Świętochłowice Mijanka na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze Zaborze Północ na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze ul. Armii Krajowej na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Gliwice ul. Bema na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Os. Arki Bożka na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry
  • Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Rozbark na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry
  • Modernizacja infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto na linii kolejowej nr 179, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego relacji Katowice – Tychy Lodowisko

Zobacz także

Komentarze (10)    dodaj komentarz »

  • pasażer

    śląsk to bogaty region górniczy, stać nas na Taxi

  • gerard

    Co najmniej o 20 lat za późno. Teraz jak się region masowo wyludnia biorą się za linie kolejowe. Za kolejne 10-15 lat już nie będzie komu jeździć w regionie bez przyszłości.

  • Luigi

    Najpierw rozje...... A teraz odbudować połączenie bo kasa wydania

  • Opornik

    Dobra wiadomość w dniu są.kolenarza ekologicznie i ekonomicznie do Gliwic będzie można z kochlowic dojechać jedną z najstarszych lin kolejowych. Wszystkiego najlepszego kolejarza.

  • Jorg

    To ta baba na przejeździe kolejowym na Halembskiej już na stałę zostawi zamknięte szlabany

  • mkw81

    Z Chebzia do Bytomia pociągiem jeździło się przed wojną. Jeszcze była Kiedyś ludzie chodzili po 3 kilometry do stacji, teraz to 300 m trudno iść na przystanek. W tej relacji to tramwaj, który jedzie przez generatory ruchu. Ktoś popatrzył na stare mapy kolejowe i ma fantazje.

  • Emsu

    Czemu nie zrobią kolei naziemnej o wiele lepszy pomysł

  • czytelnik

    nie wiedziałem, że ta ma być podziemna

  • mgx

    ile trzeba będzie wyciąć drzew ? a raczej ile powierzchni lasów zostanie wycięte, w ramach tej (zapewne proekologicznej) inwestycji ?

  • maratończyk

    wstęp do komunikacji miejskiej tylko dla zaszczepionych, reszta biegiem za pociągiem/autobusem

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.