Wiadomości z Rudy Śląskiej

Metropolia GZM zamierza uruchomić na terenie Rudy Śląskiej dwie linie kolejowe

  • Dodano: 2021-11-25 12:15

Metropolia GZM zamierza uruchomić na terenie Rudy Śląskiej dwie linie kolejowe. Jedna ma prowadzić z Chebzia przez Orzegów do Bytomia, a druga ma połączyć Katowice z Gliwicami przez Kochłowice. W sumie GZM zamierza realizować 13 projektów kolejowych, starając się o dofinansowanie tych planów w ramach rządowego programu Kolej Plus. 

Kolej Metropolitalna w GZM

13 projektów kolejowych ubiega się o dofinansowanie w ramach rządowego programu Kolej Plus. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wraz z miastami, w których realizowane mogą być te inwestycje – właśnie złożyła wymagane dokumenty do drugiego etapu naboru. 

- Przyznanie tej dotacji będzie krokiem przybliżającym do powstania Kolei Metropolitalnej w GZM, a odbudowa znaczenia transportu szynowego usprawni codzienne podróże mieszkańców - czytamy na stronie GZM.

Do drugiego etapu naboru w ramach programu Kolej Plus, zakwalifikowane zostały wszystkie projekty zgłoszone przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Dotyczą one zarówno budowy nowych torów lub ich modernizację, jak i również budowę nowych przystanków kolejowych. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 1,5 mld zł.

Wszystkie zgłoszone projekty wpisują się w koncepcję Kolei Metropolitalnej. Dlatego też GZM sfinansuje wymagany wkład własny dla wszystkich projektów, które otrzymają dotację na realizację. Szacowany wkład własny dla wszystkich projektów to ponad 220 mln zł.

– Budżet całego programu to 6,5 mld zł, podczas gdy z całego kraju deklarowanych jest łącznie ponad 40 wniosków o sumarycznej wartości ok. 16,5 mld zł. Oznacza to, że z terenu Metropolii oraz pozostałej części województwa śląskiego, zgłaszanych jest ok. 1/3 wszystkich wniosków w Polsce – zauważa Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu. – Wyniki oceny i pozycje w ogólnopolskim rankingu poznamy pod koniec I kwartału 2022 r. Musimy pamiętać, że zgłaszane w ramach GZM projekty, będą porównywane z innymi, które np. przewidują budowę zupełnie nowych linii kolejowych (np. Kraków-Olkusz), dlatego też uwzględniając te czynniki, dla części naszych projektów zadeklarowaliśmy wyższy poziom wkładu własnego, aby nasze projekty miały jak najwięcej szans w konkursie – dodaje.

Przypomnijmy, że przygotowania dokumentacji do drugiego etapu naboru trwały pół roku. W tym czasie przeprowadzona została inwentaryzacja wszystkich wnioskowanych linii i obiektów; wykonane zostały analizy: ruchu, przepustowości, wpływu na otoczenie, analizy środowiskowe, wodne, rozkładów jazdy. Opracowania te zostały również skonsultowane z mieszkańcami, a w badaniach tych wypełnionych zostało ponad 1400 ankiet.

Zgłoszone inwestycje


Projekty liniowe:

  • Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska
  • Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto
  • Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę 2. toru i dod. przystanków osobowych w Mikołowie.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linii kolejowej nr 142
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg.


Projekty punktowe

  • Budowa nowego przystanku osobowego Świętochłowice Mijanka na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze Zaborze Północ na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze ul. Armii Krajowej na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Gliwice ul. Bema na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice
  • Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Os. Arki Bożka na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry
  • Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Rozbark na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry
  • Modernizacja infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto na linii kolejowej nr 179, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego relacji Katowice – Tychy Lodowisko

Komentarze (10)    dodaj »

  • pasażer

    śląsk to bogaty region górniczy, stać nas na Taxi

  • gerard

    Co najmniej o 20 lat za późno. Teraz jak się region masowo wyludnia biorą się za linie kolejowe. Za kolejne 10-15 lat już nie będzie komu jeździć w regionie bez przyszłości.

  • Luigi

    Najpierw rozje...... A teraz odbudować połączenie bo kasa wydania

  • Opornik

    Dobra wiadomość w dniu są.kolenarza ekologicznie i ekonomicznie do Gliwic będzie można z kochlowic dojechać jedną z najstarszych lin kolejowych. Wszystkiego najlepszego kolejarza.

  • Jorg

    To ta baba na przejeździe kolejowym na Halembskiej już na stałę zostawi zamknięte szlabany

  • mkw81

    Z Chebzia do Bytomia pociągiem jeździło się przed wojną. Jeszcze była Kiedyś ludzie chodzili po 3 kilometry do stacji, teraz to 300 m trudno iść na przystanek. W tej relacji to tramwaj, który jedzie przez generatory ruchu. Ktoś popatrzył na stare mapy kolejowe i ma fantazje.

  • Emsu

    Czemu nie zrobią kolei naziemnej o wiele lepszy pomysł

  • czytelnik

    nie wiedziałem, że ta ma być podziemna

  • mgx

    ile trzeba będzie wyciąć drzew ? a raczej ile powierzchni lasów zostanie wycięte, w ramach tej (zapewne proekologicznej) inwestycji ?

  • maratończyk

    wstęp do komunikacji miejskiej tylko dla zaszczepionych, reszta biegiem za pociągiem/autobusem

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również