Wiadomości z Rudy Śląskiej

Nowy odcinek trasy N-S coraz bliżej realizacji

  • Dodano: 2025-02-05 13:45

Ponad 143 mln zł kosztować będzie budowa kolejnego odcinka północnego przedłużenia trasy N-S w Rudzie Śląskiej – od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej. 5 lutego podpisano umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą inwestycji – firmą EUROVIA Polska S.A. Na realizację zadania miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 98% z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład. Inwestorem zastępczym jest spółka DTŚ S.A.

– Równolegle pracujemy nad zakończeniem budowy zasadniczej części trasy N-S, która połączy Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 oraz nad jej przedłużeniem na północ i południe – podkreśla prezydent Michał Pierończyk. – Podpisana dziś umowa obejmuje dwa z czterech odcinków realizacyjnych, na które podzieliliśmy przedłużenie północne – dodaje.

Kluczowa inwestycja dla Rudy Śląskiej i regionu

Nowy odcinek trasy N-S to kolejny krok w kierunku usprawnienia komunikacji w Rudzie Śląskiej i całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Cieszę się, że jako wykonawca mamy swój wkład w realizację tej kluczowej dla regionu inwestycji – mówi Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes EUROVIA Polska, dyrektor regionu południe. – W EUROVIA stawiamy na rozwiązania sprzyjające mobilności, które realnie poprawiają jakość życia mieszkańców. Budowa trasy N-S usprawni komunikację w centrum Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, ograniczy ciężki ruch tranzytowy w śródmieściu i poprawi transport lokalny. Ta inwestycja podniesie poziom bezpieczeństwa, wesprze rozwój gospodarczy i pozwoli na efektywne zarządzanie ruchem drogowym – zaznacza.

Spółka DTŚ S.A. jako inwestor zastępczy od lat realizuje kluczowe inwestycje drogowe w regionie.

– Spółka DTŚ S.A. związana jest z regionem od ponad 30 lat – zaznacza Rafał Godula, Prezes Zarządu DTŚ S.A. – Jako inwestor zastępczy wspólnie z Urzędem Miasta Ruda Śląska realizowaliśmy odcinek Drogowej Trasy Średnicowej przebiegający przez miasto, jak również nadzorowaliśmy budowę pierwszego odcinka trasy N-S od ul. 1 Maja do Drogowej Trasy Średnicowej. Tym bardziej nam miło, iż możemy swoim doświadczeniem ponownie przyczynić się do budowy nowego odcinka trasy N-S, która w konsekwencji usprawni komunikację i transport oraz zwiększy komfort życia mieszkańców – dodaje.

Czas na kolejny etap budowy północnego przedłużenia trasy N-S

Trasa N-S w pierwotnym założeniu miała połączyć dwie ważne drogi przebiegające przez Rudę Śląską - Drogową Trasę Średnicową i autostradę A4. Władze miasta podjęły jednak decyzję o jej przedłużeniu najpierw w kierunku północnym, a następnie południowym. Kończy się trwająca od października 2023 r. budowa pierwszego północnego odcinka – od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej. Podpisana dziś umowa dotyczy kolejnego etapu – od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej.

- Zadanie składa się z dwóch odcinków realizacyjnych. Pierwszy, o długości ok. 1,5 km, prowadzi od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, na skrzyżowaniu, z którą powstanie rondo turbinowe. Sama ul. Orzegowska zostanie rozbudowana odcinku ok. 335 m. Drugi odcinek liczy ok. 690 m. Przy jego realizacji przebudowane zostanie ok. 220 m ul. Na Łąkach oraz łącznika z ul. Piastowską o długości ok. 300 m. Na skrzyżowaniu budowanego odcinka z łącznikiem powstanie kolejne rondo – informuje wiceprezydent Jacek Morek.

Oprócz jezdni powstaną także chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Zadanie obejmuje również budowę dwóch wiaduktów – jednego w ciągu trasy, drugiego dla linii kolejowej nad nią. Wybudowane zostanie także oświetlenie oraz kanalizacja deszczowa, obejmująca zbiorniki retencyjne. Całości dopełnią ekrany akustyczne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, telematyka drogowa oraz oznakowanie pionowe i poziome.

Koszt inwestycji to 143,6 mln zł. Miastu przyznane zostało na nią dofinansowanie w wysokości prawie 140,1 mln zł, w ramach siódmej edycji Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład. Czas przeznaczony na realizację wynosi 30 miesięcy.

Ostatni odcinek trasy N-S w kierunku granicy z Bytomiem będzie prowadzić od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.

Trasa N-S, od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej, jest praktycznie ukończona

Budowa wspomnianego wcześniej pierwszego odcinka północnego przedłużenia trasy N-S, od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej, jest praktycznie ukończona, jednak kierowcy na przejazd nim muszą poczekać na przeprowadzenie procedur odbiorowych. To zadanie oprócz wykonania blisko 600 m trasy obejmowało budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m, budowę 2,5 km kanalizacji, 1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu, dwa zbiorniki retencyjnych, chodniki, ścieżkę rowerową oraz oświetlenie. Koszt robót budowlanych to ok. 60,5 mln zł, magistrat pozyskał na ten cel 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład.

Jak zapowiedział podczas konferencji prasowej prezydenta Michał Pierończyk ten fragment trasy N-S powinien zostać oddany do użytku już w marcu br. 

Trasa N-S w Rudzie Śląskiej

Przypomnijmy, że pierwszy odcinek trasy N-S został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Kolejny, od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej, został otwarty we wrześniu 2023 r. i kosztował prawie 126 mln zł. Na budowę wszystkich tych odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł, czwarty kwotą ponad 89 mln zł.

Co dalej?

Miasto nie zwalnia tempa. Trwa przetarg na budowę odcinka trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego. Przy tej okazji przebudowany zostanie też fragment ul. 1 Maja. Na inwestycję władze Rudy Śląskiej pozyskały ponad 200 mln zł unijnego dofinansowania. Dzięki budowie tego odcinka w całości domknięte zostanie połączenie pomiędzy Drogową Trasą Średnicową a autostradą A4.

To jednak nie koniec planów władz Rudy Śląskiej dotyczących budowy trasy N-S. W przygotowaniu jest postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji przedłużenia jej w kierunku południowym, do granicy z Mikołowem. Na tym odcinku droga ta będzie stanowić obwodnicę Halemby.

Komentarze (22)    dodaj »

  • JO

    Z roku na rok pojazdów jest coraz więcej na drogach, żeby rozluźnić korki w mieście powstaje właśnie NS-ka, dla naszej wygody. Moim zdaniem to jest jedna z najlepszych inwestycji w miasto i w mieszkańców. Kompletnie nie rozumiem oburzenia co po niektórych mieszkańców, jeśli nie przeszkadza wam wieczne stanie w korku, czy dźwięki przejeżdżających z hukiem ciężarówek, to proszę bardzo, ale większości mieszkańców to przeszkadza.

  • Lukasz

    Linia autobusowa M21 w przyszłości powinna przebiegać przez tą część trasy za co skróciłby czas przejazdu z Bytomia do Wygoda Skrzyżowanie

  • boluś

    [DIOCI kierzy TO wymyślili i realizujom powinni za własnej kieszeni ponieść koszty UTRZYMANIA i REMONTÓW tyj GŁUPAWKI bez najbliższe 10 lat ! BYDOM POTĘŻNE i jak zwykle zapłacą MIESZKAŃCY MIASTA !

  • error

    Inwestycja realizowana wbrew opinii mieszkańców. Decyzję w tej sprawie podjął K. Mejer. Straty jakie poniesie przyroda miejska są niepoliczalne. Przypomina mi to sytuację z PSZOK-iem w Kochłowicach.

  • owszem

    Oczywiście jestem przeciwnikiem Pszoka, spalarni, N-S, obwodnic, nadmiernej wycinki drzew, budowania magazynów, zamykania kopalń, pieca muzealnego.

  • ddd

    Ktoredy panie blad chcialbys przeprowadzic ta droge?! A z pszokiem pol kilometra od najblizszych zabudowan mieszkalnych to sie nawet nie wyglupiaj. Wladze czasami cos musza zrobic wbrew woli mieszkacow, bo inaczej nic by nie powstalo. Jak Mejera nie trawilem, to w tym przypadku przeforsowal wlasciwa decyzje.

  • To jest to

    Nasze miasto bylo kiedyś tak bardzo zielone.Poogladajcie jak wyglądała Ruda w latach 90

  • Krystyna z gazowni

    Ale jak to tak? Bez kasku? "Bez kakakakasku pan nie wejdzie..." xDD

  • asd

    Rozumiem potrzebę robienia tej drogi. Ale zawsze jest ale, zależy gdzie sie mieszka. Teraz mam zielone tereny, za x lat, ostatnia część trasy, zniszczy masę tych terenów. Pewnie więcej niż potrzeba. Łącznik do Karola Goduli, sprawi że droga do Bytomia przez Szombierki, będzie koszmarem. Ale dobrze jest, przerzucamy problem z Goduli, na Bytom ;D Gdzie droga już jest w tak żenującym stanie. Mam naddzieję, zę nie wywalą niepotrzebnie masy drzew. Dla ludzi tam mieszkających, będą stanowiły naturalną barierę dźwiękową i przez spalinami. Chociaż pewnie nikt u wielkich głów o tym nie pomyśli. Ludzie stracą pewne trasy spacerowe, zwierzęta znikną( a jest ich na ostatnim odcinku sporo) Ale spoko, rozwój wymaga ofiar. Życie. Zastanawia mnie też, jak oni to ogarną, gdzie w przyszłości koleje śląskie chcą tam pociąg puścić. Trasy będą się przecinać. Plus cały wiadukt do odnowy przy oczyszczalni ściegów na Orzegowie mają.

  • hmmm?

    Tam obok działek już nigdy nie będzie ciszy i spokoju. Co z parkiem Fazaniec? Ta trasa będzie wychodzić na Sząbierki obok koscioła? Od strony Karbiu?

  • miodek

    Napiszę ci dokładnie jak ta trasa poleci,ale wcześniej popraw te Sząbierki,dobrze?

  • De Bór

    Wiesz, że Bytom miał możliwość przedłużenia drogi po terenach przemysłowych i kilka razy nie był zainteresowany, więc co Ty się chłopie tym Bytomiem martwisz!? Owszem jest problem na Goduli, Chebziu i należy go rozwiązać budując drogę na terenie naszego miasta więc nie dostrzegam tego ale! Tereny zielone, to raczej nieuporządkowana dzicz. Przyda się ogarnąć te tereny, być może dzięki temu spacery będą przyjemniejsze. Wiadukt na Orzegowie? Ten po kolei? To do wyburzenia! Nikt normalny nie zrobi na starym wiadukcie nowej drogi.

  • Ulalala

    Coś wspaniałego.

  • Krystyna

    Brawo, na tle Zabrza duży postęp w rozwijaniu infrastruktury drogowej w Rudzie Skaskiej.

  • Halymbiok

    A Halemba dalej zakorkowana przez dwa mikro ronda i 20przejść dla pieszych co 30m

  • Mleczna droga

    Przecież ta trasa traci sens w chwili gdy zamiast bezkolizyjnych skrzyżowań mamy ronda, jak to na Magazynowej! Wynika że będą kolejne dwa, więc będziemy tkwić w korkach na tej nowej pięknej drodze. Gratulacje dla pomysłodawców!!!

  • Hanys

    Od kiedy zaczynają się prace?

  • Sk

    Szkoda słów droga zrobiona już od jakiegoś czasu a ciągle czekają żeby ją otworzyć chodzi no o ten kawałek przy magazynowej

  • rowerzysta

    Rób drogi to ludzie wyjadą prędzej z tego zasmrodzonego i zasyfionego duszącego w gardło miasta !!!

  • Obserwatorek

    Oj tam miasto hal i magazynów potrzebuje dróg by wincyj tirów i ciężarówek przez miasto jeździło. Trza by postawić hale pod domami urzędników miasta to możno by się coś kapli że jednak syf, smród i brud z drogi leci

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również