Wiadomości z Rudy Śląskiej

Budowa nowych odcinków trasy N-S uciążliwa dla mieszkańców. Będą zbyt blisko zabudowań

  • Dodano: 2024-09-10 14:30, aktualizacja: 2024-09-12 09:32

Mieszkańcy ulic Matejki, Wandy i okolic groty przy ulicy Achtelika z niepokojem patrzą na plany budowy kolejnych odcinków trasy N-S. Wskazują, że droga ma przebiegać zdecydowanie zbyt blisko zabudowań mieszkalnych. Obawiają się przede wszystkim zwiększonego hałasu.

N-S-ka się wydłuży! Nie wszystkich to cieszy

Budowa kolejnych etapów trasy N-S stała się faktem. Mieszkańców ulic Matejki, Wandy i okolic groty przy ulicy Achtelika nie specjalnie to cieszy – planowany odcinek od ulicy Magazynowej do Orzegowskiej i dalej do Piastowskiej ma ich zdaniem przebiegać zbyt blisko strefy mieszkalnej.

Zdają sobie sprawę, że prace są już na tak zaawansowanym etapie, iż niemożliwa jest zmiana przebiegu trasy, lecz proszą władze miasta o jedno – montaż ekranów akustycznych. 

- Jestem w stanie zaakceptować to, że nie da się przebiegu tej drogi zmienić. Czego za bardzo nie rozumiem, to to tłumaczeń pana wiceprezydenta Jacka Morka, dlaczego nie chce w tym miejscu ustawić paneli akustycznych – mówi Tymoteusz Kostecki, mieszkaniec zaangażowany w sprawę.

Problemem zainteresował się przewodniczący Rady Miasta Arkadiusz Pilarz, który złożył w tej sprawie interpelację. Wskazał w niej, że mieszkańcy obawiają się wzmożonego hałasu, obniżenia wartości nieruchomości oraz wzrostu zanieczyszczenia. Dodał również, że hałas powodowany przez sąsiedztwo trasy N-S będzie zakłócał klimat miejsca kultu, Groty przy ulicy Achtelika. Poprosił władze miasta o uwzględnienie montażu paneli w projekcie, jeżeli te jeszcze się w nim nie znalazły. 

Odpowiedź miasta nie usatysfakcjonowała jednak ani radnego, ani tym bardziej zainteresowanych sprawą mieszkańców.

Nie ma potrzeby?

W odpowiedzi na interpelację Arkadiusza Pilarza, wiceprezydent Jacek Morek wskazuje, że w planie nie uwzględniono montażu paneli, gdyż wedle przewidywań droga nie spowoduje przekroczenia poziomu hałasu. Sam zaznacza jednak, że trasa będzie bardzo ważnym szlakiem komunikacyjnym dla regionu, a co za tym idzie, z pewnością będzie często uczęszczana przez kierowców. 

- Decyzja środowiskowa wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach nie zakłada budowy ekranów akustycznych na odcinku trasy N-S od ulicy Magazynowej do ulicy Karola Goduli. Wykonana analiza oddziaływania akustycznego wykazała, że na etapie eksploatacji inwestycji projektowana droga nie spowoduje wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w porze dziennej i nocnej na zabudowie i terenach chronionych przed hałasem – czytamy w odpowiedzi na interpelację. 

Dodaje jednak, że jeżeli po zakończeniu budowy uciążliwości związane z hałasem jednak się pojawią, inwestycja zakłada pozostawienie rezerwy terenu na ewentualny montaż paneli. 

Taka opcja nie satysfakcjonuje jednak mieszkańców. Obawiają się oni, że już na etapie budowy rzeczonych odcinków trasy brak ekranów negatywnie wpłynie na jakość ich życia. Ich obawy podziela Arkadiusz Pilarz, który sądzi, że montaż paneli jeszcze przed oddaniem drogi do użytku jest jak najbardziej zasadny.

- Planuję wystąpić z wnioskiem o ponowną analizę akustyczną do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, uwzględniając fakt, że trasa N-S stanie się kluczową arterią tranzytową w okolicy. W przypadku braku sukcesu na tym polu, zamierzam po zakończeniu inwestycji wnioskować o przeprowadzenie pomiarów faktycznego poziomu hałasu wytwarzanego przez nowo wybudowaną drogę, a w przypadku przekroczenia norm – o pilny montaż ekranów akustycznych – zapowiada radny - Pozostaję w pełnej gotowości do dalszych działań w tej sprawie. Jeżeli mieszkańcy mają dodatkowe sugestie lub oczekują kolejnych kroków przed zakończeniem inwestycji, jestem do ich dyspozycji, gotów na dalsze wsparcie i interwencje.

Mieszkańcy mają nadzieję na uwzględnienie paneli akustycznych już teraz, na etapie projektu. Martwią się, że po oddaniu drogi hałas znacznie wpłynie na ich życie, a każdy dzień oczekiwania na badania poziomu hałasu będzie po prostu nie do wytrzymania. 

Komentarze (26)    dodaj »

  • ekolog

    Kolejna betonaza dla pędzących blach. Znów szykuje się kolejna wycinka drzew. Non stop hałas, smród spalin, wypadki. Korki będą bo jest za dużo samochodów. Prawie każda rodzina ma jedno albo więcej aut. W tym tkwi główny problem.

  • sds

    Ta droga jest potrzebna. To jest fakt. Ale zawsze wkurza to, że będzie nieco gorzej pod innym względami. Ostatni odcinek, który będzie w sumie dosyć blisko mnie, zniszczy miejsce do życia dla wielu zwierząt, wytną pewnie sporo drzew, i już nie będzie się dało tam chodzić na spacery. O zwiększonym zanieczyszczeniu nie wspominam, Bo czy mam ruch z lewej, czy z głównej, to jeden pies. Mam tylko nadzieję, że nie będzie hałasu. Teraz z Głównej ulicy na Bytom w Orzegowie, nie słyszę nic, jedynie w nocy jak jakiś wariat jedzie. Tutaj jak nie wytną drzew, też nie powinno być źle. Ale to jeszcze z 10 lat im zajmie.

  • bubi

    w tym tempie to 20 lat

  • dolomit

    W tym mieście lepiej się nie budować. Nigdy nie wiadomo czy za płotem nie postawią hali albo nie pociągną jakieś drogi. Wszystko bez ładu i składu.

  • bezdomny

    Racja budują autostradę i zaorają ci twój nowo wybudowany dom. I nikogo nie obchodzi, gdzie teraz zamieszkasz.

  • statystyka

    Co za bzdura człowieku! Jest MPZP i tam od lat było o tej drodze, z 10 lat jak nie więcej teren pod drogę wykupiony! Z takim podejściem jak Twoje to byśmy do dziś na klepiskach jeździli!

  • wee

    Ten kto wymyslil ta trase powinien isc siedziec! jak mozna pod blokami na slowianskiej puscic taka ruchliwa ulice! w dodatku dpd i ciagle przejezdzajace ciezarowki ze w lato okna nie mozna otworzyc... ta ns powinna zostac zlikwidowana i puszczona ulica kokotka a nie pod blokami!

  • maniek

    Drogi panie Kostecki zaangażowany w sprawę. Jestem mieszkańcem przy ul. Matejki i uważam ,że gorzej na pewno nie będzie. Teraz już o godz. 4 jestem budzony przez pierwsze samochody a o 22 z kolei trudno jest zasnąć.

  • gość

    słaba wiata jak im brak paneli koło miejsca "kultu" będzie przeszkadzać!

  • Mqt2

    Jakich mieszkańców? Podać kto bo ja mieszkam na matejki i czekam tej inwestycji jak kania dżdzu. Halas to jest teraz wlasnie jak auta [...]ja przez matejki

  • Bigel

    Słuszna uwaga, mieszkam na Bielszowicach przy zjeździe na Kokota, ruch i hałas popołudniami jest taki że zastanawiam się kto robi te analizy hałasu.Pomijając fakt że dylatacje na moście nad ulicą Kokota są tak fatalnie zrobione że w nocy hałas przejeżdżających ciężarówek się tak niesie że trudno spać przy otwartym oknie.Następna sprawa to że policja w ogóle nie reaguje na motory i samochody z przelotowym wydechem, jestem ciekaw jak te samochody przechodzą przeglądy.

  • Łogień

    jeżdżą bez, na co komu przegląd, OGIEŃ w RuŁA i jadą

  • Hanys

    Tam w większości mieszka patologia. Szczególnie ulica Piastowska. Wyczuli że można kasę wyciągnąć. Jakoś na Norwida i magazynowej nie było tych problemów.

  • z Kuźnicy

    Patologia też chce mieć spokój pod swoim familokiem.

  • boluś

    Co Ty [...]ISZ ? Propagandysta UM ?

  • Jola

    Nikt się mieszkańcami nie przejmuje...

  • Maria

    Zarządzający Rudą Śląską za nic mają podstawowe potrzeby mieszkańców. Najlepiej z drogami, ścieżkami rowerowymi weszliby do domów a my mieszkańcy powinniśmy im dziękować. W tym temacie każdorazowo, zarządzający dostają osobliwej obstrukcji. A w tłumaczeniu decyzji są mistrzami, przebijają arcydzieła Barei.

  • wyborca

    Z tych ulic to ilu mamy mieszkańców? Strzelam, setkę? A obecnie tysiące ludzi na Goduli dzień w dzień z radością wdychają spaliny z tego korka który ciągnie się aż do Bytomia! Gdzie jest radny? Olewa tysiące kosztem setki? W ten sposób prezydentem nie zostanie!

  • Obserwatorek

    Chyba z Goduli też macie radnego. Czyżby nie widział problemu? Wyborco, zgłoś nie lamentuj

  • Mleczna droga

    Radny Pilarz dwoi się i troi. Zanim trasa NS stanie się kluczową drogą miasta jeszcze sporo upłynie wody w Bytomce! Nie znam bliżej planów, ale jeżeli droga pójdzie górą, co wydaje się bardzo rozsądnym ruchem przy takiej dolinie, to ekrany mogą być zbędne. Co do utraty wartości, to pewnie chodziło o kilka nieruchomości, więc tragedii nie ma! Jestem ciekaw gdzie będą te zjazdy na NS. Nadal uważam, że powinni się dogadać z Bytomiem by połączyć NS z szybkim dojazdem do A1.

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również