Wiadomości z Rudy Śląskiej

Odcinek torowiska między centrum Zabrza a Rudą Śląską doczeka się modernizacji

  • Dodano: 2022-04-19 09:45, aktualizacja: 2022-04-19 17:13

Ostatni odcinek torowiska tramwajowego o długości 4 km między centrum Zabrza a granicą z Rudą Śląską doczeka się modernizacji. Spółka Tramwaje Śląskie pod koniec marca podpisała umowę z generalnym wykonawcą.

4 km torowiska między Zabrzem a Rudą Śląską zostanie zmodernizowane

W ramach aktualnie realizowanego przez Tramwaje Śląskie S.A. projektu inwestycyjnego na terenie Zabrza do tej pory zakończone zostały 4 zadania:

  • wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i Religi, 
  • na pograniczu Zabrza i Bytomia, 
  • w ciągu ul. Bytomskiej w Biskupicach 
  • oraz na pograniczu Zabrza i Gliwic. 

Pod koniec listopada 2021 roku rozpoczęła się modernizacja torowiska w Mikulczycach, która postępuje zgodnie z planem, a niebawem wystartują prace w dzielnicy Zaborze. W czwartek 31 marca br. w siedzibie spółki w Chorzowie podpisano umowę na przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Wolności w Zabrzu od wjazdu na teren browaru (ul. Wolności 327) do granicy z Rudą Śląską (włącznie z przystankiem Ruda Śląska Klary). Generalnym wykonawcą prac jest – wybrana w drodze postępowania przetargowego – firma NJN Kłosek Damian z Knurowa.

Zadanie podzielone jest na trzy odcinki

Zadanie podzielone jest na trzy odcinki, rozdzielone fragmentami torowisk przebudowanymi w ostatnim czasie przy okazji prowadzonych prac drogowych. 

  • Pierwszy przebudowywany odcinek rozpoczyna się przy wjeździe na teren browaru, a kończy za peronem Zaborze Elektrociepłownia, na wysokości ul. Wolności 418. 
     
  • Drugi odcinek rozpoczyna się ok. 150 metrów przed skrzyżowaniem ul. Wolności i Wyciska, na wysokości ul. Wolności 446, obejmuje tory szlakowe i pętlę Lompy kończąc się ok. 120 metrów za pętlą. 
     
  • Trzeci odcinek rozpoczyna się na wysokości posesji przy ul. Wolności 518 i biegnie do połączenia ze zmodernizowanym torowiskiem już po stronie Rudy Śląskiej, obejmując przystanek Ruda Śląska Klary. 

To w sumie ok. 8000 metrów toru pojedynczego (mtp), który poza przejazdami drogowymi i przejściami dla pieszych wybudowany zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych.

– To ważny szlak tramwajowy, którym kursują linie nr 1, 4 i 5, a odcinek, który przeznaczyliśmy do modernizacji, łączy fragmenty przebudowane już wcześniej. Do tego zlikwidujemy wąskie gardło, jakim jest dwustumetrowy odcinek jednotorowy w rejonie skrzyżowania z ul. Rymera, gdzie wybudowana zostanie linia dwutorowa – zaznacza Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. 

Dwutorowa linia tramwajowa biegnąca wzdłuż ul. Wolności w centrum Zabrza zmodernizowana została w 2015 roku, w ramach poprzedniego projektu inwestycyjnego spółki Tramwaje Śląskie. Ówczesna modernizacja objęła torowisko wbudowane w jezdnie ulic: Brysza, Lutra, plac Krakowski i Wolności, kończąc się przy wjeździe na teren browaru przy ul. Wolności, gdzie linia przechodzi na tor wydzielony. 

– Realizowaliśmy tę inwestycję w 2015 roku jako podwykonawca. Teraz będziemy mogli kontynuować te prace, tym razem już jednak jako generalny wykonawca – mówi Damian Kłosek, właściciel firmy NJN.

Wartość umowy wynosi niemal 39,9 mln zł netto

Zgodnie z zapisami umowy całość prac modernizacyjnych ma zostać wykonana w 12 miesięcy, czyli do 31 marca 2023 r. Prace mają być prowadzone przy maksymalnym możliwym utrzymaniu ruchu tramwajowego w systemie mijankowym. Wartość umowy wynosi niemal 39,9 mln zł netto (49 mln zł brutto). Inwestycja jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.

Odcinek torowiska między centrum Zabrza a Rudą Śląską doczeka się modernizacji

Komentarze (4)    dodaj »

  • kwiatowe

    1ka powinna jezdzic Gliwice Zajezdnia - Ruda Chebzie co 15 min jaka jedna linia na tym kierunku zamiast 1 i 4, jako glowny spojny srodek komunikacji.

  • Andrzej

    Szkoda że już nie ma linii w Rudzie 1 ... Do Bytomia .. dziwne że usunęli tą linię..

  • kwiatowe

    Mejer nie moze uwierzyc, ze 100m torowiska przy Ruda Klary bedzie dwutorowa.

  • #DziedzicRaus

    A więc, szykujecie się mieszkańcy na brak wiaty przystankowej! Miasto będzie w ciężkim szoku, że tam remont trwa torowiska. Planowany termin postawienia wiaty - nieznany!

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również