Wiadomości z Rudy Śląskiej

Pół roku budowy trasy N-S na północ. Zobaczcie, jak postępują prace [ZDJĘCIA]

  • Dodano: 2024-04-17 12:00

Od 6 miesięcy trwa budowa pierwszego odcinka trasy N-S na północ od węzła z Drogową Trasą Średnicową do ulicy Magazynowej. Inwestycja zrealizowana jest już w niemal 1/4. Praktycznie w całości wykonana została już kanalizacja w ul. Magazynowej, trwa budowa ronda przy tej ulicy oraz przebudowa sieci gazowej i ciepłowniczej. Ponadto w przebiegu budowanego odcinka trasy N-S stawiany jest nowy obiekt inżynieryjny.

- Dosyć łagodna zima sprawiła, że prace przy przybudowie toczyły się praktycznie bez większych przerw. To dobra wiadomość, ponieważ mieszkańcy północnych dzielnic miasta będą mogli szybciej odczuć korzyści z tej inwestycji - podkreśla prezydent Michał Pierończyk. - Na chwilę obecną zakończenie budowy tego odcinka planowane jest na jesień przyszłego roku - dodaje.

Budowa pierwszego odcinka trasy N-S w kierunku północnym

Obecnie w ramach budowy pierwszego odcinka trasy N-S w kierunku północnym od DTŚ do ul. Magazynowej trwa przebudowa sieci gazowej i ciepłowniczej, wykonywane są roboty związane z budową ronda w rejonie ul. Magazynowej, trwa również budowa nowego obiektu inżynieryjnego, który umożliwi dojazd i dojście do pobliskich garaży. Ponadto realizowane są prace związane z budową dwóch zbiorników retencyjnych. Natomiast praktycznie w całości wykonana już została kanalizacja przy ul. Magazynowej, tym samym trwa tam już budowa nowych chodników oraz ścieżki rowerowej.

Zakres inwestycji pierwszego odcinka trasy N-S na północ oprócz wykonania blisko 600 m trasy obejmuje budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m. W ramach inwestycji wybudowane ma zostać 2,5 km kanalizacji, 1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu. Powstaną też nowe chodniki, ścieżka rowerowa oraz oświetlenie. Wybudowane zostaną także dwa zbiorniki retencyjne.

Z budową tego odcinka trasy N-S wiążą się także zmiany w organizacji ruchu.

- Obecnie największym utrudnieniem dla kierowców jest niewątpliwie zamknięcie fragmentu ul. Magazynowej na odcinku od ul. Norwida do ul. Kokotek. Objazd poprowadzony został ul. Wolności i taki stan rzeczy pozostanie jeszcze przynajmniej do końca roku - informuje wiceprezydent Jacek Morek.

Koszt robót budowlanych wyniesie ok. 60,5 mln zł

Koszt robót budowlanych prowadzonych na odcinku od DTS do ul. Magazynowej wyniesie ok. 60,5 mln zł. Inwestycja jest możliwa dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).

Projekt trasy N-S od DTS do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków:

  • od węzła DTŚ do ul. Magazynowej,
  • od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej,
  • od ul. Orzegowskiej  do ul. Piastowskiej
  • i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.

Jeszcze w tym roku miasto ogłosi przetarg na budowę drugiego i trzeciego odcinka trasy na północ, na które miasto jesienią 2023 r. otrzymało dofinansowanie w ramach siódmej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Chodzi tu o kwotę 250 mln zł.

Miasto zamierza także dokończyć budowę tej trasy w kierunku południowym

Niedawno projekt dotyczący budowy trasy N-S od ul. Bielszowickiej do autostrady A4 przeszedł pozytywną weryfikację i tym samym Ruda Śląska otrzyma dofinansowanie ze środków unijnych.

- Pierwotnie miała być to kwota ponad 140 mln zł, jednak dzięki zwiększeniu alokacji przez Urząd Marszałkowski wsparcie będzie zdecydowanie większe i wyniesie ponad 200 mln zł, czyli tyle, ile wskazywaliśmy w złożonym wniosku o dofinansowanie - wylicza prezydent Michał Pierończyk.

Cztery odcinki trasy N-S oddane do użytku

Przypomnijmy, że we wrześniu 2023 roku otwarty został odcinek trasy N-S, prowadzący od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Większość kosztów budowy została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Ponadto w poprzednich latach powstały trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km.

  • Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.
     
  • Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł.
     
  • Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Na budowę wszystkich dotychczasowych odcinków w kierunku południowym miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.

Komentarze (7)    dodaj »

  • wierni Donaldowi

    te nasze PO jest wspaniałe, wrescie na śląsku coś ruszy , my ŚLAZACY zawsze bedziemy dopingować PO

  • Gierek

    W Polsce Ludowej by to szybciej wybudowali, ale propaganda sukcesu musi być. Buahahaha

  • NM

    o jak fajnie sukces, budowa, dobrze że nie piszecie przed wyborami o likwidacji kochłowickiego sierocińca

  • Wyborca

    Czy te ronda turbinowe projektuje ten sam co nie wie jak promień skrętu ma auto z naczepa Musi się wybrać na ul 1-go Maja Wolności i zobaczyć jak te ronda za rozjeżdżanego przez te ciężarówki

  • trewor

    Projektują je tzw. wieczorowe inżyniery. Będzie jeszcze lepiej bo za edukację i szkolnictwo wyższe zabrało się lewactwo kształcone na wieczorowych uczelniach których poziom edukowania był odwrotnie proporcjonalny do opłaty semestralnej.

  • Hela

    Kiedy połączenie z A4? Temat umarł? Droga do nikąd

  • Ja

    Niech sobie droge urzednicy puszcza pod swoimi domami banda nieudacznikow…

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również