Ruda Śląska - portal miejski RudaSlaska.com.pl

Wiadomości z Rudy Śląskiej

Policjanci przypominają o jeździe na tzw. "suwak" lub "zamek"

  • Dodano: 2020-08-20 08:00, aktualizacja: 2020-08-20 06:32

Wielu kierowców słyszało o jeździe „na suwak” lub „na zamek” oraz wie o obowiązku stosowania tej zasady na drodze. Czy jednak wiemy na czym ona polega i w jakich okolicznościach należy ją stosować? Policjanci z bytomskiej drogówki nagrali krótki film instruktażowy o tym jak prawidłowo zachować się na drodze w przypadku konieczności zastosowania jazdy „na suwak”.

Zasada jazdy „na suwak” obowiązuje wtedy, gdy na drodze, w sposób nagły, kończy się możliwość kontynuowania jazdy co najmniej jednym pasem ruchu i z tego powodu tworzy się tzw. korek. Należy wówczas poruszać się po dostępnych pasach (pasie), aż do samego momentu zwężenia, a następnie kierujący poruszający się pasem, którym można kontynuować jazdę, powinni przepuścić kierowcę jadącego tym, na którym tej możliwości nie ma. W myśl reguły „jeden za jeden” każdy kierowca zobowiązany jest do poruszania się w ten sposób. Pamiętać jednak należy, że zmieniając zajmowany dotąd pas ruchu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, mamy obowiązek zachowania szczególnej ostrożności oraz wyraźnego sygnalizowania manewru. Taki sposób rozładowania zatoru powoduje, że nie ma potrzeby martwić się o to, który pas jest szybszy. Nie ma również tym samym okazji dla „drogowych szeryfów”, aby po swojemu organizowali ruch. Jeśli natomiast na drodze mamy do czynienia ze zwężeniem więcej niż jednego pasa ruchu, wówczas jako pierwszy wjeżdża na dostępny pas kierowca jadący ze skrajnego prawego pasa, następnie kierujący pojazdem z lewej strony i wreszcie jadący pasem środkowym. Wszystkie pasy ruchu powinny być zajęte na całej długości zatoru i nie ma potrzeby wcześniejszej zmiany zajmowanej części jezdni czy też poprzez zachowywanie dużych odstępów – wydłużanie „korka”.
 

Należy pamiętać o tym, że:

1. Jazda „na suwak” dotyczy tylko i wyłącznie jazdy w „korku”, przy znacznym spowolnieniu prędkości.

2. Przepuszczanie pojazdu jadącego pasem, który się kończy, obowiązuje na jego końcu, przy samym zwężeniu.

3. Pas włączania czy też pas przeznaczony do zmiany kierunku jazdy nie jest pasem zanikającym.

ZOBACZ NAGRANIE

Komentarze (15)    dodaj komentarz »

  • Hasder

    Z tego co wiem to w polsce w przepisach ruchu drogowego nie ma OBOWIĄZKU jazdy na suwak, jest tylko ZALECENIE, chyba że się to zmieniło w ostatnim czasie ale nie słyszałem o tym. Co więcej mało kto zna i stosuje tą zasadę w tym kraju, bo w polsce jeździ się na ""szeryfa", jeśli jest korek to ludzie myślą, że się jedzie na "cwaniaczka" i nie przepuszczają innych kierowców... jaki rząd, taki kraj...

  • dr inż hab

    Od niedawna jazda na suwak jest OBOWIĄZKIEM.

  • Tom

    We mnie kiedyś uderzył idiota TIRem właśnie przy włączaniu się do ruchu , na suwak !Kretyn twierdził, że nie lubi jak ktoś się przed niego wpycha, przyjechała policja i uznała mnie za winnego spowodowania kolizji bo to ja się włączałem do ruchu :-(.Tak właśnie działa w Polsce jazda na suwak

  • no to co?

    Bardzo dobrze zrobili jak nie potrafisz się włączyć do ruchu to płać.

  • xxx

    I bardzo dobrze. przeczytaj sobie dokładnie zasady jazdy na suwak a nie wpychaj się gdzie popadnie !!!

  • Tom

    Jeżdżę po całej Europie i powiem Ci szczerze jeszcze nigdy nikomu się nie wepchnąłem przed maskę ponieważ sam też bym nie chciał żeby ktoś mi tak zrobił.Odnośnie sytuacji którą opisałem wyżej doprecyzuje żebyś mógł jeszcze raz przeanalizować sytuację...Wjechałem z kończącego się prawego pasa na lewy nie stwarzając zagrożenia , wtedy kierowca tira postanowił mnie stuknąć w tylny lewy bok twierdząc jak napisałem wyżej że nie lubi jak ktoś się wpycha bo to przecież król szos , później zmienił zdanie i stwierdził że mnie nie widział bo to duże auto , sam posiadam kategorie C więc takie argumenty mnie nie przekonują tym bardziej że duże auta mają specjalne lusterka żeby widzieć kogoś kto może np wejść na pasach.Życzę wszystkim szerokiej drogi i odrobinę więcej sympatii do drugiej osoby a wtedy nam wszystkim pojedzie się lepiej.

  • no to co?

    Wystarczy,że w trakcie włączania się do ruchu zmusisz kogoś do przyhamowania to jest to już wymuszenie. Nie raz takie sieroty wyjadą w podporządkowanej i zmuszają prawidłowo jadącego do zwolnienia prawie do zera bo zamiast przyspieszyć skompiradło chcąc zaoszczędzić parę kropel paliwa rozpędza się do 40 przez 200m.

  • Tom

    Powtarzam po raz kolejny że w sytuacji o której pisze staliśmy w korku , gość z zestawu zrobił miejsce ale później zmienił zdanie i postanowił mnie stuknąć. Rozumie też sprawę którą opisujesz i w pełni się z Tobą zgadzam. Pozdrawiam

  • no to co?

    Jak jest tak jak piszesz gość chciał wymusić odszkodowanie.W tej sytuacji wideorejestrator lub pasażer wyjaśnili by wszystko. Ale są sępy co na takie rzeczy tylko czekają.Niestety.

  • Tom

    Nie masz racji kolego, świadek zdarzenia siedział obok mnie niestety policjanci ustalili swój przebieg zdarzenia:-(.Dlatego napisałem że jazda na suwak u nas to niestety jeszcze długo będzie fikcja.

  • Tom

    Dokładnie tak jak piszesz , zgadzam się z Tobą w stu procentach z tym że w moim przypadku włączałem się do ruchu na końcu pasa ponieważ wszyscy staliśmy w korku.Tylko i wyłącznie złośliwość kierowcy zestawu doprowadziła do tego że stuknął w tylny bok mojego samochodu , straciliśmy trzy godziny w oczekiwaniu na policję a każdy z nas mógł normalnie jechać bez takich scen.

  • NAJPIERW CZYTAJ

    3. Pas włączania czy też pas przeznaczony do zmiany kierunku jazdy nie jest pasem zanikającym.

  • Ja

    I właśnie to jest największą problem tego zagadnienia. Nie wszyscy to pojmują. Dla nich pasy służą Edo wjazdu na rondo w Chebziu jest kończącym się nagle pasem! I wpychają się na siłę. Człowiek gwałtownie hamuje i liczy na szczęście, że jadący za nim też wyhamują.

  • Tom

    Wjazd na Chebziu o którym piszesz jest mi doskonale znany i masz absolutną rację .Pozdrawiam

  • Tom

    Zasada jazdy „na suwak” obowiązuje wtedy, gdy na drodze, w sposób nagły, kończy się możliwość kontynuowania jazdy co najmniej jednym pasem ruchu i z tego powodu tworzy się tzw. korek.I tyle w temacie Twoich " mądrości ".

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.