Niecały tydzień pozostał do wyborów do Parlamentu Europejskiego. Na ostatniej prostej kandydaci gorliwie próbują przekonać do siebie wyborców... można powiedzieć, że w niektórych przypadkach zbyt gorliwie. Drogowcy z Rudy Śląskiej sprawdzili, czy banery wyborcze wiszą tu zgodnie z przepisami. Efekty kontroli zaskoczyły urzędników.
Marek Partuś, komendant Straży Miejskiej w Rudzie Śląskiej, poinformował, że funkcjonariusze usunęli aż 34 banery wyborcze – 31 należało do komitetu wyborczego PiS a 3 do Kukiz15.
– Plakaty zostały zdjęte w związku z tym, że zagrażały bezpieczeństwu w ruchu drogowym (np. zasłaniały wyjazd na drogę) - mówi Marek Partuś.
Kwestię tę reguluje art. 110 § 5 kodeksu wyborczego, który mówi: " Policja lub straż gminna jest obowiązana usuwać na koszt komitetów wyborczych plakaty i hasła wyborcze, których sposób umieszczenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź bezpieczeństwu w ruchu drogowym”.
- Ujawnionych nieprawidłowości było więcej jednakże tylko te spełniały przesłanki zawarte w art. 110 § 5 kodeksu wyborczego. Sprawcy ścigani będą na podstawie art. 495 kodeksu wyborczego, za które to wykroczenie grozi kara grzywny do 500 zł - mówi komendant Straży Miejskiej w Rudzie Śląskiej
Podczas kontroli zauważono również, że przy jednej z ulic materiały wyborcze zostały umieszczone bez zgody urzędników na zajęcie pasa ruchu drogowego.
- W dniach: 14.05.2019, 16.05.2019 r. i 22.05.2019 r., zostały wszczęte postępowania administracyjne względem komitetów wyborczych za zajęcie pasów drogowych dróg publicznych bez zezwolenia zarządcy dróg, poprzez umieszczenie reklam (materiałów wyborczych) - mówi Adam Nowak, rzecznik Urzędu Miasta w Rudzie Śląskiej. - W wyniku toczących się postępowań administracyjnych, zostaną wymierzone komitetom wyborczym stosowne kary finansowe wynikające z ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2068) i uchwały nr PR.0007.88.2016 Rady Miasta Ruda Śląska z dnia 23.06.2016 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych, których zarządcą jest Prezydent Miasta Ruda Śląska.
Do ściągania plakatów wyborczych obowiązana jest straż miejska i policja. Do tych właśnie służb należy zgłaszać informacje o nieprawidłowo umieszczonych banerach lub plakatach wyborczych.
- Mieszkańcy mogą zgłaszać przypadki umieszczenia materiałów wyborczych w przestrzeni publicznej do Straży Miejskiej w Rudzie Śląskiej i do Wydziału Dróg i Mostów tut. Urzędu Miasta - podsumował Adam Nowak.