Wiadomości z Rudy Śląskiej

Trasa N-S: Po aukcji cena na ostatni odcinek niższa o 15 mln złotych!

  • Dodano: 2021-04-15 08:00, aktualizacja: 2021-04-15 08:53

95 mln zł – to najniższa cena, którą udało się osiągnąć w aukcji na wykonanie kolejnego odcinka trasy N-S w  Rudzie Śląskiej, który ma przebiegać od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Osiągnięta w ten sposób wartość zamówienia jest niższa o ok. 15 mln zł od pierwotnie złożonej oferty.

- „Piłka jest nadal w grze”, bo postępowanie nie jest zakończone. Teraz firma będzie musiała zaktualizować swój kosztorys i na tej podstawie będziemy badać ofertę – informuje prezydent Grażyna Dziedzic.

Kosztorysowa wartość zamówienia to 113 mln złotych

- W postępowaniu na ten odcinek trasy N-S wpłynęło dziewięć ofert. Jedna z nich została odrzucona na etapie badania złożonych dokumentów, jeszcze przed aukcją. Pozostałych ośmiu wykonawców zostało zaproszonych do aukcji elektronicznej. Ostatecznie aktywny udział wzięło w niej sześciu oferentów, a dwóch nie składało postąpień – tłumaczy procedurę wiceprezydent Krzysztof  Mejer.

- W wyniku zakończenia aukcji, a następnie odrzucenia jednej z ofert z powodu rażąco niskiej ceny, obecnie najniższą cenę w postępowaniu zaproponowało Przedsiębiorstwo Budowy Dróg DROGOPOL-ZW (95 mln zł), następna w kolejności jest oferta spółki SKANSKA (ok. 95,9 mln zł) - dodaje.

Co ciekawe „rozstrzał” postąpień był bardzo rozległy. Wykonawcy w trakcie aukcji obniżyli wartość  swoich ofert od kilku do nawet ponad 77 mln zł. Procentowo wartości te od pierwotnych cen różnią się z kolei od 8 do ponad 40%. Aukcja elektroniczna to dodatkowy etap postępowania, przewidziany przez Prawo zamówień publicznych.

- Takie rozwiązanie zostało zastosowane przez nas po raz pierwszy. W aukcji mogli wziąć udział wykonawcy, których oferty nie zostały odrzucone podczas analizy formalnej – mówi wiceprezydent Mejer.

Postępowanie zostało przeprowadzone na specjalnej platformie, umożliwiającej oferentom reagowanie w czasie rzeczywistym na aktualną ocenę ofert. Przed aukcją wykonawcom przekazane zostały m.in. zasady zgłaszania postąpień oraz formuła matematyczna, służąca do automatycznego tworzenia klasyfikacji. Wykonawcy mieli także możliwość próbnego złożenia postąpień w aukcji testowej.

Połączenie trasą N-S autostrady A4 i DTŚ

Przypomnijmy, że do pełnego połączenia trasą N-S autostrady A4 i Drogowej Trasy Średnicowej konieczna jest jeszcze budowa odcinka od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. To duża i kosztowna inwestycja, dlatego została podzielona na dwa zadania. Rozstrzygnięte postępowanie dotyczy pierwszego z nich.

– Przedsięwzięcie obejmuje odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, rondo na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz  odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora – wylicza wiceprezydent Krzysztof Mejer.

W ten sposób wybudowany zostanie odcinek trasy N-S o długości prawie 1 km wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą

- Węzeł łączący trasę z ul. Bielszowicką będzie dwupoziomowy, a rondo na skrzyżowaniu ul. 1 Maja i ul. Bielszowickiej będzie miało formę turbinową. Przebudowane zostaną wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstaną drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe oraz elementy systemu odwodnienia – mówi Renata Krusz, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów UM. Przewidziano również przebudowę obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, przejść podziemnych, przepustów.

Na budowę całego brakującego odcinka do autostrady miasto pozyskało 110 mln zł ze środków Unii Europejskiej

– Wobec zmienionego zakresu projektu wymagana była weryfikacja wcześniej złożonego wniosku o dofinansowanie. Przebiegła ona pozytywnie i otrzymaliśmy zgodę na podział odcinków – informuje wiceprezydent Michał Pierończyk.

– Dofinansowanie do pierwszego z nich ma wynieść 85% kosztów kwalifikowanych – dodaje.

Ruda Śląska: Gotowe trzy odcinki trasy N-S

Mają one długość ok. 3,4 km.:

  • pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. 
  • kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 rokuProwadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. 
  • trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r.  Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.


Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia. Jego realizacja uzależniona będzie jednak od środków, jakie miasto będzie mogło wygospodarować na inwestycje.

Zobacz także

Komentarze (28)    dodaj komentarz »

  • Kierowca

    Najbardziej potrzebny odcinek zostawili na koniec! Nie wiem, czy przed 2030 r, przejedziemy te 5 km. jednym ciągiem...

  • rex

    Najbardziej potrzebny odcinek? A Rudzianie tak potrzebują połączenia DTŚ zA4? To droga dla obcych za nasze pieniądze!

  • boluś

    Słusznie to droga za nasze podatki i z nich utrzymywana. Budowana pod logistyczne blaszoki ' Spalarnie i inksze tego typu "INWESTYCJE" zwolnione na DEKADA? TYLKO ? z opodatkowania!

  • ala

    Co ma oznaczać ten obrazek? Na jednej wizualizacji ścieżka rowerowa jest, na drugiej brak w tym samym miejscu. No i oczywiście zakręty pod kątem prostym. Standard.

  • kwiatowe

    Zaraz ta papierologia urzednicza bedzie trwac dluzej niz sama budowa. Przez ten czas ceny wzrosly, tyle ile uda sie rzekomo zaoszczedzic na aukcji, nie mowiac juz ile nas kosztuja pensje urzednikow. Sztuczne etaty, przekladanie papierow, ogloszenia na fecebooku, a tymczasem nie wbito nawet pierwszej lopaty w ziemie. Fajny mamy ten kraj, taki nie za madry.

  • Edek

    Ukraińców zatrudnia za grosze a i drogę będą poprawiać co chwile

  • Bolek

    Tylko w Polsce tak żyluje się prztargi. Gdzie indziej najtańszy odpada i wygrywa drugi, bo wiadomo że co tanie to kiepskie. Przecież te 15 baniek i tak dopłacimy w remontach i naprawach - odcinek DTS Gliwice Zabrze.

  • error

    Rozbudowa N-S w kierunku północnym nie przejdzie - podczas konsultacji społecznych mieszkańcy w ogromnej większości nie wyrazili na to zgody.

  • Apsik

    Ja jestem mieszkańcem Rudy i podpisuję się obydwoma rękami za budowaniem N-S do Bytomia.

  • Marek

    Mieszkańcy mogą sobie nie wyrażać zgody oni i tak zrobią co zechcą

  • error

    Zaproponowane rozwiązania w tym zakresie były nie do przyjęcia. W miejscu gdzie ewentualnie można by coś przepuścić poprzednik obecnej władzy pozwolił zbudować duże firmy. Jeszcze za poprzedniej władzy pozbyto się terenów po których można to było zrealizować, a dzisiaj chce się to puścić pod oknami i kosztem ogromnych połaci terenów cennych przyrodniczo (m.in. zniknie Rów Rudzki I). Przy pełnej sali protestujących mieszkańców tylko nieliczni mieli odmienne zdanie co do tego projektu.

  • The

    Czyli na przejezdzie kolejowym dalej bedziemy stali?

  • henry

    ale za rok do remontu

  • Tadek

    Dlaczego ostatni etap? A w stronę Goduli? Codziennie korki na Chebziu i Rudzie, odcinek Ruda - Godula wg mnie mocno odkorokował by ren rejon.

  • Karol

    No właśnie... Jak były wybory to Dziedziciwa mówiła że trasa zostanie poprowadzona w kierunku Bytamia!!!

  • boluś

    Niy tom trasom! Dość debilnego planowania w Rudzie Śl. !

  • Padre

    Nawet jak wygrasz to nie wygrasz bo wygrać musi "zaprzyjaźniony" drogopol. I tyle w temacie

  • Obserwator

    Byleby napisać

  • Dżesika i Brajan

    Na koniec trzeba zaprosic Mateusza zeby otworzyl i powiedzial jak pieknie to wybudowal.

  • ANTY UE

    W takim tempie to za 10 lat jeszcze cała nie będzie ukończona

12

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.